- Wat is het vertoningspercentage?
- Waarom is het vertoningspercentage belangrijk?
- Hoe kun je het vertoningspercentage bekijken?
- Hoe kun je het vertoningspercentage verhogen?
- Extra tip: De veilinginzichten
Wat is het vertoningspercentage?
Het vertoningspercentage, oftewel impression share, is het percentage vertoningen dat je advertenties krijgen, afgezet tegen het totale aantal vertoningen dat je überhaupt kunt ontvangen. Dit bereken je dus met deze formule: Vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen. Stel, je adverteert op ‘Online Marketing Bureau’ en op dat zoekwoord wordt maandelijks 1.000 keer gezocht. Jouw advertentie verschijnt 500 keer in die maand op dat zoekwoord. Dan is je vertoningspercentage 50%.
Geschikte vertoningen worden geschat op basis van een groot aantal factoren, waaronder targetinginstellingen, goedkeuringsstatussen en kwaliteit. Er zijn gegevens over het vertoningspercentage beschikbaar voor campagnes, advertentiegroepen, productgroepen (voor Shopping-campagnes) en zoekwoorden.
Waarom is het vertoningspercentage belangrijk?
Het verhogen van het vertoningspercentage leidt in veel gevallen tot meer conversies. Eigenlijk is het vrij logisch, je hebt een succesvol zoekwoord en komt erachter dat je niet altijd vertoond wordt doordat het budget bijvoorbeeld beperkt is. Wanneer je dit budget verhoogt, worden je advertenties vaker op dit zoekwoord vertoond, waardoor je meer klikken en dus meer conversies krijgt.
Stel je voor, je zoekt nieuwe tuinmeubels. Je zoekt in de ochtend een keer en bespreekt het vervolgens tijdens het eten met je partner. Samen besluiten jullie deze tuinmeubels te kopen. Met de bankpas in de hand, ga je weer naar Google en zoek je weer op dezelfde zoektermen als voorheen. Je klikt op de advertentie die je al eerder zag en koopt daar je nieuwe tuinmeubels. Om de verkoop binnen te halen, moet je voldoende vertoningspercentage hebben, zodat je op het juiste moment in de koopcyclus zichtbaar bent. Heb je te weinig budget? Dan ben je niet de hele dag zichtbaar en kan het zomaar zo zijn dat je niet zichtbaar bent wanneer de consument voor de tweede keer zoekt.
Hoe kun je het vertoningspercentage bekijken?
Het vertoningspercentage is een statistiek die toe te voegen is aan de kolommen op campagne- en advertentiegroepniveau. Volg daarvoor de onderstaande stappen:
- Log in op het Ads-account en ga naar het tabblad campagnes of advertentiegroepen.
- Klik op ‘Kolommen’ en dan op ‘Kolommen aanpassen’.
- Er verschijnt een scherm waar je kunt kiezen voor ‘Concurrentiestatistieken’. Daar kun je kiezen voor de gewenste statistieken voor het vertoningspercentage voor Zoeken of voor Display, afhankelijk van wat het type campagne waarin je bezig bent. Ook heb je hierin de keuze voor andere vormen van het vertoningspercentage, zoals ‘VP voor toppositie in zoeknetwerk’ of ‘Percentage verloren vertoningen’.
- Klik op het pijltje achter de statistiek die je wilt weergeven en vervolgens op de blauwe knop met ‘toepassen’.
Hoe kun je het vertoningspercentage verhogen?
Probeer om te streven naar een percentage van 80% of hoger. Hoe meer je gedurende de dag zichtbaar bent, des te groter de kans op conversies is. Hieronder een aantal manieren om het vertoningspercentage en daarmee het succes van de Google Ads campagnes te verhogen.
1. Verhoog je budget
Het kan zijn dat er gedurende de dag zoveel geklikt wordt op je advertenties dat je door het dagelijkse maximale klikbudget bent. Je budget is dan niet toereikend. Door het budget te verhogen, raak je minder snel door het budget heen en kun je meer zoekverkeer opvangen.
2. Verklein je scope
Stel, je adverteert in heel Nederland en je hebt een vertoningspercentage van 40%. Door niet in heel Nederland te targetten, maar slechts Zuid en Midden Nederland, ben je in die gebieden beter zichtbaar. Wil je de regio hetzelfde houden, maar het vertoningspercentage toch verhogen? Denk dan eens aan het verkleinen van het aantal campagnes of advertentiegroepen waarmee je adverteert.
3. Gebruik negatieve zoekwoorden
Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties op die zoekwoorden niet vertoond worden. Door deze zo volledig mogelijk toe te voegen, wordt je campagne effectiever. Hierdoor heb je meer budget voor de rest van de zoekwoorden wat het vertoningspercentage ten goede komt.
Extra tip: De veilinginzichten
Al deze informatie is natuurlijk hartstikke leuk, maar welke concurrenten zijn jou nu voorbij gestreefd waardoor je nu zo’n laag vertoningspercentage hebt? Dat kun je zien in de veilinginzichten. Hieronder hebben we het vertoningspercentage afgezet tegen de gemiddelde positie. Zoals je ziet, wordt deze adverteerder 55% van de keren vertoond met een gemiddelde positie van 2,5. Je kunt hier erg goed zien, met welke concurrenten je over het algemeen strijdt om de topposities. Wil je diepgaandere statistieken bekijken? Klik dan op ‘Veilinginzichten voor zoeken’ om uitgebreidere statistieken per concurrent te kunnen bekijken.
Succesvol Google Ads inzetten
Een goed vertoningspercentage kan het verschil maken tussen succes en falen. Het is echter slechts één van de vele facetten die belangrijk zijn voor een succesvolle campagne. Wij houden deze en andere belangrijke succesfactoren nauwlettend in de gaten voor onze klanten. Wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.