Social media bestaat veelal uit platforms waar je gratis gebruik van kan maken. Waar heb je dan budget voor nodig? Nou, eigenlijk is dat vrij eenvoudig. Denk aan personeelskosten, kosten voor het creëren van content (teksten, foto/video, vormgeving), kosten voor het adverteren op social media maar denk ook aan kosten voor training, cursus en wellicht externe partijen die kennis en ervaring inbrengen.
Reden #1: Een duidelijk social media budget zorgt voor creativiteit.
Het klinkt misschien raar, maar het is echt zo. Als je weet wat de richtlijnen van je budget zijn, dan kun je de tijd op de juiste manier spenderen. Als je je eigen tijd als kosten ziet en er is veel budget beschikbaar, dan kun je natuurlijk langer brainstormen. Heb je een lager budget? Dan is het belangrijk om toch kort en krachtig te brainstormen en besteed je meer tijd aan het verder uitwerken van creatieve ideeën om te kijken of het past binnen budget.
Om met een kleiner budget toch veel resultaat te boeken op social media, heb je creativiteit nodig. Lees daarvoor deze blog over creativiteit.
Reden #2: Budget zorgt ervoor dat je prioriteiten stelt.
Stel je organiseert een feest, dan moet je met €250,- euro budget andere prioriteiten stellen dan een feest met een budget van €10.000 euro. Er is nou eenmaal zoveel mogelijk met social media dat je lang niet alles kunt doen, hoe groot het budget ook is. Door het budget duidelijk te hebben, prioriteiten te stellen en een goede planning te maken, weet je wat er eerst moet gebeuren en welke middelen je in kunt zetten en welke juist niet.
Kies je voor een fotograaf, of maak je zelf een foto? Is er budget voor het maken van professionele video’s of houd je het bij een video met je iPhone?
Reden #3: Budget laat zien hoe belangrijk social media is in het bedrijf.
Bedrijven geven gemakkelijker geld uit aan dingen die ze belangrijk achten. Als een bedrijf geen budget heeft voor social media, dan vinden ze het waarschijnlijk niet belangrijk genoeg, in vergelijking met andere uitgaven. Wellicht is het bedrijf er zelf nog niet klaar voor om actief social media in te zetten en hebben ze eerst bewijzen nodig uit de praktijk. Meer over de toegevoegde waarde van social media lees je in de blog ‘Waarom is social media zakelijk interessant’.
Reden #4: Budget zorgt voor een doel.
Op het moment dat je goed weet wat je budget is, dan weet je ook meteen wat de inspanningen minimaal moeten opleveren. Daarvoor moet je resultaten inzichtelijk maken door goed te meten wat de resultaten zijn. Dit geeft de verantwoordelijke informatie om bij de rest van de organisatie aan te kunnen tonen wat het effect is geweest.
Reden #5: Budget zorgt voor minder roekeloze aankopen of investeringen.
Zodra je een duidelijk budget hebt, doe je ook minder roekeloze aankopen of investeringen. Je denkt dan eerst na of het wel past binnen het budget. Alles waar je onnodig geld aan uitgeeft gaat ten koste van het budget voor andere wellicht belangrijkere zaken. Het goed monitoren van een budget en de uitgaven daarvan zorgt ervoor dat je bewust keuzes maakt.
Conclusie
Wat je social media budget ook is, het is belangrijk om dit duidelijk te communiceren naar degenen die zich met social media bezig houden. Dit zorgt ervoor dat ze weten wat er tot de mogelijkheden behoort, welke zaken prioriteit hebben en dat zie je terug in de resultaten van social media. Heb je hulp nodig bij het bepalen van je budget en het effectief besteden van het budget? Neem dan contact met ons op.