Tip 1: Get your facts together! Want wat is linkbuilding eigenlijk?
Tip 2: Een linkbuilding strategie, begint met een goede voorbereiding.
Tip 3: Wat voor links zijn goed voor linkbuilding?
Tip 4: Wat voor links zijn niet goed voor linkbuilding?
Tip 5: Maak gebruik van interne linkbuilding.
Tip 6: Doe niet aan AB-linkruil
Tip 7: Gebruik Reverse linkbuilding / reverse engineering van backlinks.
Tip 8: Kun je linkbuilding ook zelf doen?
Tip 9: Doe niet aan linkbegging.
Tip 10: Maak een link onderzoek oftewel een 0-meting.
Linkbuilding tip 1: Get your facts together! Want wat is linkbuilding eigenlijk?
Allereerst, waarom zijn links zo belangrijk? Voor zoekmachines zoals Google, die het web doorzoeken en beoordelen, zijn links een soort van straten op een plattegrond oftewel de verbindingen tussen de pagina’s op het web. Met zeer geavanceerde link analyses, ontdekken de zoekmachines hoe pagina’s aan elkaar gerelateerd zijn om zo te kunnen beoordelen hoe belangrijk pagina’s zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat zoekmachines websites met veel goede inkomende links, meer waarderen en dus betere posities geven. Je kunt links naar je website dus zien als een soort van ‘stemmen’. Met veel goede stemmen, krijg je een betere positie in Google. Zoekmachines gebruiken links niet alleen om de populariteit te meten, maar ook betrouwbaarheid, spam en autoriteit. Betrouwbare websites, hebben de neiging om naar andere betrouwbare websites te linken terwijl ‘slechte’ websites vrijwel geen links van betrouwbare bronnen krijgen (zie bijv. MozTrust).
Linkbuilding is dan ook een van de manieren om je website hoger in Google te krijgen. Je verkrijgt/creëert hiermee relevante links op andere websites (externe linkbuilding) en op je eigen website (interne linkbuilding) naar jouw webpagina’s om zo betere posities in de zoekmachines te verkrijgen doordat onder andere je pagina autoriteit stijgt. De pagerank is een score van 1 tot 10 van Google die je per pagina krijgt.
Linkbuilding tip 2: Een linkbuilding strategie, begint met een goede voorbereiding.
Ik zie en hoor het tegenwoordig steeds vaker. ‘Kom, laten we met linkbuilding starten’. Als je dan vraagt; ‘waarom?’. Is het antwoord ‘daar word je beter vindbaar door’. Dat klopt, maar een goede voorbereiding is daarbij cruciaal. Volg daarbij de volgende punten.
- Op welke zoekwoorden wil ik ranken?
Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Om dat te te weten te komen, doe je een goed zoekwoordenonderzoek (lees hier over; hoe doe je een zoekwoordenonderzoek). Hierdoor wordt niet alleen duidelijk welke zoekwoorden jij belangrijk vindt, maar ook hoeveel er op gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is. Met deze informatie kun je gericht aan de slag.
- Hoe meet ik het succes van linkbuilding?
Via Google Analytics kun je enorm veel meten. Je meet hier bijvoorbeeld hoeveel websitebezoekers je hebt. Ook kun je in combinatie met het search console meten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en hoeveel websitebezoekers je daardoor krijgt. Hierbij zie je ook op welke zoekposities je staat, maar wat je eigenlijk wilt bijhouden is je stijging op de uitgekozen zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek. Wij gebruiken hiervoor een betaalde tool voor onze klanten, zoals AWR Cloud. Je hebt ook gratis tools, zoals deze rank tracker die als plugin op de Firefox browser te installeren is.
- Maak een 0-meting. Op welke posities sta je nu?
Als je dan toch bedacht hebt hoe je het resultaat gaat meten, bekijk dan ook direct je huidige posities. Zo weet je goed waar je nu staat en wat dus het punt is vanwaar je gaat optimaliseren.
Linkbuilding tip 3: Wat voor links zijn goed voor linkbuilding?
Zoals ik bij punt 1 al benoemde, moet je ‘goede links’ hebben. En daarmee bedoel ik links met autoriteit en relevantie. Google vindt het belangrijk dat je links krijgt vanuit relevante websites. Voor ons zijn dat dus websites die te maken hebben met online marketing. Ben je een accountant, zorg dan dat je een link krijgt vanuit bijvoorbeeld ‘het Financieele Dagblad’. Daarnaast is autoriteit belangrijk. Hoe beter Google de websites vindt, hoe meer de link bijdraagt aan je vindbaarheid. Hierbij enkele tips om te bepalen wat goede websites zijn:
- Vind de autoritaire websites uit je branche. Bedenk voor jezelf; wat zijn websites waar veel informatie te vinden is over jouw branche en waarnaar dus ook geregeld door de topbedrijven gelinkt wordt? Staan zij open voor een expertartikel of een samenwerking?
- Links van relevante websites zijn belangrijk, maar minder branchespecifieke redactionele links zijn ook altijd erg goed! Zorg dus dat de media je opmerkt. Dit zijn echte autoritaire websites.
- Oude, betrouwbare websites met een hoge domein autoriteit, zoals universiteit- of overheidspagina’s zorgen voor geweldige links.
- Links in een blog; schrijf bijvoorbeeld gastblogs op relevante websites. Het nadeel is dat deze links snel in waarde verminderen doordat ze vaak snel en steeds dieper in de website verdwijnen.
- Social media links. Volgens onderzoek van BuzzSumo waarbij miljoenen artikelen, zijn bekeken, blijkt dat 75% van de artikelen geen social shares hebben gekregen. Sterker nog, slechts de top 10% van de content die geschreven is, krijgen vrijwel alle social shares. Maar voordat we met z’n allen stoppen met het plaatsen van content op social media… Het heeft wel degelijk effect! Moz vertelt bijvoorbeeld in dit artikel waarom niet de shares, maar de interactie voor Google tellen! Niet alleen de interactie, maar ook de daaruit voortvloeiende links, zorgen voor een stijging in de vindbaarheid. Daarnaast draait het bij social media natuurlijk niet alleen om vindbaarheid, het belangrijkste is ‘awareness’ en van awareness komt autoriteit.
Linkbuilding tip 4: Wat voor links zijn niet goed voor linkbuilding?
-
- Dofollow blog-reacties. Dofollow links, zijn links waarvan je als website aangeeft dat ze gevolgd mogen worden en dus score mogen krijgen vanuit je website. Deze vorm van Dofollow links, is écht penalty-materiaal. Oftewel, Google bestraft dit! Dit is dus het plaatsen van reacties op blogberichten met daarin een promotionele link naar je eigen website.
- Sitewide links. Een sitewide link is een link die bijna op iedere webpagina van je website op dezelfde plek verschijnt, zoals in de header, blogroll of footer. Tot een paar jaar terug, waren sitewide backlinks een krachtige linkbuilding techniek. Echter, na de penguin update van Google waarin spammy links veelvuldig werden afgestraft, werden ook veel websites met sitewide links gestraft. Dit leidde ertoe, dat bijna iedereen sitewide links als ‘not done’ beoordeelde. Dit is echter niet geheel waar. Zolang deze links maar erg relevant voor de content zijn, is dit niet erg (al zou ik persoonlijk voor de zekerheid externe footerlinks (links in de footer van je website die linken naar een andere website) zoveel mogelijk voorkomen). Verder is het slim om geen SEO-geoptimaliseerde-anchorteksten te gebruiken, maar bijvoorbeeld bedrijfsnaam-anchorteksten. Zie hier hoe Matt Cutts (voormalig hoofd van het webspam team van Google) hierover denkt:
- Artikel indien-websites: Tegenwoordig zijn er enorm veel websites waarop je gratis en zonder veel moeite artikelen kunt plaatsen. Hoofdzakelijk met als doel om daarin links naar je website te plaatsen. Deze artikelen worden vrijwel niet gelezen en hebben vaak ook weinig waarde voor de lezer. Voor Google is dit penalty materiaal. Toch merken wij dat dit in de praktijk nog altijd een bijdrage levert aan de SEO-resultaten. Het is voor Google namelijk erg lastig te beoordelen wat nu goed en geen goede artikelwebsites zijn. Google is hier echter wel druk mee doende, dus dit kan zomaar veranderen.
Linkpagina oftewel startpagina linkbuilding.
Startpagina’s hebben in de beginjaren van het worldwideweb goede zaken gedaan. Het waren overzichtelijke pagina’s die relevante websites gemakkelijk categoriseerden. Met de ontwikkeling van zoekmachines zoals Google, werden ze echter steeds meer overbodig. Daarnaast werden ze gebruikt om gemakkelijk links naar websites te genereren. Met de komst van Panda 4.0, werd dit echter genadeloos afgestraft. Deze pagina’s bevatten namelijk weinig content en veel links (waarover de linkjuice van de pagina verdeeld moet worden over veel links). Om het kort te houden; veel Startpagina’s hebben tegenwoordig weinig tot geen waarde. Dit is gemakkelijk te beoordelen; bekijk of jij deze pagina nuttig vindt. Zo niet, dan vindt Google het ook niet nuttig. Dit zijn meestal de links met een lage kwaliteit. Sterker nog, volgens Moz zijn er van de 2.678 onderzochte startpagina’s, 20% bestraft of gebanned. Dit is bijvoorbeeld te controleren, door te bekijken of de pagina’s nog wel verschijnen in Google.
- Backlinks kopen: Over het algemeen zijn gekochte backlinks nooit goed. Dit zijn bij uitstek onnatuurlijke links. Laat dat nu nét zijn waar Google al jaren op jaagt. Dat wil niet zeggen dat het per definitie geen positief effect op je rankings kan hebben. Er zijn zeker gekochte links die nog wel werken, zeker wanneer ze niet op gekochte links lijken. Maar wederom; Google jaagt hierop en dit kan zomaar veranderen.
Linkbuilding tip 5: Maak gebruik van interne linkbuilding.
Het zijn niet DE meest belangrijke links, maar het is wel een erg goede basis. Het zorgt ervoor dat je de linkstructuur op je eigen website goed hebt, alvorens je voor externe links gaat zorgen. Google houdt van een goede website structuur met veel links die leiden naar relevante pagina’s op je website. Maar bovenal; link veel naar de meest belangrijke pagina’s op je website, zodat die pagina’s de meeste score krijgen.
Linkbuilding tip 6: Doe niet aan AB-linkruil.
Linkruil houdt in dat jij een linkje naar onze website plaatst en ik daarvoor een linkje terug plaats. Enkele jaren terug werkte dit prima. Tegenwoordig heeft Google dit door. Het wordt ook wel AB-linkruil genoemd. Wat nog wel werkt, is ABC-linkruil, of piramide-linkruil. Ik plaats een linkje naar jou, jij plaatst een linkje naar een andere website en die website plaatst een linkje naar mij. Zorg er dan wel voor dat de websites waarvan je de links krijgt wel relevant zijn! Ook hier gaat het natuurlijk om onnatuurlijke linkruil. Maar het antwoord op de vraag ‘werkt het voor SEO?’ is simpel, ‘ja’. Onthoud wederom; Google is er niet blij mee en dit kan in de toekomst consequenties hebben.
Linkbuilding tip 7: Gebruik Reverse linkbuilding / reverse engineering van backlinks.
In het kader van beter goed gejat, dan slecht bedacht, geef ik je de volgende tips:
- Je kent het vast wel. Je leest een interessante blog en komt bij een redelijk verouderde bron uit. Wat nu als jij een geupdate versie van die blog plaatst, de desbetreffende website benaderd en aangeeft dat jij een meer recent artikel geschreven hebt met de vraag of ze niet beter naar jouw artikel kunnen linken. Op deze manier genereer je een link vanuit een zeer relevant artikel vanuit een autoritaire website! Hetzelfde geldt voor broken linkbuilding. Je komt erachter dat een link naar een bron op een autoritaire website niet meer werkt en benadert die partij met de vraag of jouw content hiervoor in de plaats kan komen.
- Je weet vast en zeker al wel op welke termen jij graag wilt scoren. Typ deze termen in Google in en bekijk welke bedrijven hoog in Google staan. Gebruik vervolgens bijvoorbeeld site explorer om erachter te komen welke links deze websites hebben. Met deze tool kun je gemakkelijk de spammy links eruit filteren en zo houd je interessante links over die je zelf ook weer kunt benaderen. Lees deze blog voor een uitgebreidere uitleg.
Linkbuilding tip 8: Kun je linkbuilding ook zelf doen?
Je kunt linkbuilding zeker zelf doen. Toch wijst de praktijk uit dat linkbuilding een vak apart is met genoeg risico’s wanneer je het op de verkeerde manier inzet. De meest succesvolle bedrijven hebben eigenlijk altijd een seo-specialist in dienst of ingehuurd. Wij helpen je daar natuurlijk graag bij!
Linkbuilding tip 9: Doe niet aan linkbegging.
Ik zie het zeer geregeld voorbij komen. Zowel wij als onze klanten krijgen mails van partijen die graag links willen ruilen, links op onze websites willen plaatsen of wat voor constructie dan ook. Dit zijn natuurlijk geen natuurlijke links en Google is hier niet blij mee. Mocht je hier toch aan beginnen, let er dan goed op dat de links toch waardevol en relevant zijn en doe niet aan AB-linkruil.
Linkbuilding tip 10: Maak een link onderzoek oftewel een 0-meting.
Eigenlijk is dit een onderdeel van tip 2; het onderzoek. Aangezien de rest van deze blog waardevolle informatie bevat voor deze tip, vertel ik het je nu pas. Je kunt namelijk wel flink aan de slag gaan met linkbuilding, maar wat nu als je al een aantal spammy links naar je website hebt? Dan scoor je alsnog niet of zeer moeizaam. Het is daarom cruciaal dat je een link-0-meting doet. Ook hiervoor kun je bijvoorbeeld site explorer gebruiken.
Voer de website in, ga naar het backlink-profiel-gedeelte en filter de spammy links eruit. Zorg ervoor dat je deze links verwijdert. Hierbij kun je bijvoorbeeld contact opnemen met de website-eigenaar en verzoeken de link te verwijderen. Mocht dat niet lukken, dan kun je een disavow indienen via het Google Search Console.
Conclusie:
Doe niet aan linkbegging. Linkbuilding werkt wel, maar linkearning is het beste. Verdien links en creëer daarmee automatisch een gevarieerd linkprofiel. Ook wanneer je wel aan linkbuilding doet, dien je te zorgen voor een gevarieerd linkprofiel met waardevolle links. Dat is de basis van succes met linkbuilding.