5 tips voor succesvolle e-mailmarketing

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 1 augustus 2018
5 tips voor succesvolle e-mailmarketing
E-mailmarketing is een prachtige manier om met je doelgroep in contact te blijven, kennis en ervaringen te delen en een relatie op te bouwen. Je hebt zelf in de hand naar wie je de mail stuurt, maar de ontvanger besluit of hij/zij de mail opent en leest. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw mail opvalt in de o-zo-volle inbox van je doelgroep? Hieronder geven we een aantal tips die het succes van e-mailmarketing voor jouw organisatie kunnen vergroten.

De tips op een rijtje:

  1. Bedenk vooraf de belangrijkste boodschap van de e-mail
  2. Maak een aantrekkelijk en herkenbaar ontwerp
  3. Gebruik een goede en aantrekkelijke onderwerpregel
  4. Denk in automatische campagnes
  5. Analyseer de resultaten van de e-mailcampagne

1. Bedenk vooraf de belangrijkste boodschap van de e-mail

Een e-mail is meer dan een mooi ontwerp. Denk voordat je begint met het schrijven/opmaken van de e-mail goed na over het doel. Vertaal dat naar de boodschap en inhoud van de e-mail zodat dit aansluit bij de lezers. Wees bovendien ook duidelijk in de actie die je wil dat de lezer onderneemt. Moet hij/zij een blog lezen of wil je juist dat ze een formulier gaan invullen? Hierbij geldt dat de boodschap altijd helder en kort moet zijn. Lezers zijn gewend om informatie snel te scannen, dus té veel informatie zal de respons doen afnemen. Daarom moet je bij het samenstellen van een mailing ervoor zorgen dat de ontvanger in een van de eerste alinea’s al wordt aangespoord om tot actie over te gaan. Dit kan een call-to-action (CTA) zijn, zoals ‘Lees hier de blog’ of ‘Bekijk de tips’. Zorg er dus voor dat de belangrijkste boodschap duidelijk is boven de vouw (de vouw is het eerste stuk van de e-mail dat je ziet zonder dat je omlaag hoeft te scrollen).

2. Maak een aantrekkelijk en herkenbaar ontwerp

‘Het oog wil ook wat’. Iedereen kent dit gezegde wel en het is tevens goed toepasbaar in deze situatie. Als de mail inhoudelijk erg goed is, maar het ontwerp onaantrekkelijk, dan komt de belangrijke inhoud niet over. Het ontwerp van een e-mail moet de lezer triggeren zodat hij/zij de mail gaat lezen. Zorg ervoor dat het design van je mail past bij de huisstijl en positionering van het bedrijf. Dit is voor de lezers herkenbaar en het ziet er professioneel uit. Kijk gerust eens naar andere e-mails om te bepalen wat je zelf mooi of juist irritant vindt. Laat ook je collega’s, vrienden of klanten eens kijken naar de mail. Zij geven veelal erg waardevolle feedback op een mail. Een extra check kan geen kwaad.

Tip: Stuur je nieuwsbrief met een duidelijke regelmaat. Stuur bijvoorbeeld iedere eerste maandag van de maand een nieuwsbrief zodat er steeds ongeveer een gelijke periode tussen twee nieuwsbrieven zit. De term radarmarketing is hier van toepassing. Op deze manier blijf je op de radar van je doelgroep en hebben ze ook een houvast wanneer zij een e-mail kunnen verwachten.

Test de e-mails op onder andere inhoud en design

Het testen van de e-mail is enorm belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat er nog fouten in de e-mail zitten. Test bijvoorbeeld hoe de e-mail eruit ziet op andere apparaten (mobiel, tablet en desktop), in andere webbrowsers (Chrome, Firefox etc) en in andere e-mailsystemen (Gmail, Outlook etc.). De mail moet er op elk scherm zo goed mogelijk uit zien. Is dat niet het geval? Pas dan de e-mail aan.

Laat de e-mail altijd eerst aan een ander lezen die niet betrokken is geweest bij het opstellen van de e-mail. Een ander bekijkt de mail op zijn/haar eigen manier, haalt eventuele fouten eruit en kan je nieuwe inzichten geven. Vergeet tot slot niet te controleren of de links allemaal goed werken. Anders is de boodschap voor niks. Door te testen kun je de mail verbeteren voordat je hem verstuurd en dat zorgt voor een beter resultaat.

Zorg er tevens ook voor dat de landingspagina’s op je website waar je de gebruikers naar toe stuurt vanuit de e-mail ook optimaal werken en er goed uit zien. Stel dat men de e-mail op hun mobiel opent en jij in je nieuwsbrief een link naar je website plaatst, dan moet de website natuurlijk wel responsive zijn. Anders haken de gebruikers heel snel af en bereik je niet je doel.

3. Gebruik een goede en aantrekkelijke onderwerpregel

Het onderwerp van de e-mail is het eerste wat de ontvangers van je e-mail zien in hun vaak toch al overvolle mailbox. Dit bepaalt dan ook voor een groot deel of de mail gelezen of weg geklikt wordt. Denk hier dus goed over na en maak gebruik van de volgende tips:

  • Zorg ervoor dat de onderwerpregel gaat over de inhoud van de e-mail.
  • Gebruik een schrijfstijl die bij het bedrijf past.
  • Houdt het kort en krachtig.
  • Gebruik geen moeilijke woorden.
  • Schrijf hem vooral prikkelend, zodat je de ontvanger enthousiast en nieuwsgierig maakt. Je kunt eventueel de voornaam van de ontvanger in de onderwerpregel verwerken

4. Denk in automatische campagnes

Bij het inzetten van e-mailmarketing is het belangrijk dat er een goede strategie achter zit. Het is beter als je verder denkt dan enkel een nieuwsbrief. Zo is het veel effectiever om te denken in campagnes waarin je meerdere e-mails (eventueel geautomatiseerd) verstuurt. En dat hoeft niet eens ingewikkeld te zijn.

Hieronder wordt schematisch een campagne weergegeven. Stel je voor dat je een gadget koopt op een webshop. Achter de schermen worden je gegevens in een database gezet en je krijgt een bedanktpagina te zien. Een paar minuten naderhand ontvang je een bevestiging/factuur van je bestelling per mail. Vanaf dat moment wordt er een e-mailcampagne voor je geactiveerd. Een week na jouw aankoop ontvang je een mail met de vraag of het product bevalt en of je nog ergens mee geholpen wilt worden. Twee weken later krijg je een mail met daarin tips van mensen die hetzelfde product kochten en wellicht een handleiding. Daarnaast krijg je op je verjaardag (als de geboortedatum is ingevuld) een felicitatiemail met daarin een kortingscode. Ook ontvang je vlak voor de kerst een nieuwsbrief vol met de nieuwste gadgets die raakvlak hebben met het product dat jij toentertijd had gekocht.

Automatische e-mailcampagnes

Dit is pas een tipje van de sluier. Er zijn zoveel mogelijkheden wat betreft (automatische) campagnes en zoals je vast hebt gemerkt, kunnen veel van deze mailings al van tevoren klaar worden gezet. Door een bepaalde trigger (dit is een actie of een gebeurtenis) worden mails automatisch verzonden. Door de mail persoonlijk te maken en te richten op de interesses van de ontvanger, komt dit niet zo snel over als reclame. Zo bouw je een relatie op met de klant, kun je nieuwe producten onder de aandacht brengen en is de kans groot dat de klant loyaal blijft.

5. Analyseer de resultaten van de e-mailcampagne

Om de vooraf gemaakte doelstellingen te kunnen afzetten tegen de behaalde resultaten, is het belangrijk om de respons van de mailings te meten. Analyseer hoeveel mensen de e-mail hebben ontvangen, hoe vaak de e-mail is geopend en hoeveel mensen er hebben doorgeklikt op de link. Per branche liggen deze openingsratio’s enorm uit elkaar, dus daar kan je moeilijk op peilen (Wil je weten wat deze percentages zijn? Klik dan op mij). Kijk daarom naar de resultaten van je eerdere mailings en gebruik deze gegevens voor je volgende mailings. Wordt bijvoorbeeld een link niet vaak aangeklikt? Probeer dan eens wat anders. Misschien is de button niet aantrekkelijk genoeg of is het niet duidelijk dat het een link is. Maak bijvoorbeeld twee verschillende versies van de mail en analyseer welke de beste resultaten oplevert.

Dat noemen we A/B-testing. Dit is een marktonderzoekmethode die wordt gebruikt om te onderzoeken wat van twee mogelijkheden de meeste effectieve mogelijkheid is. We schreven een blog over A/B-testing voor webshops, de tips die we daar geven zijn ook toepasbaar voor een e-mail.

Bij een e-mailprogramma zoals email-campagne.nl kun je nog dieper ingaan op de resultaten. Daar kun je zelfs zien wie de mail geopend heeft, waar mensen op hebben geklikt en wie zich er eventueel hebben uitgeschreven. Zo kun je het gedrag en de voorkeuren van de lezer goed analyseren en je e-mails daar in het vervolg op aanpassen. Stel voor dat je een mail stuurt over allerlei outdoor activiteiten en je ziet dat er een specifieke groep lezers enkel klikt op activiteiten over mountainbiken. Dan kun je in het vervolg deze personen een mail sturen die over mountainbiken gaat. Daardoor sluit de e-mail beter aan bij de voorkeur van de lezer, wat de kans op succes vergroot.

Bonus tip: Segmenteer je doelgroep(en)

Verdeel je doelgroep in verschillende segmenten zodat je nog gerichter de mail op de doelgroep kan afstemmen. Denk aan groepen zoals klanten, prospects en/of leveranciers. Je kunt zelfs je klanten onderverdelen in bijvoorbeeld het aankoopgedrag, het klikgedrag of het aantal jaren dat zij al klant zijn. Zorg er alleen voor dat je bij het segmenteren van je doelgroep rekening houdt met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Kortom, een e-mail waarvan de inhoud het beste aansluit op de lezer, levert je het meeste op. Dit wordt dan minder snel als irritant of als spam ervaren. Zorg er wel te allen tijde voor dat je klanten zich kunnen afmelden van je nieuwsbrief of automatische campagne.

Doelgroep segmenteren

Samenvattend

Succesvolle e-mailmarketing komt niet vanzelf. Het vereist een gedegen strategie, sterke inhoud, een mooi design en bovenal een goede analyse en aanpassingen om het succes te vergroten. Zodra dit eenmaal op orde is, komt de rest vanzelf. De tips die we zojuist hebben gegeven, helpen je al deels op weg. Heb je toch hulp nodig bij e-mailmarketing? Neem contact met ons op, we helpen graag!

Andere blogs

Blog Apple Privacy Protection
E-mailmarketing
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media