De kracht van een sterke klantreis: meer waarde uit iedere klant

Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 16 januari 2025
Strategie sterke klantreis (1)

De e-commerce wereld is dynamisch en competitief, het daarom belangrijk om te begrijpen welke reis jouw klanten afleggen voordat ze daadwerkelijk klant worden. Het is de reis van bewustwording tot aankoop en daarna. Want hoe heeft een klant jou gevonden? Waarom heeft hij ervoor gekozen bij jou te kopen? En ook belangrijk, waarom zou hij opnieuw voor jou kiezen?

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 65% van de klanten verwacht dat een bedrijf zich aanpast aan hun behoefte en voorkeuren. Het aanpassen aan deze behoefte kan alleen als je als ondernemer je doelgroep door en door kent. Dit kun je bereiken door goed doelgroeponderzoek uit te voeren, persona’s op te stellen en de klantreis met bijbehorende contactmomenten uit te werken.

In deze blog leggen we uit waarom een goed uitgedachte klantreis de basis vormt van de online marketingstrategie voor jouw e-commerce bedrijf.

  1. Wat is de klantreis en waarom is deze belangrijk?
  2. De fases in de klantreis
  3. Data en personalisatie in de klantreis

Wat is de klantreis en waarom is deze belangrijk?

De klantreis is een weergave van de stappen die een klant doorloopt bij de aanschaf van een product. Wij verdelen deze reis in vier fases: bekendheid, overweging, aankoop en klantbehoud. Door elk van deze stadia goed te begrijpen, kun je de belangrijkste contactmomenten (touchpoints) bepalen. Wanneer je deze touchpoints in kaart hebt gebracht, kun je gepersonaliseerde online marketingstrategieën ontwikkelen en de klant tijdens elk stadia de best mogelijke ervaring te geven.

Door inzicht te krijgen in de verschillende fases van de klantreis, kun je gerichte en persoonlijke boodschappen versturen die aansluiten op de behoeftes, vragen en motivaties van de klant op dat specifieke moment.

Voor een bedrijf is het belangrijk om te weten wat de kritische punten in de klantreis zijn. Als je begrijpt wanneer klanten afhaken of juist meer betrokken raken, kun je je tijd en middelen efficiënter inzetten en zo de kans op conversies vergroten. Een duidelijke klantreis maakt het maken van strategische beslissingen makkelijker, wat leidt tot meer omzet en een verbeterde klanttevredenheid. Bovendien helpt het je bij het bepalen van de optimale marketingmix en het analyseren van de wisselwerking tussen de verschillende kanalen vanuit het perspectief van de klant.

De fases in de klantreis

De basis van je klantreis ligt in je persona’s. Het is essentieel om je doelgroep eerst goed te leren kennen voordat je begint aan het ontwikkelen van de klantreis. Aan de hand van de persona’s bepaal je vervolgens de contactmomenten per fase. Het opstellen van een klantreis bestaat uit meerdere stappen, die hieronder per fase worden toelicht.

Klantreis IAB model

Fase 1. Bekendheid

De fase bekendheid wordt opgesplitst in twee fases: de passieve staat en triggerfase.  De bekendheidsfase is het eerste moment waarop een potentiële klant in aanraking komt met je merk. Vaak gebeurt dit onbewust, de aanraking met een merk zonder dat de klant er naar opzoek is of een behoefte heeft vindt plaats in de passieve staat-fase. Waarna het geleidelijk overgaat in een bewuste herkenning of behoefte, dit noemen we de triggerfase. De bekendheid-fase komt meestal tot stand via social media, zoekmachines of via vrienden en familie. De klant bewust of onbewust heeft een probleem of behoefte waar jij als merk op in wil spelen. Het is daarom belangrijk dat jouw merk aanwezig is in deze fase om de aandacht te trekken. De juiste eerste indruk kan het verschil maken tussen wel of niet overwegen van jouw merk. Ben je niet zichtbaar? Dan mis je de kans om verder betrokken te raken in de klantreis. In deze fase werk je aan het opbouwen van merkbekendheid en leg je de basis om potentiële klanten mee te nemen naar de volgende fase. De belangrijke contactmomenten zijn advertenties, social media posts, blogs, video’s, influencers en mond-tot-mondreclame.

Fase 2. Overweging

Gefeliciteerd, je potentiële klant heeft je merk opgemerkt! Nu begint de oriënterende fase, waarin de klant actief op zoek naar meer informatie. Jouw aanbod wordt vergeleken met dat van concurrenten, er wordt gezocht naar reviews en de voor- en nadelen van de verschillende producten worden bekeken. In deze fase draait het om het opbouwen van vertrouwen en het aanbieden van relevante informatie. Daarna volgt de vergelijking, de klant maakt een shortlist met opties. Dit is het moment om jezelf te onderscheiden van je concurrenten met sterke argumenten en bewijs dat jouw product de beste oplossing biedt. Als je hierin slaagt, begeleid je een potentiële klant naar de aankoopfase. De belangrijke contactmomenten in deze fase zijn website, productpagina’s, klantreviews, social media interacties, e-mailcampagnes, advertenties, blogs, demonstraties en vergelijkingssites.

Fase 3. Aankoop

In deze fase heeft de klant heeft genoeg informatie verzameld en is klaar om beslissing te maken. Dit kan een aankoop zijn, de afname van een dienst, maar ook het downloaden van een app of document.  Het is belangrijk dat het hele proces rondom de beslisfase eenvoudig, snel en duidelijk verloopt. Iedere vorm van irritatie of complexiteit kan ervoor zorgen dat de klant alsnog afhaakt. Door een gebruiksvriendelijk proces aan te bieden, vergroot je de kans op een conversie. Belangrijke contactmomenten in deze fase zijn de check-out, de winkelwagenpagina, laadsnelheid, betaalopties, (persoonlijke) kortingen of aanbiedingen, bevestigingspagina’s, bedankmails, after-sales service, retourbeleid, garantie en klantenservice.

Fase 4. Klantbehoud

In de loyaliteitsfase is het doel  klanten zo tevreden te maken met hun ervaring dat ze loyaal blijven aan je merk en zelfs ambassadeurs worden. Na de aankoop wil je ervoor zorgen dat de klant tevreden is met de ervaring, dit proces noemen we de actieve ervaring. Het doel is klanten tevreden houden, want tevreden klanten doen vaker een herhaalaankoop en zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame, de passieve ervaring. Je ontwikkelt een vaste groep klanten die niet alleen zelf regelmatig koopt, maar ook nieuwe klanten aanbrengt. Daarnaast is deze groep mensen eerder geneigd om nieuwe producten uit te proberen. Belangrijke contactmomenten in deze fase zijn loyaliteitsprogramma’s, exclusieve aanbiedingen, gepersonaliseerde marketing, klantvoordelen, e-mailmarketing, social media en klantpanels.

Data en personalisatie in de klantreis

Het bouwen en optimaliseren van de klantreis begint met het verwerken van data. Denk hierbij aan klikgedrag, aankoopgeschiedenis, interacties op social media, klanttevredenheid, uitstappagina’s, winkelwagen-verlaters en meer. Door data te verzamelen, krijg je diepere inzichten in gedrag en de behoefte van klanten per fase van hun reis. Met deze informatie kun je de klantreis verder uitbouwen en personaliseren, knelpunten identificeren en uiteindelijk je online marketingcampagnes beter afstemmen op de klant.

 

Als je bijvoorbeeld ziet dat veel mensen de aankoopfase verlaten zonder een daadwerkelijke aankoop te voltooien, kun je het afrekenproces optimaliseren. Denk hierbij aan het inkorten van formulieren, het toevoegen van meerdere betaalmethodes of het versturen van herinneringsmails. Daarnaast kun je mensen actief benaderen met een persoonlijke kortingscode om hen alsnog te overtuigen de aankoop te voltooien. Het gebruik van data geeft ook inzicht in welke campagnes of kanalen het meest succesvol zijn, en waar nog verbetering nodig is.

 

Met personalisatie in de klantreis heb je als ondernemer de kans het verschil te maken tussen een algemene ervaring of een ervaring maken die echt je klanten aanspreekt. Met data en inzicht maak je communicatie op maat. Denk hierbij aan productaanbevelingen op basis van eerder bekeken producten of aankopen. Of aan e-mailmarketing die precies inspeelt op de behoefte van de klant.

 

Door continu data te verwerken en analyseren, kun je snel bijsturen waar nodig. Hoe beter de marketing en communicatie is afgestemd op de behoefte van de klanten, hoe hoger het rendement op je marketinginvestering is. Geef iedere klant op het juiste moment via het juiste kanaal de juiste boodschap. Uiteindelijk gaat dit leiden tot hogere klanttevredenheid, sterke merkloyaliteit en meer conversies.

Je klantreis bij ons starten?

Een goed uitgedachte klantreis is belangrijk voor het succes van je e-commerce bedrijf. Door de klantreis goed in kaart te brengen en te optimaliseren, kun je inspelen op de (persoonlijke) behoeftes van je klanten. Dit gaat leiden tot een hogere klanttevredenheid, merkloyaliteit en uiteindelijk ook meer omzet. Het stelt je instaat je marketingbudget efficiënt te besteden en zo meer waarde uit iedere klant te halen.Wat ga jij doen om je klantreis meer te personaliseren?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met het maken van een inzichtelijk klantreis? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Ovaal wit Morris en Willem

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Blog-AI-rapport-liggend
Online Marketing
SEO
Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024