1. Augmented reality
Augmented reality heeft de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt. Augmented reality maakt het mogelijk voor consumenten om producten te visualiseren en zich voor te kunnen stellen hoe het eruitziet als ze de producten hebben, voordat het daadwerkelijk wordt gekocht. In 2018 gingen vele bedrijven jou al voor. Zo ontwikkelde het cosmetische bedrijf Sephora een augmented reality technologie zodat de klanten verschillende looks met make-up kunnen uitproberen op hun eigen digitale gezicht.
Daarnaast ontwikkelde Rolex augmented reality om klanten te inspireren met behulp van een virtuele try-on ervaring waarbij de klanten verschillende modellen kunnen uitproberen om hun pols. Naar verwachting zullen er eind 2019 1 miljard augmented reality gebruikers zijn, dus to be continued!
2. Vloggend personeel
In 2017 waren het met name de influencers die vlogde, in 2018 is daar een tweede doelgroep bij gekomen: de professionals. De professionals laten met passie hun beroep zien en geven een kijkje achter de schermen. We hebben vooral een toename gezien van korte video’s op Facebook en via Stories op Instagram, maar ook op YouTube. Hier valt nog veel meer uit te halen, bijvoorbeeld bij het zoeken naar nieuwe medewerkers.
Door een vlog toe te voegen aan een vacaturetekst geef jij een beeld bij het bedrijf waar de kandidaat misschien komt te werken. Het gevolg? Er haken soms mensen af, maar er zijn ook zeker mensen die nóg enthousiaster worden. Dit is uiteindelijk wat iedere werkgever nastreeft; geen tijd verdoen aan kandidaten die uiteindelijk toch niet bij het bedrijf passen. Een vlog kan jou hierbij helpen. Naar verwachting zet deze trend zich voort in 2019. Ga jij vloggend 2019 in?
3. Influencer Marketing
Influencer marketing is sinds enkele jaren razend succesvol. Met name de macro-influencers waren voorheen populair, denk hierbij aan vloggers, bloggers, BN’ers en topsporters. In 2018 hebben de micro-influencers een grote groei doorgemaakt. Deze mensen zijn geen BN’ers, maar “gewone” mensen die hun passie delen voor een bepaalde doelgroep. Het voordeel van deze micro-influencers is dat ze dan dichter bij ons staan. Het zou zomaar een vriend of vriendin van je kunnen zijn. Hierdoor voelen hun berichten meer ”echt” aan.
Daarnaast hebben micro-influencers een hogere betrokkenheid met hun volgers, omdat ze zich in elkaar kunnen herkennen. Ze hebben daarentegen geen wereldwijd bereik, maar dat hebben lokale ondernemers ook niet nodig. Naar verwachting zullen veel bedrijven in 2019 nog steeds samenwerken of gaan samenwerken met lokale influencers om lange termijn campagnes op te stellen.
4. Allesomvattende platformen
Tegenwoordig hoef je niet meer zo nodig te switchen tussen verschillende platformen. In 2017 kwam Facebook in de Verenigde Staten al met Facebook Watch, een platform om shows te bekijken. Sinds augustus 2018 is Facebook Watch ook in Nederland te gebruiken. Instagram kon hiermee niet achterblijven en ontwikkelde in 2018 “IGTV”. Waar voorheen Instagram gebruikers enkel video’s ter grootte van max. 1 minuut konden uploaden, maakt IGTV het mogelijk om video’s tot 1 uur lang te uploaden. Dit zorgt ervoor dat gebruikers niet meer hoeven te switchen tussen verschillende kanalen om de video’s te bekijken. Platformen zoals Facebook, YouTube, Netflix en Instagram concurreren dus sterk met elkaar.
Ook Google houdt zijn bezoekers het liefst in de zoekresultaten, zodat men de website niet verlaat. Dit wordt gedaan met behulp van Featured Snippets. De Featured Snippets resultaten geven direct een antwoord op een vraag die een zoeker stelt in Google. Dit antwoord wordt extra uitgelicht in een blok bovenaan de zoekresultaten in Google. Het is een normaal organisch zoekresultaat, maar wel eentje die extra wordt uitgelicht. Het doel van Google is om jou te voorzien van relevante zoekresultaten, puur voor het gebruiksgemak.
5. Livestreaming
Videocontent is razend populair. Afgelopen jaar hebben we een stijging gezien in videocontent en ook in 2019 verwachten wij dat video-content de markt gaat domineren. Cisco voorspelt zelfs dat in 2021 ongeveer 80% van het online verkeer, online video’s worden. Het percentage content dat mensen onthouden ligt veel hoger wanneer informatie wordt weergegeven in beeld dan wanneer dezelfde informatie tekstueel wordt weergegeven. Wanneer iemand iets leest of hoort, weet diegene daar drie dagen later nog ongeveer 10% van. Wordt er aan diezelfde informatie beeld toegevoegd, dan weet diegene daar drie dagen later nog ongeveer 65% van. Daarnaast kijkt 60% van de mensen ook liever een video dan dat ze een blogpost lezen. De voornaamste reden dat video’s ook populairder zijn geworden voor bedrijven, is dat het steeds makkelijker is om goede video’s te maken. Even je smartphone erbij pakken en opnemen maar.
Naast de gewone videocontent, zie je tegenwoordig ook steeds meer live video’s. Het authentieke en bondige karakter van live video’s lijkt het met name aantrekkelijk te maken voor gebruikers van social media. Live video’s verhogen de betrouwbaarheid en relevantie van een merk. Live video’s zijn spontaan waardoor er dingen fout kunnen gaan, maar juist dit maakt het leuk en het publiek zal je dit vergeven. Live video’s kunnen voor allerlei doeleinden ingezet worden, zoals onder andere:
- voor het bekend maken van nieuwe producten;
- het geven van demonstraties;
- het filmen van een event;
- of het geven van een kijkje achter de schermen aan je volgers.
Volgens een onderzoek van Filmora geeft meer dan driekwart van de consumenten de voorkeur aan het kijken van een live video ten opzichte van het lezen van een artikel op social media. Genoeg redenen om live te gaan in 2019!
► Wat zijn de online marketingtrends voor 2019?
De wereld staat niet stil. Integendeel, online marketing is constant in ontwikkeling. Des te belangrijker om niet achter te blijven, maar juist in te spelen op de nieuwste trends en ontwikkelingen. Wat heeft 2019 voor ons in petto? Waar moeten we rekening mee houden het komend jaar? Kijk je mee?
1. Voice search
Het begon allemaal met Siri en daarna volgden Alexa en Google Assistant. Maar wat houdt voice search precies in? Voice search is een technologie die gebruik maakt van je stem om op het internet te zoeken in plaats van een zoekopdracht via een toetsenbord in te voeren. De manier van zoeken verandert en dit zal ook gevolgen hebben voor je content. Hierdoor is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:
-
- Bij het inspreken van een zoekopdracht worden er andere zoekwoorden of zinsconstructies gebruikt dan bij het intypen van een zoekopdracht. De focus komt meer te liggen op long tail keywords in plaats van short tail keywords. Long tail keywords bestaan uit drie of meer woorden en deze zoekwoorden zijn specifieker. Short tail keywords zijn heel algemene zoekwoorden met veel zoekvolume. Deze zoekwoorden bestaan uit een of twee woorden en zijn minder specifiek. Short tail keywords zullen echter niet verdwijnen, al zullen ze wel minder vaak gebruikt worden.
- Daarnaast is het belangrijk om een FAQ-pagina (Frequently Asked Questions) aan te maken die met name vragen beantwoordt die beginnen met een vraagwoord zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Waarom is een FAQ-pagina belangrijk? Gebruikers die gebruik maken van voice search, beginnen vaak met deze vraagwoorden. Hierdoor is de kans groter dat iemand die via voice search zoekt, terechtkomt op jouw website omdat jouw content relevant is voor die zoekopdracht.
2. Visual search
Visual search traceert wat er op een afbeelding wordt weergegeven. Dit kan voor commerciële doeleinden ingezet worden. Deze nieuwe functie zien we tegenwoordig steeds meer voorbij komen. In 2017 heeft Pinterest al de app Pinterest Lens geïntroduceerd. Met deze visual search tool gaat Pinterest op zoek naar bijpassende producten bij de producten op de foto.
Tevens introduceerde ook Google in 2017 de functie ‘Google Lens’. De functie was voorheen geïntegreerd in Assistant en de Photos-app, maar inmiddels is er ook een losstaande Google Lens app te downloaden. Met Google Lens kun je de wereld om je heen identificeren, of dat nu het ras van een hond is, of het merk trui van een vriendin. Google Lens vertelt het je! Daarnaast kan Google Lens ook tekst lezen en kopiëren, streepjescodes scannen en boeken en films herkennen. Nooit meer urenlang zoeken naar een product wat je ooit een keer op internet of in real life hebt gezien. Het is nog nooit zo makkelijk geweest. Wij zijn fan!
Deze ontwikkeling speelt perfect in op de visuele trend. Visuals zijn de keys, keer op keer wordt bewezen dat het gebruik van afbeeldingen een grote invloed hebben op de resultaten. Niet zo gek dat we langzaam overgaan van tekstueel zoeken naar visueel zoeken, toch? Aangezien de dienst erg belangrijk is voor Google, zullen er in 2019 veel nieuwe functies worden toegevoegd.
3. Chatbots
De trend over de chatbots blijft zich ontwikkelen en zo ook in 2019 zal deze tool zich weer verder ontwikkelen. Tegen 2022 wordt geschat dat chatbots alle bedrijven meer dan 8 miljard dollar per jaar zal besparen. Chatbots worden gebruikt om verkoopafspraken in te plannen en aankopen te doen. Bij het beslissen of je in een chatbot wilt investeren, is het belangrijk om eerst goed voor ogen te hebben waarvoor je de chatbot wilt gebruiken.
De chatbot wordt met name voor twee doeleinde gebruikt, als klantenservice of om meer verkoopcapaciteit te realiseren. Hieronder een voorbeeld van de chatbot van KLM waarin een bot een vlucht zoekt op de gewenste bestemming en datum van de klant. Maak jij al gebruik van een chatbot?
4. Stories
Snapchat begon in 2011 met het delen van stories, nu, 7 jaar later maken Instagram, Facebook en zelfs YouTube ook gebruik van stories. Deze nieuwe vorm van content is veel meer gericht op het bieden van korte, tijdelijke verhaallijnen. De content strategie voor jouw bedrijf zal in 2019 de focus moeten leggen op het inzetten van stories en niet meer alleen op het plaatsen van post op je tijdlijn.
Stories hebben een korte levensduur, een bericht is maar voor 24 uur te zien en ze worden met name op smartphones bekeken door mensen die jou al volgen. Het beeld gaat hiermee van horizontaal naar verticaal, omdat de video’s niet meer op een laptop of desktop (horizontaal) bekeken worden maar op een smartphone (verticaal). De voorspellingen voor 2019 zijn dat stories meer bekeken en gedeeld gaan worden dan berichten in het nieuwsoverzicht. We verwachten een toename aan gesponsorde stories op Instagram. Belangrijk voor jou als bedrijf is om niet alleen te adverteren in het nieuwsoverzicht, maar met name gebruik te maken van adverteren via stories op Instagram en Facebook.
5. Artificial intelligence
Artificial intelligence leidt tot een steeds efficiëntere gegevensanalyse. Dit maakt het voor marketeers gemakkelijker om gepersonaliseerde informatie aan klanten te bieden. Artificial intelligence maakt het mogelijk om gedrag en patronen beter te begrijpen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om prospects te vinden die op jouw huidige klanten lijken. Er is geen betere manier om de juiste prospects te vinden dan de huidige en eerdere klanten te analyseren. In het verleden zou dit dagen duren om te analyseren, maar artificial intelligence maakt het mogelijk om dit binnen mum van tijd te hebben.
Zo biedt Facebook de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te maken, zodat je nóg gerichter kunt adverteren op bepaalde doelgroepen. Facebook heeft in 2018 de optie Life Time Value (LTV) toegevoegd waarbij je jouw huidige CRM database in Facebook kunt zetten. Hierdoor kun je doelgroepen maken op basis van bijvoorbeeld je best verkopende klanten of specifieke klanten. Hoe meer informatie Facebook heeft, hoe beter het kan analyseren wie je beste klanten zijn. Echter moet je met deze functie rekening houden met de privacywetgeving. Je klanten moeten hier namelijk wel toestemming voor geven.
Daarnaast kun je sinds enige tijd met Google Ads gebruik maken van in-market doelgroepen. Een in-market doelgroep is een doelgroep die wordt gebaseerd op de (aankoop)intentie van mensen. Dit wordt gedaan door te kijken naar de zoekgeschiedenis van mensen en hieruit kan worden afgeleid waar iemand is in het (aankoop)proces. Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk dat jouw advertentie wordt getoond aan iemand die ieder moment bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine kan kopen in plaats van aan iemand die nog in de oriënterende fase zit. Het is de kunst om mensen op het juiste moment te benaderen en Google helpt je daar een handje bij!
Door mee te gaan met de ontwikkelingen blijf je up-to-date met je online activiteiten. Hierboven staan 5 online marketing trends waar jij in 2019 niet langer omheen kan. Wil je graag weten welke ontwikkelingen van toepassing zijn op jouw bedrijf? Schroom dan niet om een keer contact op te nemen. Wij sparren graag samen over een goede online marketing strategie!