Data en personalisatie in de klantreis
Het bouwen en optimaliseren van de klantreis begint met het verwerken van data. Denk hierbij aan klikgedrag, aankoopgeschiedenis, interacties op social media, klanttevredenheid, uitstappagina’s, winkelwagen-verlaters en meer. Door data te verzamelen, krijg je diepere inzichten in gedrag en de behoefte van klanten per fase van hun reis. Met deze informatie kun je de klantreis verder uitbouwen en personaliseren, knelpunten identificeren en uiteindelijk je online marketingcampagnes beter afstemmen op de klant.
Als je bijvoorbeeld ziet dat veel mensen de aankoopfase verlaten zonder een daadwerkelijke aankoop te voltooien, kun je het afrekenproces optimaliseren. Denk hierbij aan het inkorten van formulieren, het toevoegen van meerdere betaalmethodes of het versturen van herinneringsmails. Daarnaast kun je mensen actief benaderen met een persoonlijke kortingscode om hen alsnog te overtuigen de aankoop te voltooien. Het gebruik van data geeft ook inzicht in welke campagnes of kanalen het meest succesvol zijn, en waar nog verbetering nodig is.
Met personalisatie in de klantreis heb je als ondernemer de kans het verschil te maken tussen een algemene ervaring of een ervaring maken die echt je klanten aanspreekt. Met data en inzicht maak je communicatie op maat. Denk hierbij aan productaanbevelingen op basis van eerder bekeken producten of aankopen. Of aan e-mailmarketing die precies inspeelt op de behoefte van de klant.
Door continu data te verwerken en analyseren, kun je snel bijsturen waar nodig. Hoe beter de marketing en communicatie is afgestemd op de behoefte van de klanten, hoe hoger het rendement op je marketinginvestering is. Geef iedere klant op het juiste moment via het juiste kanaal de juiste boodschap. Uiteindelijk gaat dit leiden tot hogere klanttevredenheid, sterke merkloyaliteit en meer conversies.