1. Product of dienst
Laten we eerlijk zijn, je kunt de perfecte campagne draaien met de mooiste afbeelding, de beste tekst en een geweldige landingspagina, maar als er geen markt is voor je product of dienst, dan levert het alsnog niet voldoende op. Alles moet op elkaar aansluiten, pas dan levert het de gewenste resultaten op.
2. Goede advertentietekst
Een belangrijk onderdeel van de advertentie is de tekst. De tekst moet de doelgroep sturen zodat de gewenste actie uitgevoerd wordt. Dat kan zijn een like, reactie, klik enzovoorts. Hieronder een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden bij het schrijven van de advertentietekst.
- Over het algemeen werken advertenties met korte en krachtige teksten het best. Volgens onderzoek van Simply Measured hebben berichten met 50 tot 99 tekens het meeste interactie.
- Het is belangrijk om de tone-of-voice van de tekst af te stemmen op de doelgroep. Zo past de tekst bij de doelgroep en is de kans op interactie het grootst. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een keuze te maken tussen formeel of informeel schrijven en of de doelgroep vakjargon begrijpt.
- Het gebruik van emoticons zorgt ervoor dat een bericht eerder opvalt, en zorgt tevens voor een hogere interactie met het bericht. Volgens een infographic van AMEX Open Forum hebben berichten met een emoticon zelfs 57% meer kans op een like dan zonder een emoticon. Klik hier voor een overzicht van emoticons.
- Een advertentie zonder spelfouten is cruciaal. Maak je een fout, dan valt dit gegarandeerd op en kan dit leiden tot negatieve reacties of een negatief beeld bij het bedrijf. Schrijf advertentieteksten die grammaticaal correct zijn. Dat wil zeggen geen spelfouten, een logische zinsopbouw, goed gebruik van leestekens en hoofdletters enzovoorts.
- Is het duidelijk wat er van de lezer verwacht wordt en valt de tekst op? De tekst moet de aantrekkelijk geschreven zijn en de doelgroep aanspreken. Het moet de lezer sturen naar de actie die hij/zij moet uitvoeren.
Bovenstaande opsomming zijn richtlijnen die over het algemeen werken. Toch kom je pas achter de beste tekst door verschillende varianten te testen. Dit kan in één advertentie campagne waarin verschillende varianten gezet worden, of dit kan getest worden door hier verspreid over meerdere campagnes ervaring mee op te doen. Dit is uiteraard afhankelijk van looptijd en budget.