Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?

Door Bart Rietjens 7 november 2024
Retourbeleid voor je webshop

Retouren: voor de meeste webshops een onvermijdbaar kwaad. Het kost tijd, geld en ze geven je het gevoel dat klanten niet tevreden zijn. Veel webshops kiezen er daarom voor om alleen het hoogst noodzakelijke te doen, zodat er voldaan wordt aan wettelijke verplichtingen. Zonde. Er liggen veel kansen om je als webwinkel op het gebied van retouren te onderscheiden, kosten te verlagen en klantenbinding te verhogen. En dat is bewezen goed voor jou! Hoe je dat doet, vertellen we je hieronder.

Inhoudsopgave

  1. Wat is een retourbeleid?
  2. Waarom is een goed retourbeleid belangrijk?
  3. Nederlandse wetgeving
  4. Tips voor klantvriendelijk retourbeleid
  5. Retourpercentage verlagen
  6. Praktijkvoorbeelden goed retourbeleid
  7. Retourdata inzetten
  8. Conclusie

Wat is een retourbeleid?

Voordat we in de details duiken, leg ik kort uit wat het retourbeleid is. Simpel gezegd is het de set regels die je als webshop opstelt, voor klanten die hun aankoop willen retourneren of ruilen. Dit beleid bepaalt onder andere hoe lang klanten de tijd hebben om een product terug te sturen, in welke staat het product moet zijn en wie de kosten van de retourzending draagt. Een goed doordacht retourbeleid is essentieel om het vertrouwen van klanten te winnen en zorgt ervoor dat het proces soepel verloopt. Voor zowel de klant als jouw bedrijf.

Waarom is een goed retourbeleid zo belangrijk?

Een goed retourbeleid is niet alleen fijn voor de klant, het kan ook je omzet verhogen en je kosten verlagen. Uit onderzoek blijkt dat 67% van de online shoppers het retourbeleid checkt voordat ze een aankoop doen. Als ze zien dat je een soepel beleid hebt, vergroot dit de kans op een aankoop.

Daarnaast zijn retouren niet te voorkomen, hoe goed je product en service ook is. Een goed retourbeleid zorgt ervoor dat klanten toch een positief gevoel overhouden aan jouw webshop. Dit verhoogt direct de kans dat ze terugkomen. En het resultaat van een terugkomende klant? Dat is gigantisch. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je je klantbehoud met 5% verhoogt, je je winst met 25 tot 100% verhoogt!

Bovendien hoef ik webshopeigenaren niet uit te leggen hoe groot de kostenpost van retouren is. Uit onderzoek van Returnista blijkt dat de gemiddelde kosten van een retour voor de webshop in Nederland in totaal €12,50 bedragen. In veel andere landen zoals de Verenigde Staten ligt dit nog veel hoger.

Kortom: als je klanten vertrouwen hebben in je retourproces, zijn ze niet bang om iets bij je te bestellen. Dat betekent minder drempelvrees, meer aankopen en uiteindelijk een hogere omzet.

Wetgeving in Nederland en omliggende landen

Nu even over de saaie, maar belangrijke, juridische kant van het verhaal. In Nederland (en in de hele EU trouwens) zijn er strikte regels voor het retourbeleid waar je je als webshop aan moet houden.

  1. Op de hoogte brengen

Je moet de klant op de hoogte brengen van de bedenktijd en je retourbeleid. Doe je dit niet? Dan wordt je bedenktijd automatisch verlengd naar 12 maanden.

2.   Herroepingsrecht
Consumenten hebben het recht om hun aankoop binnen 14 dagen te annuleren zonder opgave van reden. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Deze 14 dagen gaan in op de dag nadat de klant het product heeft ontvangen. Dit geldt dus niet voor bedrijven en professionele gebruikers. Maatwerkproducten zijn uitgesloten van dit herroepingsrecht.

3.   Verplichting tot terugbetaling
Als een klant gebruikmaakt van het herroepingsrecht, moet je het volledige aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard verzendkosten) binnen 14 dagen na de annulering terugbetalen. Je mag wachten met terugbetalen totdat je het product hebt ontvangen of een bewijs van retour hebt ontvangen.

 

4.   Kosten van retourzending
Je bent niet verplicht om de kosten van de retourzending te vergoeden. Doe je dit wel? Dan kan dit een mooie bonus zijn voor je klanten. Let op: als je dit niet doet, moet je dit duidelijk vermelden op je website. Het risico van het retourneren van het product ligt ook bij de koper.

5.   Verpakking en productstaat
Klanten mogen het product uitpakken en beoordelen zoals ze dat in een fysieke winkel zouden doen. Maar als ze meer doen, zoals het intensief gebruiken van het product, kan dat invloed hebben op het bedrag dat ze terugkrijgen.

Er zijn uitzonderingen op deze regels. Zo geldt er voor reizen, sommige etenswaren, bloemen en digitale producten geen bedenktijd. Hier lees je er meer over.

Tips voor een klantvriendelijk retourbeleid

Tot zover de verplichtingen. Iedere webshop heeft verder de vrijheid om hun retourbeleid naar eigen wens in te richten. Hierin bestaat geen gouden graal. Je retourbeleid moet aansluiten bij je webshop, de branche waar je je in bevindt en je doelgroep. Hieronder deel ik enkele best practices met je.

1. Maak retourzendingen om te ruilen gratis
2. Maak het simpel en duidelijk
3. Wees flexibel met de retourperiode
4. Communiceer duidelijk over de status van de retourzending
5. Analyseer retouren om te verbeteren
6. Geef opties voor een duurzame retournering
Koen en Gert Kristy en Yip Morris en Willem

Uit onderzoek blijkt dat gratis retourneren een positief effect heeft op je conversiepercentage. De andere kant van de medaille is dat blijkt dat dit het aantal retouren sterk verhoogt. En precies om die reden zijn onder andere H&M en Zara afgestapt van gratis retourneren.

Een mooie oplossing is het aanbieden van gratis retourneren, wanneer de consument het product wil ruilen. Uit onderzoek van Returnista blijkt dat 40% van de retourwaarde hiermee omgezet wordt in omzet. Narvar liet in hun jaarlijkse onderzoek zien dat 90% van de consumenten overgehaald kan worden om te ruilen in plaats van de retourneren. Daarnaast zegt 66% bereid te zijn om een gift card of store credit te ontvangen in plaats van geld, als ze daardoor geen retourbedrag hoeven te betalen.

Klanten willen geen uitgebreide, juridische teksten lezen om te begrijpen hoe ze iets kunnen retourneren. Houd het kort en krachtig. Bijvoorbeeld: ‘Niet tevreden? Stuur je aankoop binnen 30 dagen gratis terug!’ De gemakkelijkste retour is er een die de klant de mogelijkheid geeft om de beslissen:

  • Wanneer moet de aankoop retour zijn?
  • Waar moet de retour heen?
  • In welke verpakking moet de aankoop retour?
  • Hoe meld je de retour aan?
  • Wordt de retour thuis opgehaald?
  • Moet de retour naar een fysieke winkel?
  • Met welke vervoerder mag de retour mee?

30% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor thuis laten ophalen van de retour. Bijna driekwart van de consumenten geeft aan meerdere retourmogelijkheden te verwachten.

Maak van je retourbeleid geen onvindbaar geheim. 64% van Fortune 50 retailers benoemt de retourvoorwaarden zowel in de navigatiebalk als op de productdetailpagina’s. Een zichtbaar beleid zorgt voor een vergroting van de kans dat shoppers kopen. Zorg er daarnaast voor dat het hele retourproces digitaal verloopt. Laat de klant geen retourlabel printen maar zorg dat de klant de retour online kan aanmelden. Minder gedoe voor de klant, minder kosten voor jou (een retourlabel kost je namelijk 9 tot 14 cent).

In Nederland gaat meer dan 12% van de B2C-pakketjes retour. Zie hieronder de retourpercentages per categorie volgens Returnista.

  • Kleding: 30%
  • Schoenen: 12%
  • Elektronica en huishoudelijke artikelen: 8%
  • Tassen & accessoires: 6%
  • Boeken, films & videogames: 5%
  • Cosmetica: 5%

Verkoop je via marktplaatsen? Dan ligt dat nog hoger.

Als je de retourtermijn verlengt, is het waarschijnlijker dat consumenten je product niet retourneren. Ja, je leest het goed.  Dit komt doordat klanten een grotere emotionele binding met het product krijgen als ze het langer in hun bezit hebben. Verder kunnen consumenten de retourgedachte uitstellen of zelfs vergeten.

Daarnaast is een langere retourtermijn goed voor het conversiepercentage. Consumenten vinden het prettig meer bedenktijd te hebben, vooral rond de drukke feestdagen of bij een grote aankoop.

Exporteer je naar het buitenland? Houd dan rekening met de gebruikelijke retourtermijn in dat land. In Duitsland is 30 dagen de standaard bijvoorbeeld.

Uit onderzoek van Narvar blijkt dat 83% van de consumenten updates verwacht gedurende de hele klantreis. Ook bij het retourneren dus. Ze hebben namelijk geld van je tegoed! Laat ze weten wanneer hun retour onderweg, ontvangen en verwerkt is en geef ze een beeld wanneer ze hun geld terug kunnen verwachten. Maak hierbij gebruik van een branded trackingpagina waarop de klant gemakkelijk zelf het laatste nieuws rondom hun bestelling bekijkt. Dit biedt je de mogelijkheid om te meten wat er op de pagina gebeurt en direct merkbekendheid op te bouwen.

Een professioneel ogend retourproces geeft vertrouwen en vermindert onzekerheid. In de praktijk is dit alleen niet voor iedere webshop haalbaar. Gelukkig zijn er samenwerkingspartners zoals Returnista. Zij zetten dit proces van begin tot eind voor je op en bieden de mogelijkheid om 24/7 de klantenservice van jouw retouren op zich te nemen.

En dan nog de olifant in de kamer. Het terugbetalen. Met stip op 1 het belangrijkste voor de consument. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de shoppers meer dan één week voor terugbetaling onacceptabel vindt. Een deel van de kopers is zelfs bereid om een kleine fee te betalen als ze meteen hun geld terugkrijgen.

Kijk naar de redenen waarom producten teruggestuurd worden. Heb je veel retouren van hetzelfde product? Dan kan dit wijzen op een probleem met de kwaliteit, beschrijving of maatvoering. Gebruik deze feedback om je aanbod te verbeteren.

Veel kleine webshops pakken het retourbeheer zelf op. Uiteindelijk is het verstandig om samen te werken met partijen zoals Returnless of Returnista. Deze retourmanagementplatforms helpen webshops met het stroomlijnen van retourprocessen. Ze bieden analysetools die het voor jou gemakkelijker maken om je retourbeleid te optimaliseren.

Narvar toont in hun onderzoek aan dat 43% van de consumenten bereid is te betalen voor een milieuvriendelijkere retourmethode (verpakking, recycling, etc.). onderzoek van de consumenten vindt bovendien dat webshops te veel verpakkingsmateriaal gebruiken.

Verder kun je consumenten de optie bieden om extra te betalen voor een compensatie van de CO2-uitstoot van het transport. Dit kan bijvoorbeeld via Regreener. 10% van de consumenten wil namelijk extra betalen voor dit soort oplossingen.

Koen en Gert
1. Maak retourzendingen om te ruilen gratis

Uit onderzoek blijkt dat gratis retourneren een positief effect heeft op je conversiepercentage. De andere kant van de medaille is dat blijkt dat dit het aantal retouren sterk verhoogt. En precies om die reden zijn onder andere H&M en Zara afgestapt van gratis retourneren.

Een mooie oplossing is het aanbieden van gratis retourneren, wanneer de consument het product wil ruilen. Uit onderzoek van Returnista blijkt dat 40% van de retourwaarde hiermee omgezet wordt in omzet. Narvar liet in hun jaarlijkse onderzoek zien dat 90% van de consumenten overgehaald kan worden om te ruilen in plaats van de retourneren. Daarnaast zegt 66% bereid te zijn om een gift card of store credit te ontvangen in plaats van geld, als ze daardoor geen retourbedrag hoeven te betalen.

Kristy en Yip
2. Maak het simpel en duidelijk

Klanten willen geen uitgebreide, juridische teksten lezen om te begrijpen hoe ze iets kunnen retourneren. Houd het kort en krachtig. Bijvoorbeeld: ‘Niet tevreden? Stuur je aankoop binnen 30 dagen gratis terug!’ De gemakkelijkste retour is er een die de klant de mogelijkheid geeft om de beslissen:

  • Wanneer moet de aankoop retour zijn?
  • Waar moet de retour heen?
  • In welke verpakking moet de aankoop retour?
  • Hoe meld je de retour aan?
  • Wordt de retour thuis opgehaald?
  • Moet de retour naar een fysieke winkel?
  • Met welke vervoerder mag de retour mee?

30% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor thuis laten ophalen van de retour. Bijna driekwart van de consumenten geeft aan meerdere retourmogelijkheden te verwachten.

Maak van je retourbeleid geen onvindbaar geheim. 64% van Fortune 50 retailers benoemt de retourvoorwaarden zowel in de navigatiebalk als op de productdetailpagina’s. Een zichtbaar beleid zorgt voor een vergroting van de kans dat shoppers kopen. Zorg er daarnaast voor dat het hele retourproces digitaal verloopt. Laat de klant geen retourlabel printen maar zorg dat de klant de retour online kan aanmelden. Minder gedoe voor de klant, minder kosten voor jou (een retourlabel kost je namelijk 9 tot 14 cent).

3. Wees flexibel met de retourperiode

In Nederland gaat meer dan 12% van de B2C-pakketjes retour. Zie hieronder de retourpercentages per categorie volgens Returnista.

  • Kleding: 30%
  • Schoenen: 12%
  • Elektronica en huishoudelijke artikelen: 8%
  • Tassen & accessoires: 6%
  • Boeken, films & videogames: 5%
  • Cosmetica: 5%

Verkoop je via marktplaatsen? Dan ligt dat nog hoger.

Als je de retourtermijn verlengt, is het waarschijnlijker dat consumenten je product niet retourneren. Ja, je leest het goed.  Dit komt doordat klanten een grotere emotionele binding met het product krijgen als ze het langer in hun bezit hebben. Verder kunnen consumenten de retourgedachte uitstellen of zelfs vergeten.

Daarnaast is een langere retourtermijn goed voor het conversiepercentage. Consumenten vinden het prettig meer bedenktijd te hebben, vooral rond de drukke feestdagen of bij een grote aankoop.

Exporteer je naar het buitenland? Houd dan rekening met de gebruikelijke retourtermijn in dat land. In Duitsland is 30 dagen de standaard bijvoorbeeld.

Morris en Willem
4. Communiceer duidelijk over de status van de retourzending

Uit onderzoek van Narvar blijkt dat 83% van de consumenten updates verwacht gedurende de hele klantreis. Ook bij het retourneren dus. Ze hebben namelijk geld van je tegoed! Laat ze weten wanneer hun retour onderweg, ontvangen en verwerkt is en geef ze een beeld wanneer ze hun geld terug kunnen verwachten. Maak hierbij gebruik van een branded trackingpagina waarop de klant gemakkelijk zelf het laatste nieuws rondom hun bestelling bekijkt. Dit biedt je de mogelijkheid om te meten wat er op de pagina gebeurt en direct merkbekendheid op te bouwen.

Een professioneel ogend retourproces geeft vertrouwen en vermindert onzekerheid. In de praktijk is dit alleen niet voor iedere webshop haalbaar. Gelukkig zijn er samenwerkingspartners zoals Returnista. Zij zetten dit proces van begin tot eind voor je op en bieden de mogelijkheid om 24/7 de klantenservice van jouw retouren op zich te nemen.

En dan nog de olifant in de kamer. Het terugbetalen. Met stip op 1 het belangrijkste voor de consument. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de shoppers meer dan één week voor terugbetaling onacceptabel vindt. Een deel van de kopers is zelfs bereid om een kleine fee te betalen als ze meteen hun geld terugkrijgen.

5. Analyseer retouren om te verbeteren

Kijk naar de redenen waarom producten teruggestuurd worden. Heb je veel retouren van hetzelfde product? Dan kan dit wijzen op een probleem met de kwaliteit, beschrijving of maatvoering. Gebruik deze feedback om je aanbod te verbeteren.

Veel kleine webshops pakken het retourbeheer zelf op. Uiteindelijk is het verstandig om samen te werken met partijen zoals Returnless of Returnista. Deze retourmanagementplatforms helpen webshops met het stroomlijnen van retourprocessen. Ze bieden analysetools die het voor jou gemakkelijker maken om je retourbeleid te optimaliseren.

6. Geef opties voor een duurzame retournering

Narvar toont in hun onderzoek aan dat 43% van de consumenten bereid is te betalen voor een milieuvriendelijkere retourmethode (verpakking, recycling, etc.). onderzoek van de consumenten vindt bovendien dat webshops te veel verpakkingsmateriaal gebruiken.

Verder kun je consumenten de optie bieden om extra te betalen voor een compensatie van de CO2-uitstoot van het transport. Dit kan bijvoorbeeld via Regreener. 10% van de consumenten wil namelijk extra betalen voor dit soort oplossingen.

Hoe verlaag je je retourpercentage?

Alleen al tussen 2021 en volgend jaar (2025) stijgt het aantal retouren naar schatting van 1,5 miljard naar 2,5 miljard. 91% van de retailers geeft aan dat ze het retourpercentage sneller zien stijgen dan de omzet.

Het retourpercentage van webshops is hoger dan in fysieke winkels. Dit komt doordat je de meeste zintuigen niet optimaal kunt gebruiken. Je ziet het product niet in real life en we weten niet hoe het voelt en ruikt. Vergis je niet: een product aanraken heeft gigantisch veel invloed op je oordeel.

Door het retourpercentage te verlagen, breng je een enorme kostenbesparing en winststijging teweeg. Returnista geeft aan dat klanten die daar tijd aan spenderen, het retourpercentage met 45% verlagen en de refundwaarde met 80% laten dalen. Retourkosten zijn niet alleen de terugbetaling en de logistieke kosten. Je hebt ook te maken met het verwerken van retourzendingen, restockkosten, opslagkosten, niet meer te gebruiken producten. Het is weten van je retourpercentage en het actief verlagen hiervan is daarom een cruciaal onderdeel van iedere webshop. Hoe doe je dat?

  1. Het belangrijkste onderdeel: verwachtingsmanagement. Het pijnpunt voor veel consumenten. De koper had een ander beeld bij het product. Om dat te voorkomen moet je met onderstaande zaken aan de slag.
    • Maak een duidelijke productpagina. Leg veel voorkomende vragen uit, voeg zoveel mogelijk productinfo toe, maak alles gemakkelijk scanbaar en voeg informatie over de pasvorm en afmeting toe.
    • Maak hoge resolutie foto’s en video’s. Stop niet bij een productfoto, maar voeg ook lifestyle-afbeeldingen of afbeeldingen toe, waarbij een model je kleding aanheeft. Maak ze vanuit meerdere hoeken en voeg indien mogelijk een 360-graden foto toe.
    • Voeg reviews per product toe.
    • Benut guided selling en gebruik een keuzewijzer. Dit is een soort virtuele winkelmedewerker.
    • Verbind online met offline. Omoda scant voeten met de 3D-voetscanner in de winkel en voegt deze info toe aan het klantaccount in de webshop. In combinatie met een online schoenmaatvergelijker zorgt dit ervoor dat klanten gemakkelijker schoenen met de juiste maat kiezen.
    • Bied contactmogelijkheden aan.

2.    Uit data van Returnista blijkt dat het retourpercentage van betaald retourneren 24% lager ligt dan gratis retourneren. H&M en Wehkamp hebben hier al stappen in gezet..

Bied bijvoorbeeld gratis ruilmogelijkheden, maar betaalde retouren aan. Of geef in plaats van gratis retournering een gift card van – laten we zeggen – 5 euro aan. Dit zijn allebei manieren om de klant binnenboord te houden, zodat zij iets anders kopen. Bijvoorbeeld de juiste maat, kleur of variant. Ze zijn tenslotte niet voor niets op zoek.

Returnista meest voorkomende redenen retourzendingen

3.   Krijg inzicht in welke producten een hoog retourpercentage hebben en onderzoek de oorzaak. Kun je zaken verbeteren in de omschrijving, maattabellen, prijzen of is het zelfs beter het om product helemaal niet meer te verkopen? Filling Pieces bracht dit voor hun eigen webshop in kaart. Zij verlaagden in 2 maanden het aantal retouren met 21% en het aantal klantvragen met 10%. Houd de volgende cijfers in de gaten om een oordeel over het retourproces van jouw webshop te vellen:

    1. Return rate: het aantal geretourneerde bestellingen / aantal bestellingen.
    2. Exchange rate: het aantal geruilde items / het aantal geretourneerde items.
    3. Refund rate: het aantal terugbetaalde bestellingen / totaal aantal bestellingen.
    4. Retention rate: het aantal retouren dat resulteert in nieuwe aankoop / totaal aantal retouren.
    5. Perfect order rate: het aantal fouten met betrekking tot bestellingen / totaal aantal bestellingen.
    6. No fault found rate: het aantal foutloos ontvangen retourzendingen / totaal aantal ontvangen retourzendingen.

4.    Heb jij ‘serial returners’ in je klantenbestand? Dit zijn klanten die veel aankopen doen, maar bijna net zo veel retourneren. Blokkeer ze of laat ze hogere verzendkosten betalen. Returnista blokkeerde bij een klant 0.8% van de klantenbasis en bespaarde 16% van de retouren. Via sommige systemen gaat het blokkeren van serial returners gemakkelijk, bijvoorbeeld via Shopify.

5.    Breng een vergoeding per geretourneerd item in rekening. Doe dit bijvoorbeeld met een drempel vanaf 3 items. 13% zegt namelijk geregeld aan wardrobing te doen (iets kopen, gebruiken en terugsturen).

6.   Besteed het uit. Voor een kleine webshop is het prima om het zelf te regelen. Word je groter, dan is uitbesteden een slimme keuze. Protest Sportswear deed dat ook en verlaagde het aantal retouren met 48%.

Mooie praktijkvoorbeelden van een goed retourbeleid

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Benut de kennis van anderen door hun retourbeleid te analyseren. Behoud de onderdelen die voor jouw webshop werken en vul de rest aan met andere ideeën.

  • Bij Loavies hebben ze een zeer duidelijke retourpagina waar alle opties in één oogopslag duidelijk zijn.
  • H&M gaat een stukje verder. Je kunt met het duurzame programma ‘Clothes back’ oude kleding inleveren. Dit wordt gerecycled of hergebruikt. Het is een mooie manier voor het bedrijf om klanten in de winkel te krijgen.
  • Decathlon heeft een retourperiode van 365 dagen.

Figuur 2 Loavies

Loavies retourbeleid voorbeeld

Retourdata inzetten in marketingkanalen

Omoda kan een retour met 75% nauwkeurigheid voorspellen en dat leidt tot 5% minder retouren en bijna 15% meer marge uit Google Ads.

Een vaak over het hoofd geziene mogelijkheid bij het beheren van retouren, is het terugkoppelen van retourdata naar belangrijke marketingkanalen zoals Google Ads en Google Analytics 4 (GA4) .Wanneer een product wordt geretourneerd, kun je deze informatie namelijk gebruiken om je marketingstrategieën te verfijnen en beter te targeten. Producten ‘lijken’ misschien erg winstgevend, tot je het hoge retourpercentage ziet. Zo lijkt voor Google Ads een hoog bestelbedrag fantastisch, maar een gemiddelde kledingwebshops weet dat bij een hoog bestelbedrag vaak een (groot) deel geretourneerd wordt. Dat moet je Google wel laten weten. Anders biedt Google alleen maar meer voor dit soort kopers.

Een redelijk simpele manier is het terugschieten van retourdata naar Google Ads waardoor je Google de waarde van retouren uiteindelijk niet meerekent. Toch heeft het algoritme in de tussentijd al keuzes gemaakt op basis van die initiële bestelwaarde. Omoda kiest ervoor om met een zeer geavanceerd AI-model direct een waarde naar Google Ads te sturen waarbij in de waarde rekening gehouden wordt met een voorspelde waarde obv o.a. retouren. In deze video wordt daar meer over uitgelegd.

Conclusie

Een goed retourbeleid is geen bijzaak. Het is een essentieel onderdeel van je klantbeleving en uiteindelijk je bedrijfsstrategie. Door het je klanten makkelijk te maken, win je hun loyaliteit en verhoog je de omzet. Houd je beleid simpel, flexibel, klantvriendelijk, en wees vooral helder over de wettelijke rechten en plichten. Dat zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar voorkomt ook mogelijke juridische problemen.

En onthoud: elke retour is een kans om te leren en te verbeteren!

Ovaal wit Morris en Willem

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing
Week-43-gen-z-winkelbezoeken-liggend (1)
Online Marketing