Is zoekmachine optimalisatie en/of adverteren in Bing interessant?

Door Bart Rietjens 29 juni 2017
Bing Ads
Met een marktaandeel van rond de 91% (Q4 2016) in Nederland, is Google de absolute heer en meester in zoekmachineland. Dat houdt dus ook in dat iedere online marketeer nog altijd voornamelijk met Google bezig is. Maar betekent dat dan ook dat de nummer 2; Bing, totaal niet interessant is? Zeker niet en wel om de volgende redenen:

  1. Het marktaandeel van Bing groeit!
  2. Bing ads heeft veel voordelen tegenover Google AdWords.
  3. Met deze extra acties kun je je ook goed vindbaar maken in Bing.
  4. De Bing zoekmachine wordt in steeds meer software en apparaten geïntegreerd.
  5. Heb je een internationaal bedrijf? Dan is Bing een behoorlijke kans!
  1. Het marktaandeel van Bing groeit!

In 2014 had Bing nog een marktaandeel van 3,6%, volgens de laatste cijfers, is dit al gestegen tot 9% marktaandeel! Dit komt onder andere doordat de zoekmachine van Bing ook in Yahoo en Exosia wordt gebruikt. Overige redenen hiervan, worden in de rest van deze blog besproken.

  1. Bing ads heeft veel voordelen tegenover Google AdWords

Hieronder enkele voordelen opgesomd:

  • Bing adverteren is 35% goedkoper dan Google AdWords

Doordat onder andere de concurrentie in de veiling van Bing nog niet zo hoog is als bij Google, zijn de klikkosten lager. Volgens Wordstream die toegang heeft tot de data van veel adverteerders, is een klik op een Bing Ads advertentie gemiddeld 35% goedkoper dan een klik op een Google Adwords advertentie. Frankwatching heeft een steekproef in Nederland gehouden. Gemiddeld genomen was de CPC in Bing Ads 40 procent lager dan de CPC in AdWords.

  • Bing heeft een hoger conversiepercentage dan Google

Uit onderzoek van Bing zelf naar het gebruik van zoekmachines in de Verenigde Staten blijkt dat bezoekers uit Bing 6,8 procent meer uitgeven dan bezoekers uit Google. Natuurlijk is dit onderzoek gericht op de Verenigde Staten en daarmee niet aantoonbaar representatief voor Nederland, toch zijn er in Nederland ook verschillende steekproeven gehouden door onder andere Frankwatching waaruit hogere uitgaves blijken.

Yahoo en Bing gebruikers besteden meer geld

  • Ook in Bing heb je een keyword tool

In Bing wordt veel minder gezocht dan in Google dus niet ieder zoekwoord is ook daar interessant. Vandaar heb je ook in Bing een keyword tool waarin je gemakkelijk kunt onderzoeken waarop wel en niet gezocht wordt.

  • Bing Product ads komen binnenkort naar Nederland

We kennen Google Shopping natuurlijk al waarmee je in de zoekresultaten verschijnt met Product Ads. Deze advertenties zijn geschikt voor retailers die een afbeelding, prijs en omschrijving van hun product in de zoekresultaten willen tonen. Ook in Bing heb je die mogelijkheid! Echter is dit nog niet in Nederland uitgerold, wel in landen zoals Duitsland, de US en de UK. Het goede nieuws is dat er in de landen waarin nog geen Product Ads mogelijk zijn, wel al wat pilots zijn uitgerold. De échte releasedatum is echter nog niet bekend. Dankzij de lagere kosten per klik, is dit een mogelijkheid waarop veel retailers zitten te wachten.

Hierbij heeft Bing ook rekening gehouden met mobiele telefoons en tablets (zie de tweede afbeelding hieronder). Ze hebben dan ook een programma gemaakt waarmee ingespeeld wordt op de groeiende mobiele markt.

Bing Ads

  • Bing investeert flink in relaties met o.a. Bing Partners

Bing investeert de laatste tijd flink in de relaties met partners zoals ons. Ook investeren ze flink in relaties met adverteerders. Prettig contact met accountmanagers, een nieuw geïntroduceerd Bing partnerprogramma en mogelijkheid om feedback te geven, maakt het voor de adverteerders een goed platform om mee te werken.

  • Je kunt je AdWords advertenties gemakkelijk in Bing importeren

Je hebt natuurlijk geen zin om je campagnes allemaal opnieuw te moeten maken in Bing terwijl ze in Google AdWords al klaar staan. Gelukkig heeft Bing het erg eenvoudig gemaakt om met één druk op de knop een AdWords-campagne te importeren en activeren.

Om niet bij elke wijziging vanuit Google AdWords een nieuwe import te hoeven draaien, is het nu mogelijk om automatisch dagelijks een import te laten draaien, zodat campagnes in Bing Ads actueel blijven.

Bing importeren uit Google

  • Bing Ads Editor onhandig? Binnenkort niet meer!

Je kunt nu ook voor Bing Ads gebruik maken van een offline tool om eenvoudig campagnes te kopiëren, te plakken en aan te passen. De Editor lijkt trouwens verdacht veel op die van AdWords, wat het voor de gebruiker alleen maar eenvoudiger maakt.

De Bing Ads Editor wordt door velen nog als onhandig gezien. ‘Traag’ en ‘minder gebruiksvriendelijk’ zijn termen die wij vaak voorbij horen komen en terecht ook. Toch gaan die ontwikkelingen erg snel en blijft Bing met nieuwe updates komen. Het afgelopen jaar (2016) verschenen er een aantal updates voor de editor, die het opzetten en bewerken van campagnes gemakkelijker maken. Daarnaast werd ook eindelijk de Mac-versie van de editor beschikbaar gemaakt.

  • En nog meer Bing features:

    1. Meet de impact van je bodwijzigingen: Bid Landscape geeft je de mogelijkheid om te meten wat het effect van een bodverhoging of verlaging kan zijn.
    2. Image-extensions is een extensie waarmee het mogelijk is om een afbeelding te laten zien onder een advertentie, zodat de advertentie extra opvalt binnen de zoekresultaten van Bing. Deze extensie wordt alleen weergegeven als een advertentie op de eerste positie staat.
  1. Met deze extra acties kun je je ook goed vindbaar maken in Bing

Voordat we meer vertellen over de verschillen tussen tussen Bing en Google, zijn de volgende basisstappen belangrijk:

  • De eerste stap is het toevoegen van je website aan de Bing-zoekresultaten.
  • Daarna dien je de website aan te melden bij Bing Webmaster Tools. Verifieer binnen Bing Webmaster Tools de website en voeg de sitemap van de website toe. Zo blijft Bing ten alle tijden up-to-date betreffende veranderingen op je website en ben je daarnaast zeker van het feit dat Bing je hele website goed kan vinden.

Wat zijn dan de verschillen waarop je moet letten in vergelijking met Google?

  • Bing rankt relevante resultaten boven populaire resultaten

Bing lijkt een voorkeur te hebben voor oudere websites met een formele extensie zoals bijv. .edu of .gov. Deze websites scoren gemakkelijker dan nieuwere, commerciële en populaire websites. Deze laatste websites worden in Google vaak weer beter geïndexeerd. Bing heeft dus een voorkeur voor feitelijk relevante resultaten in plaats van populaire resultaten.

  • De zoekresultaten in Bing zijn sterker gefocust op sociale signalen

Waar Google zelf nog volhoudt dat sociale signalen geen directe invloed hebben op rankings, geeft Bing juist aan sociale signalen wel degelijk mee te wegen.  Tijdens het indexeren en ranken, kijkt Bing meer naar sociale signalen. Zelfs naar Google+! De hoogst gerankte websites binnen Bing, hebben vaak veel likes, shares, +1s etc. Daarnaast integreert Bing sociale signalen steeds meer in de zoekresultaten (bijv: ‘één van je vrienden heeft deze website aangeraden’). Dat laatste doet Google nog niet.

Bing Social Search

  • Exact match zoekwoorden werken (nog) goed binnen Bing

De invloed van backlinks is zowel in Google als in Bing nog altijd cruciaal. Toch worden beiden steeds beter in het herkennen van ‘spammy links’. De kwaliteit van de links wordt steeds belangrijker. Google is echter al een stuk verder in het beoordelen van links dan Bing. Exact match keywords zijn binnen Bing bijvoorbeeld nog van grote waarde, terwijl binnen Google te veel exact match zoekwoorden kunnen leiden tot een penalty. Zo let Bing meer op de anchor-tekst (de zichtbare tekst van de link zoals ‘google adwords uitbesteden’) dan Google. Dit kan echter snel genoeg veranderen!

  • Bing indexeert niet alle pagina’s

Google indexeert werkelijk alle content op je website, Bing doet dat anders. Wanneer links een te lage waarde hebben, verwijdert Bing ze uit de zoekresultaten. Bing vindt het dan ook zeer prettig wanneer er tenminste één link naar een pagina is en beoordeelt dat overduidelijk eerder en beter (bron: Frankwatching).

  • Bing let meer op visuele content

Terwijl Google veel meer vertrouwt op tekst gebaseerde content en bijvoorbeeld beschrijvingen van afbeeldingen, hecht Bing meer waarde aan afbeeldingen zelf. Daarnaast is Bing beter in het uitlezen en ranken van websites die geheel gebaseerd zijn op Flash.

  • Bing ‘begrijpt’ de inhoud/semantiek van pagina’s nog wat minder dan Google

Bing vertrouwt nog meer op eenvoudigere technieken bij het beoordelen van pagina’s zoals zoekwoorden in titels, tags etc. Google let daarbij ook op synoniemen. Bing hecht dan ook veel meer waarde aan de zoekterm in de domeinnaam. Een domein waarin de zoekterm voorkomt, wordt ook wel exact match domain (EMD) genoemd. Je zult in de zoekresultaten van Bing meer exact matchende domeinen vinden dan in de zoekresultaten van Google. Google heeft in 2012 namelijk de zogenoemde EMD-update uitgebracht. Deze update heeft ervoor gezorgd dat het moeilijker is om met een EMD te ranken in Google.

  • Google crawlt heel de pagina, Bing slechts de eerste 100kb

In de beginfase van de Googlebot, crawlde ook Google niet de gehele pagina. Daar heeft Google nu geen moeite meer mee. Bing is echter nog niet zover op dit moment, waardoor slechts 100kb per pagina wordt bekeken. Het bovenste gedeelte van de pagina is dus extra belangrijk.

  • Bing vindt gebruikerssignamelen erg belangrijk

Een van de sterkste soorten signalen van het algoritme van Bing komt van gebruikerssignalen: wanneer bezoekers via Bing op jouw website terechtkomen en direct weer wegklikken, is dat voor Bing een duidelijk signaal dat de gebruiker niet heeft gevonden wat hij zocht. Dit wordt ook wel ‘pogo-sticking‘ genoemd en werkt ongeveer hetzelfde als een bounce.

Een ander belangrijk gebruikerssignaal voor Bing is de doorklikratio. Wanneer jouw pagina op positie 1 staat maar een lagere doorklikratio heeft dan de pagina op positie 2, is dat voor Bing een signaal dat de link op positie 2 waarschijnlijk beter voldoet aan de zoekopdracht van de gebruiker. De meningen over de weging van deze signalen in Google zijn verdeeld. Google zelf heeft echter nooit openlijk aangegeven dat ze deze elementen meewegen.

  1. De Bing zoekmachine wordt in steeds meer software en apparaten geïntegreerd

Het moge duidelijk zijn; Bing is groeiende. Microsoft (de eigenaar van Bing) heeft het doel om de zoekmachine overal te integreren. Zo is Bing al de zoekmachine voor Internet Explorer, diverse Apple apparaten, Facebook, Xbox en Firefox. Door de overname van LinkedIn, lijkt Microsoft weer een stap te zetten. Naar verwachting zullen de adverteer-mogelijkheden worden geïntegreerd in Bing Ads.

De eerder benoemde fusie met Yahoo is hier ook een voorbeeld van. Mozilla Firefox heeft er echter ook voor gekozen om Bing in plaats van Google als standaard zoekmachine in hun webbrowser te gebruiken.

Firefox gebruikt Bing

  1. Ben je een internationaal bedrijf? Dan is Bing een behoorlijke kans!

Bing/Yahoo! Begint net zoals Google, wereldwijd bekend te worden. Het marktaandeel blijft in Europa nog op 5% steken, al zijn dat natuurlijk wel 15 miljoen gebruikers! In de VS is het marktaandeel vele malen groter, namelijk 25-30% marktaandeel. Uit alles blijkt dat dit alleen maar verder gaat stijgen.

Moet je je nu volledig op Bing focussen?

Nee, natuurlijk niet! Google blijft de grootste, modernste en meest gebruikte zoekmachine met de meeste mogelijkheden. Bing biedt je echter de kans om naast je activiteiten in Google relatief gemakkelijk extra klanten te bereiken. Wil je hier graag meer over weten? Gonect online marketing is gecertificeerd Bing Partner en helpt je graag verder!

Andere blogs

Blog-AI-rapport-liggend
Online Marketing
SEO
RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA