- Wat is ROAS (Return on ad spend)?
- Goede voorbereiding alvorens je gaat adverteren met Google Ads.
- Hoe ‘houd’ je je Google Ads winstgevend?
Wat is ROAS (Return on ad spend)?
De ROAS (voluit: return on ad spend) geeft de verhouding aan tussen de opbrengt en de kosten. Dit cijfer geeft aan hoe vaak elke euro die je in de advertenties steekt ook weer oplevert aan omzet. De formule hiervoor is als volgt:
Opbrengst / Advertentie uitgaven = ROAS
Dit cijfer is duidelijk anders dan ROI (Return On Investment). Het verschil zit hem in het feit dat ROI kijkt naar de winst en kosten van de gehele onderneming en dat de ROAS puur kijkt naar wat de opbrengst is ten opzichte van de uitgaven van je online advertentiekosten. Als de ROAS hoger is dan 1,0 dan worden de kosten van de advertenties door de opbrengst goedgemaakt. Maar dit is niet het cijfer waarop je stuurt. Je maakt vast ook nog kosten die je terug wilt verdienen en je wilt natuurlijk ook winst maken. Het is daarom aan te raden een doel te stellen voor de ROAS. Wat moet de ROAS minimaal zijn om zowel alle kosten te dekken, maar ook winst te maken? Maak deze berekening zeer nauwkeurig en splits dit zelfs op voor productgroepen, want dit kan enorm verschillen! Deze cijfers gebruik je namelijk om te bepalen of een advertentie/zoekwoord/campagne überhaupt wel winstgevend is voor je.
Goede voorbereiding alvorens je gaat adverteren met Google Ads
1. Zorg voor een goede strategie
Dit is een inkoppertje, maar het wordt helaas nog erg vaak vergeten. Het is natuurlijk belangrijk dat je Google Ads-aanpak naadloos past binnen je bedrijfsstrategie. Denk daarbij aan onder andere de volgende onderwerpen:
- Wat zijn je doelen? – Is dat naamsbekendheid vergroten, een nieuw product lanceren waar je zichtbaarheid aan moet geven, is dit het werven van leads, het verkopen van producten enzovoorts. Als je dit weet, dan kun je ook bepalen welke boodschap en CTA’s (call-to-actions) je advertentiecampagnes moeten bevatten.
- Op welke manier wil je traffic genereren? – Op welke manier zet je Google Ads in? Kies je alleen voor een remarketing campagne, of zet je ook search, shopping en display campagnes in? Kijk goed hoe Google Ads past in combinatie met andere online en offline kanalen. Moet je het überhaupt wel inzetten? Wees hier erg kritisch want het gaat al snel om veel geld.
- Welke boodschap breng je over via de gekozen kanalen? – Zolang de boodschap niet (voldoende) aansluit bij de doelgroep, dan is elke euro die je steekt in Google Ads weggegooid geld. Zorg dat je je doelgroep door en door kent zodat je weet waar zij in geïnteresseerd zijn en waar ze gevoelig voor zijn.
- Hoeveel mag een verkoop kosten? – Hoeveel mag een ingevuld formulier kosten en hoe maak je dit meetbaar? Wat is dus je CPA (Cost per acquisition). Hoe beter je weet wat iets mag kosten, dan kun je ook veel betere campagnes maken. In het geval van leads verzamelen moet je dus ook kijken naar hoeveel leads je nodig hebt voor een offerte, hoeveel offertes je ook ondertekend retour krijgt en hoeveel een opdracht je dan oplevert in termen als omzet en winst.
- Wat doen je concurrenten? – In het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht; Hoe zien de landingspagina’s en advertenties eruit? Waar wordt wel en niet op geadverteerd? Wat kun jij hieruit leren?
- Wat zijn jouw USP’s (unique selling propositions)? Dit is enorm belangrijk om te communiceren in je advertenties. Anders maak je geen onderscheid en val je niet op bij de doelgroep.
2. Creëer een goed overzicht
Wanneer je je campagnes niet overzichtelijk inricht, wordt het erg lastig om het te beheren en is het bijna onmogelijk de juiste data te verzamelen om ook goede conclusies te trekken. Als je wilt weten hoe productgroep A het doet ten opzichte van productgroep B, dan moet je zorgen dat je deze in de opbouw van het Google Ads account goed opsplitst. Daarnaast houdt Google erg van relevantie. Hoe beter je advertenties aansluiten bij je zoekwoorden, hoe beter het resultaat. Gebruik bijvoorbeeld je websitestructuur ook als uitgangspunt voor de inrichting van Google Ads. Je websitestructuur heeft vaak al een logische indeling. Denk aan een kleding webshop die wellicht categoriepagina’s heeft van mannenkleding, vrouwenkleding en daaronder weer pagina’s heeft die verder onderverdeeld zijn in shorts, truien, shirts enzovoorts.
Gedurende het beheren van campagnes kun je natuurlijk nieuwe zoekwoordgroepen ontdekken waardoor je de opzet van het account continu aanpast. Zo blijf je inspelen op de markt en bouw je de campagne uit. Een andere reden om campagnes op te splitsen is bijvoorbeeld zodat je campagnes andere budgetten en targeting mee kan geven zoals regio, maar ook biedingen.
Tip: bedenk de indeling van je account voordat je aan de slag gaat met het inrichten van het account. Gedurende een zoekwoordenonderzoek kun je dan veel gerichter te werk gaan. Als je al start met het inrichten van het account (lees: advertenties schrijven) dan kun je erachter komen dat je het toch anders had moeten doen en kost het je dubbel werk.
3. Meten is weten
‘Ja, maar Google Ads meet mijn campagnes toch automatisch?’ Ja, dat klopt ook wel tot zekere hoogte, maar toch weten veel adverteerders niet wat ze nu daadwerkelijk uit hun campagnes halen. Zorg dat je de juiste conversies meet alvorens je de campagnes actief zet. (Goedkope) klikken zijn leuk, maar als de bezoekers niets kopen of geen leadformulieren invullen, dan heb je er niets aan. Dan kun je beter duurdere klikken krijgen die relevanter voor je zijn en ook voor conversies zorgen. Het instellen van deze conversies doen we via de Google Tag Manager. Meer hierover weten? Kijk dan de blog over de Google Tag Manager.
Bij het instellen van de conversiemetingen maken we graag onderscheid tussen primaire en secundaire doelen. Logischerwijs wil een webshop omzet genereren en een dienstverlenend bedrijf vaak leads. Maar kijk ook naar doelen zoals een klik op een telefoonnummer of e-mailadres, het downloaden van een whitepaper, het starten van een chat enzovoorts. Deze worden vaak vergeten en geven juist veel extra inzicht over de acties van bezoekers. Afbeelding hieronder laat bijvoorbeeld zien wat de omzet van een webshop is waaruit je allerlei handige data kunt aflezen zoals gemiddelde bestelwaarde, totale omzet, aantal bestellingen en dit alles is te zien hoe dit zich in de tijd ontwikkeld.
4. Zorg voor voldoende Google Ads budget
Een budgetbeperking is dodelijk voor de effectiviteit van Google Ads. Het is cruciaal dat je de hele dag zichtbaar bent. In vrijwel iedere branche wordt een groot deel van de online winstgevendheid behaald door terugkerende bezoekers. Je doelgroep wil in veel gevallen na een eerste websitebezoek nog even nadenken, ze worden gebeld of moeten naar het toilet. In ieder geval voeren ze de conversie lang niet altijd bij het eerste websitebezoek uit. Zorg er dus voor dat je klikbudget niet op 15:00 in de middag op is, maar dat je ook in de avond – wanneer er voor de tweede keer gezocht wordt – ook nog zichtbaar bent en zorg dus voor een vertoningsaandeel van 80% of meer. Lees hier meer over een effectief klikbudget.
Toch kan het zijn dat je niet in de avond of weekenden wilt adverteren. Via de advertentieplanning in Google Ads zie je precies hoe goed een campagne op een bepaalde dag of tijdstip draait. Als je ziet dat een campagne in het weekend of in de avond minder goed converteert en de CPA te hoog is, dan kun je het bod voor die momenten verlagen en vice versa. Indien je budget niet toereikend is om heel de dag te adverteren, overweeg dan om te adverteren in een kleinere regio of om advertenties (tijdelijk) te pauzeren totdat je budget dit wel toelaat.
5. Een goede website is cruciaal
Een goede website is de basis en zorgt voor de stevige fundering die je nodig hebt als je Google Ads inzet. Is je website nog niet goed genoeg? Pas deze eerst aan voordat je budget in Google Ads steekt. Google Ads brengt je potentiële klant naar het schap. Je website dient er voor te zorgen dat ze bij jou aan de kassa komen en gemakkelijk en op een klantvriendelijke manier af kunnen rekenen! Investeer in een goede website en laat een expert hierin mee kijken! Wij als online marketeers raken hier altijd graag bij betrokken zodat we de Google Ads campagnes perfect op de website aan kunnen laten sluiten. Een goede website is tevens van invloed op de kwaliteitsscores van je zoekwoorden. De kwaliteitsscore is belangrijk vanwege de kosten per klik (CPC). Meer hierover weten? Lees de blog over kwaliteitsscores.
Hoe houd je je Google Ads winstgevend?
1. Check Google Ads periodiek
Een Google Ads account is niet iets wat je inricht en dan maar laat draaien. Dit moet je echt beheren! Over het algemeen geldt, hoe vaker je je account checkt, hoe beter! Blijf echter wel objectief en handel alleen vanuit statistieken. Door momentum te houden, herken je afwijkingen en kun je analyseren en verbeteren. Komt er bijvoorbeeld een belangrijke periode voor je aan waarin de conversies normaliter veel hoger zijn, vergeet dan niet ook je budgetten te verhogen.
Zodra je een account niet beheert dan blijf je budget uitgeven aan die ene campagne die toch geen goede ROAS heeft of je bent vindbaar op zoekwoorden of variaties van zoekwoorden die toch niet helemaal bij je passen enzovoorts. Dit gaat je gewoon echt geld kosten. Let daar dus goed op!
2. Test Google Ads met Trial & Error
Google Ads werkt volgens de 20/80 regel. Slechts 20% van de zoekwoorden, zorgt voor 80% van de conversies. Hier dien je dus het meeste tijd aan te besteden. Maak bijvoorbeeld speciale landingspagina’s voor deze zoekwoorden en schrijf aparte advertenties. Test ook op de landingspagina’s, maak verschillende formulieren en buttons en probeer eens een andere visual of zelfs een video op de pagina uit. Probeer het contactmoment met de potentiële klant eens wat anders aan te pakken. De winstgevendheid kun je verbeteren/behouden door continu te blijven kijken naar de wensen en behoeften van de doelgroep en daarop in te spelen. Het zit hem niet alleen in het werven van de juiste relevante bezoekers, maar je moet ze ook een fijne ervaring geven op de website en ze met een goed aanbod ook omzetten naar een klant.
3. Concurrentie in de gaten houden
Soms kun je er zelf niet erg veel aan doen dat je campagne minder winstgevend is. Er kan een concurrent bij gekomen zijn, er is slechte berichtgeving in de markt of een concurrent is met prijzen aan het stunten. Via het tabblad ‘veilinginzichten’ (Campagnes > Veilinginzichten tabblad bovenin) kun je goed kijken hoe je concurrentie het in Google Ads doet ten opzichte van je eigen campagnes. Hoe vaak sta jij bovenaan? Wat is je gemiddelde positie ten opzichte van je concurrent? Bovendien zie je hier wellicht websites bij staan die je normaal niet als concurrent zou benoemen, maar die in Google Ads wel je concurrent zijn.
Conclusie
Google Ads draait niet vanzelf, je moet zelf achter het roer staan. We kunnen deze blog nog veel langer maken, want er komt enorm veel bij kijken. Voor nu ben je bekend met de basis. Heb jij nog altijd veel vragen? Stel die dan gerust. Wij helpen je graag met een effectieve Google Ads Campagne.