Waarom je mailmarketing moet combineren met SEO

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 9 december 2020
Waarom je e-mailmarketing moet combineren met SEO
We kijken naar SEO en e-mailmarketing als losstaande diensten en er wordt maar weinig gepraat over de combinatie tussen de twee. Zonde, want in de juiste samenwerking ondersteunen deze twee diensten elkaar en vormen ze een krachtig geheel.

In deze blog laat ik zien waarom dat zo is.

 

De invloed van e-mailmarketing op je vindbaarheid

Het sturen van mailings heeft niet direct invloed op je vindbaarheid, je mails worden namelijk niet door zoekmachines geïndexeerd. Dat heeft ermee te maken dat als je een blog publiceert op je website, en je deelt deze content ook via een mailing, dan staat deze content twee keer op het web. Dat is niet goed voor je vindbaarheid. Daarnaast worden mailings tegenwoordig vaak gepersonaliseerd waardoor je veel versies van de mailing hebt.

In de voorbeelden verderop in deze blog maak ik duidelijk dat het indirect wel invloed op je vindbaarheid kan hebben.

 

De perfecte combinatie

De grootste reden dat SEO en e-mailmarketing een sterke combinatie vormen, is omdat je de kans dat je content terechtkomt bij de juiste doelgroep vergroot. Als je alleen SEO inzet, kan jouw content alleen organisch gevonden worden. Met e-mailmarketing kun je je content promoten onder je adressenlijst, uiteraard rekening houdend met waar ze in geïnteresseerd zijn.

Andersom werkt SEO ook versterkend voor e-mailmarketing. Je kunt een geïnteresseerde doelgroep gemakkelijker opvolgen met gerichte e-mailcampagnes én je kunt de SEO-data gebruiken om de inhoud van je mailings te bepalen. Bij SEO meten ze bijvoorbeeld wat voor soort content het meest in trek is, en daar kun jij met je e-mailcampagne op inspelen. Met de data van SEO is de kans op e-mailcampagnes die aanslaan een stuk groter.

 

Manieren om SEO en e-mailmarketing te combineren

Nu je weet wat de kracht kan zijn van een goede SEO en e-mailmarketing combinatie, vertel ik je graag meer over hoe je deze brug kunt slaan. Dit doe ik aan de hand van een aantal veelvoorkomende situaties en wensen.

 

Gebruik e-mailmarketing om relevant verkeer naar je website genereren

E-mailmarketing is een ideaal kanaal om content te delen die je toch al maakt met SEO. Via die weg kun je meer verkeer naar je website genereren. Deze content is niet alleen interessant voor hen die in Google hiernaar zoekt, maar kan ook erg waardevol zijn voor de abonnees van je nieuwsbrief.

Afhankelijk van de hoeveelheid content en de kwaliteit daarvan, kun je periodiek een of meerdere mailings maken. Schrijf je veel content, dan is het aan te raden om bijvoorbeeld enkel de beste blogs van afgelopen periode te verwerken in je mailing. Schrijf je weinig content, dan kun je per blog (mits deze waardevol is voor je abonnees) een nieuwsbrief sturen.

Let op dat je niet klakkeloos alle blogonderwerpen naar iedere abonnee stuurt. Niet iedereen vindt dezelfde onderwerpen interessant om te lezen. Probeer je lijst te segmenteren zodat de content aansluit bij de ontvanger.

 

Van bezoekers klanten maken

Na het lezen van een blog vraag je niet om het aankopen van een product of het aanvragen van een offerte. Dat is namelijk niet gepast omdat men vooral informatie zoekt en nog aan het oriënteren is. Met blogs die je voor SEO doeleinden maakt, richt je je meestal op bezoekers in een oriënterende fase. Ze zijn nog niet zo ver dat ze iets van je willen kopen, maar zijn wel geïnteresseerd.

Wel kun je hier vragen aan de lezer om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief. Ze zijn immers op zoek naar informatie die jij kunt geven. Deze stap is minder groot dan het direct aanvragen van een offerte of het kopen van een product.

De inschrijving van je nieuwsbrief kun je opvolgen middels een serie (geautomatiseerde) mailings, liefst op basis van onderwerpen waarin de abonnee geïnteresseerd is. In deze mailings blijf je steeds stukjes kennis geven, gerelateerd aan hetgeen de bezoeker interessant vindt. Daarin kun je steeds wat commerciëler worden om de abonnee dieper de salesfunnel in te trekken en te overtuigen om te converteren.

 

“Werf je bezoekers met SEO en stuur hen richting conversie middels e-mailmarketing”

 

In de afbeelding hieronder zie je hoe dit proces verloopt:

 

salesfunnel waarin SEO en e-mailmarketing gecombineerd worden

 

E-mail inzetten om meer reviews te verzamelen voor je Google Mijn Bedrijf

Het verzamelen van Google reviews draagt bij aan de kans dat je Google Mijn Bedrijf pagina getoond wordt in de zoekresultaten. Gebruik e-mailmarketing om je klanten een verzoek te sturen een review in Google achter te laten.

 

Google reviews verzamelen

 

Stuur klanten bijvoorbeeld standaard na verloop van tijd een mailing met dit verzoek. Hieronder een voorbeeld van een mailing waarin om een review gevraagd wordt.

 

mailing om reviews te verzamelen

 

Let hierbij op dat je niet te vroeg of te laat je mail stuurt naar klanten. Als je de mail te vroeg stuurt hebben ze nog niet goed de kans gehad het product/dienst te gebruiken. Als je te laat de mail stuurt dan ben je het moment voorbij dat ze erg enthousiast over je product/dienst zijn. Probeer dat moment goed in te schatten door te kijken naar de klantreis.

 

E-mailmarketing inzetten voor linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Als jouw website meer links en verwijzingen krijgt van andere websites, doet dit iets met je autoriteit in Google en vergroot je de kansen op organische zichtbaarheid.

Wist je dat je met e-mailmarketing ook kunt linkbuilden? Het verspreiden van je content via e-mail brengt de content onder de aandacht bij een grotere groep mensen. Afhankelijk van de kwaliteit van je content en de personen in je e-maillijst, kan dit resulteren in backlinks. Ontvangers kunnen linken naar jouw content via social media, maar ook in content op hun eigen website.

Stel je voor: je deelt in je blogs en mailings vaak kennis over marketing en je hebt een mailinglijst waar veel marketeers op geabonneerd zijn. Deze marketeers ontvangen je mailings en lezen blogs die zeer relevant voor ze zijn. De kans is dan aanwezig dat marketeers in hun eigen blogs of op hun social media verwijzen naar jouw blog omdat ze je blog waardevol vinden.

 

Oude e-mails omzetten naar interessante blogs

Hoe waardevol en relevant je e-mail content ook is, het heeft geen invloed op je vindbaarheid omdat zoekmachines mailings niet indexeren. Hoe kun je deze content toch benutten zodat het wel je SEO beïnvloedt? Nou, dat is makkelijker dan je denkt. Publiceer de content uit je mails op je website als blog.

Afhankelijk van de lengte van je nieuwsbrief zijn er verschillende mogelijkheden:

  1. Korte nieuwsbrieven

Als je altijd korte nieuwsbrieven maakt, dan zul je de content uit meerdere mailings bij elkaar moeten verzamelen om een waardevolle blog te schrijven. Daar komt dus nog wel wat redactioneel werk bij kijken. Denk aan: zorgen voor een logisch geheel van te maken, om de content up-to-date te maken en om de content te optimaliseren op zoekwoorden die aansluiten bij je SEO strategie.

  1. Lange nieuwsbrieven
    Als je vaak langere nieuwsbrieven stuurt waarin je binnen de mail al veel kennis deelt, dan kun je deze content gebruiken om er een blog van te maken voor op je website. Neem deze content niet klakkeloos over, maar zorg ervoor dat het ook een inhoudelijk goede blog is. De kwaliteit van de blog moet altijd voorop staan.

Dit kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld via mailings tips, recepten of antwoorden op veel gestelde vragen deelt.

 

Oude content recyclen

Het is een feit dat geschreven content op den duur verouderd. Vaak is deze content dan ook minder actueel en dus ook minder relevant, wat een negatief effect kan hebben op je organische posities. Gelukkig kan het updaten en actualiseren van verouderde content je helpen om de vindbaarheid weer te verbeteren.

Ook hier kun je mooi de combinatie maken met e-mailmarketing. De geüpdatete content kun je namelijk weer delen via e-mail. Zo zorg je direct voor meer verkeer naar deze geüpdatete content. Je kunt zo met relatief weinig inspanning toch actuele content sturen naar je abonnees.

Voor lezers die de oude content in het verleden ook al eens gehad hebben, laat je zien dat je de content actueel houdt en aanvult. Zo bouw je aan een actieve groep ontvangers door altijd waardevolle content te delen.

 

Oude content recyclen

 

Zoekwoordenonderzoek van SEO gebruiken voor betere e-mailmarketing

Een zoekwoordenonderzoek voor SEO zegt veel over wat je doelgroep wil. Je achterhaalt hiermee namelijk waar ze op zoeken en welke woorden zij gebruiken. Zonde eigenlijk als je deze informatie vervolgens niet gebruikt bij het bepalen van de juiste e-mailcontent.

Gebruik deze zoekwoorden en inzichten ook in je mailings om ervoor te zorgen dat de lezers van je mail zich aangesproken voelen omdat ze zich in het taalgebruik herkennen. Verkoop je bijvoorbeeld garagedeuren maar ontdek je dat men in België vaker ‘garagepoorten’ gebruikt, dan kun je dat woord beter gebruiken in je mailing voor ontvangers uit België.

Tip: gebruik het zoekwoordenonderzoek om betere onderwerpregels te schrijven. Dat kan ervoor zorgen dat men je mail eerder opent. Test de toegevoegde waarde hiervan door met het onderwerpregel een A/B-test op te zetten om te ontdekken welke woorden het beste werken.

 

Tot slot

Er zit dus veel potentie in zowel SEO als e-mailmarketing, helemaal als je de combinatie tussen deze twee opzoekt. In de praktijk zoeken deze twee diensten elkaar niet altijd actief op, omdat er geen directe noodzaak is. Toch hoop ik je dat je na het lezen van deze blog inziet waarom het interessant is en hoe je dat doet.

Wil je meer lezen over de samenwerking van online marketing kanalen? Bekijk dan ook eens onze blog over het samenwerken tussen SEO en SEA.

Andere blogs

Blog-AI-rapport-liggend
Online Marketing
SEO
Google AI Overviews voor search
Google Ads
Online Marketing
SEO
Google AI Overviews for search
Door Bart Rietjens 30 mei 2024