Meer bereik voor hetzelfde budget met een betere relevantiescore van Facebookadvertenties

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 4 mei 2016
Relevantiescore Facebookadvertenties
Facebook weet veel over haar gebruikers. Sommigen vinden het eng, maar voor marketeers is het zeer interessant. Veel marketeers gebruiken deze data dan ook om zeer gericht content te tonen aan precies diegenen die ze willen bereiken. Maar bereik je wel de juiste personen en hoe relevant is de content voor de bereikte personen? Dit laatste maakt Facebook inzichtelijk met de relevantiescore.

In deze blog meer over:

  1. Wat is de relevantiescore precies?
  2. Hoe krijg je een zo hoog mogelijke relevantiescore?

Wat is de relevantiescore precies?

Op 11 februari 2015 lanceerde Facebook de relevantiescore voor advertenties. Het doel daarvan is om aan de gebruikers van Facebook zo’n relevant mogelijke content te tonen. Deze factor namen ze altijd al mee bij het bepalen van welke content je te zien kreeg, alleen is deze nu ook zichtbaar voor adverteerders. Nu weten adverteerders dus hoe goed de advertentie en content aansluit op de doelgroep die het bericht te zien krijgt. Dit kan in het voordeel gebruikt worden. Hoe je dit doet, lees je verderop in de blog.

<id=”hoe-werkt-het”>Zodra je advertentie meer dan 500 weergaven heeft, krijgt de advertentie een score van 1 tot 10. Hoe hoger het cijfer, des te beter het bericht aansluit bij de doelgroep. Deze score wordt berekend op basis van de prestaties van de advertentie en de positieve en negatieve feedback van mensen op de advertentie. Hieronder de beschrijving van Facebook over positieve en negatieve feedback:

  • Positieve feedback. Het aantal keer dat we verwachten dat mensen een gewenste actie uitvoeren, zoals het delen of leuk vinden van je advertentie, of je helpen je doelstelling te bereiken door bijvoorbeeld naar je website te gaan.
  • Negatieve feedback. Het aantal keer dat we verwachten dat mensen je advertentie verbergen of een negatieve ervaring aangeven, bijvoorbeeld door ervoor te kiezen om jouw advertenties niet weer te geven.

Hoe krijg je een zo hoog mogelijke relevantiescore?

  1. Gebruik specifieke doelgroepopties.
    Richt je advertentie aan een zeer specifieke doelgroep zodat de kans het grootst is dat je de juiste personen bereikt. Dit zorgt voor een grotere kans op meer positieve en minder negatieve feedback. Denk bijvoorbeeld aan alle vrouwen tussen de 24 en 50 jaar in de regio van Eindhoven die interesse hebben in mode en pas getrouwd zijn. Zorg ervoor dat deze doelgroep past bij het bericht.
  2. Gebruik goede afbeeldingen in advertenties.
    Zorg ervoor dat je afbeelding scherp is en opvalt. Een advertentie met een wazige foto krijgt logischerwijs minder positieve feedback. Naast de kwaliteit van de afbeelding, is ook de boodschap van de afbeelding belangrijk. De afbeelding moet opvallen maar vooral passen bij de doelgroep en de boodschap die je met de advertentie over wil brengen. Een zeer handig tool om goede afbeeldingen te maken voor Facebook is Canva. Verder zijn er gratis foto’s te vinden op Pixabay of op Kaboompics die je nog commercieel mag gebruiken ook!
  3. Vernieuw je advertentie regelmatig.
    Een advertentie heeft slechts een beperkte levensduur ook al heeft deze een goede relevantiescore. Op een gegeven moment gaat een advertentie namelijk vervelen en hebben mensen hem al verschillende keren gezien. Op dat moment zie je dat terug in de relevantiescore. Deze daalt namelijk naar verloop van tijd en dan is het belangrijk om de advertentie te vernieuwen. Gebruik een andere afbeelding met andere tekst om mensen weer te boeien.
  4. Test verschillende varianten.
    Door advertenties te veranderen en door met andere teksten/afbeeldingen te testen, kom je erachter wat het beste werkt. Kijk of je patronen kunt vinden in de verschillende advertenties en houdt daarbij rekening met advertenties met een hoge kwaliteitsscore.
  5. Vermijd aanstootgevende inhoud.
    Aanstootgevende inhoud zoals seksistische foto’s, drugs, drank, alcohol enzovoorts krijgen vaak veel aandacht, maar zijn niet goed voor de relevantiescore van Facebook. Ze zorgen er namelijk voor dat mensen je berichten gaan verbergen en dat is negatieve feedback. Bekijk het reglement van Facebook om erachter te komen wat wel en niet toegestaan is.

Nu weet je wat de relevantiescore is en hoe je hem kunt beïnvloeden. Zie Facebook als een gevecht tussen jou en heel veel ander personen en pagina’s om dat plekje op de tijdlijn van jouw doelgroep. Degene met de beste, leukste en meest relevante content, krijgt een plek. Het goed gebruiken van de relevantiescore geeft je inzicht in wat wel en niet goed is. Gebruik dit in je voordeel!

Meer weten over hoe je een goede advertentie schrijft? Wij helpen je graag een succesvolle advertentiecampagne op te zetten. Je kun het geld namelijk maar één keer uitgeven en dat wil je dan graag zo goed mogelijk doen, toch?

Andere blogs

De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Online Marketing
Social Media
De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 8 oktober 2024
Blog-audio-advertising-header-liggend
Social Media