Audio advertising: klinkt als toekomstmuziek in de oren

Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 22 mei 2023
Blog-audio-advertising-gesponsorde-sessie

Streamingsdiensten zoals Spotify, Apple Music en Deezer zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar liefst 66% van de Nederlanders streamt muziek via een streamingsplatform. Dit maakt dat audio een steeds belangrijker medium wordt voor adverteerders. Maar nog niet iedere adverteerder is bekend met de unieke voordelen die audio advertising te bieden heeft.

Daarom bespreken we in deze blog wat audio advertising is, waarom het belangrijk is én vertellen we meer over de meest populairste audio-streamingsdienst in Nederland: Spotify.

Inhoudsopgave:

  1. Wat is audio advertising?
  2. Waarom is audio advertising belangrijk?
  3. Wat is Spotify?
  4. Hoe werkt adverteren op Spotify?

1. Wat is audio advertising?

Audio advertising is het aanbieden van advertenties met een commerciële boodschap via audiokanalen. Dit kan zijn via radio, podcast of streamingsdiensten. Om jouw doel goed te bereiken is het afspeelmoment belangrijk. De luisteraar kan jouw audio-advertentie pre-roll, mid-roll of post-roll te horen krijgen. Dus voor, tijdens of na het beluisteren van een muziekfragment of podcast. Uit onderzoek blijkt dat het adverteren op pre-roll of mid-roll zelfs twee keer meer impact maakt dan traditionele reclame!

Omdat iemand die audio luistert via een streamingsdienst vaak aandachtig luistert en de reclames kort zijn, is de betrokkenheid en attentiewaarde hoger dan bij traditionele manieren van adverteren; je boodschap valt op!

Maar opvallen is niet het enige wat je kunt met een sterke audio-boodschap. Je kunt producten promoten, diensten uitlichten, naamsbekendheid vergroten en zelfs een aankoop of merkvoorkeur stimuleren. Daarom vinden wij dat audio-advertising onmisbaar is in de marketingmix om je boodschap krachtig over te brengen.

2. Waarom is audio advertising belangrijk?

Het inzetten van audio advertising heeft verschillende voordelen ten opzichte van de traditionelere vormen van online advertising. Het grootste voordeel is, zoals hierboven al genoemd,  de hoge betrokkenheid en aandacht van de doelgroep. Maar dit is niet het enige voordeel van audio-advertising.

Uit onderzoek blijkt dat (branding) audio advertising minder opdringerig wordt ervaren dan de andere vormen van adverteren. Hierbij kun je denken aan digitale banners, tv-reclames, maar ook website pop-ups. Dit komt omdat de audio-advertentie onderdeel is van de gebruikerservaring bij het medium. Dit is een groot voordeel! Als mensen reclame uitingen minder irritant vinden, negeren ze deze ook minder. Dit heeft een positief effect op de merkbekendheid en het conversiepercentage. En dat wil toch iedereen? Meer merkbekendheid, een hoger conversiepercentage en dat met minder irritatie!

Maar omdat audio advertising vaak gezien wordt als moeilijk en complex, wagen niet veel kleine en middelgrote bedrijven zich aan deze vorm van adverteren. Dat vinden wij jammer!

Daarom vertellen we graag nog wat meer over het grootste streamingsplatform in Nederland, Spotify.

3. Wat is Spotify?

Spotify is een Zweedse audiostreamingsdienst opgericht in 2006. Het is een van de grootste en populairste muziek- en podcaststreamingsdiensten van de wereld. Zo is Spotify in maar liefst 180 landen beschikbaar.

Spotify biedt verschillende abonnement aan met daarin ook onderscheid tussen gratis en premium. Oftewel, met of zonder audio-advertenties.

De cijfers hiernaast laten zien hoé populair Spotify is.

Cijfers audio-advertising

4. Hoe werkt adverteren op Spotify?

Adverteren op Spotify kan in verschillende vormen: met een audio-advertentie, een horizontale video-advertentie of een verticale video-advertentie. Deze advertenties worden opgezet in de Spotify Ad Studio.

Door met verschillende soorten advertenties te adverteren op Spotify, wordt de juiste luisteraar op het juiste moment bereikt met jouw boodschap!

Audio advertising: dat klinkt als toekomstmuziek in de oren.

Soorten advertenties

1 / 4

Klassieke Audio Advertenties
Deze advertenties worden afgespeeld tussen de muzieknummers door. De audio-advertentie wordt ondersteund door een afbeelding met een duidelijke CTA. De ideale audio-advertentie duurt tussen de 15 en 30 seconden.

2 / 4

Podcast Advertenties
Dit type audio-advertentie wordt niet afgespeeld tijdens een podcast, omdat is gebleken dat de effectiviteit van de advertenties dan minder wordt. Kies je toch voor deze targeting methode? Dan wordt je audio-advertentie te horen gebracht bij luisteraars die recent een podcast beluisterd hebben.

3 / 4

Video Takeover
Een video-advertentie kan binnen Spotify op verschillende manieren vertoond worden. De eerste manier is middels een video Takeover. De video Takeover doet wat de naam beloofd; het neemt letterlijk even het scherm van de gebruiker over als hij navigeert door Spotify. Bij de meeste platformen heeft de gebruiker video’s gemute, wat bij Spotify niet mogelijk is. Hierdoor kun je bij Spotify dus écht gebruik maken van de kracht van audio en video gecombineerd. Dat is een groot voordeel! Jouw boodschap wordt gehoord én gezien.

4 / 4

Gesponsorde sessie
Een andere optie binnen video-advertenties is de gesponsorde sessie. Als een luisteraar jouw volledige video-advertentie bekijkt, wordt hij daarna beloond met 30 minuten advertentievrij luisteren. Dat vinden wij een goede deal!

Daarnaast biedt Spotify nog de mogelijkheid tot maatwerk advertentieplekken zoals Sponsored Playlist, Overlay-advertenties, leaderboard en Homepage takeover.

Spotify advertising voor jou!

Denk je nu: dat adverteren op Spotify is écht iets voor mij! Maar ik heb geen audio-boodschap?

Geen enkel probleem. Wij denken graag mee met een unieke boodschap die past bij jouw marketingdoelstellingen. Aan de hand van dit script kan jouw boodschap ingesproken worden door een stem-acteur. Dit is een kosteloze dienst van Spotify. Maar natuurlijk kun je ook zelf de boodschap gaan inspreken!

Een campagne via Spotify iets voor jou? Wij adviseren je graag!

Neem gerust contact met ons op! Samen zorgen we ervoor dat je op het juiste moment, met de juiste boodschap te horen bent bij jouw doelgroep. Ga jij samen met ons voor het optimale resultaat?

Ovaal wit Morris en Willem

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Online Marketing
Social Media
De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 8 oktober 2024
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media