Hoe maak je een rapport in GA4 om AI verkeer bij te houden?

Yip Wessels - SEO specialist
Door Yip Wessels 21 november 2024
Blog-AI-rapport

De manier waarop mensen zoeken naar informatie is aan het veranderen. Voorheen ging men altijd naar zoekmachines, zoals Google, om informatie te vinden. Voortaan zie je dat de jongere generaties kiezen voor andere kanalen.

Zoekmachines blijven de meest gebruikte en beste manier om informatie te verkrijgen, maar de alternatieve manieren van zoeken beginnen steeds meer aandacht te krijgen. Denk hierbij aan AI chatbots, zoals ChatGPT of Perplexity. Maar ook via social media wordt meer naar informatie gezocht. AI chatbots zijn een goede, nieuwe manier om verkeer naar je website te genereren. Steeds meer mensen maken gebruik van AI chatbots om antwoorden te vinden die moeilijk te vinden zijn via traditionele methoden, zoals zoekmachines.

Dit komt omdat AI chatbots vaak sneller antwoorden kunnen bieden. Deze trend maakt het steeds belangrijker om het verkeer vanuit AI te volgen en te analyseren. Om deze reden ga ik in deze blog uitleggen hoe je een rapportage maakt om AI verkeer inzichtelijk te maken in Google Analytics 4.

Inhoudsopgave:

  1. Waarom AI verkeer bijhouden?
  2. Hoe meet je AI verkeer in Google Analytics 4?
  3. Wil je meer weten over AI verkeer of hoe wij er als Gonect mee omgaan?

Waarom AI verkeer bijhouden?

De opkomst van AI platformen zoals Perplexity, ChatGPT en Gemini heeft een aanzienlijke impact op hoe gebruikers interactie hebben met websites en informatie zoeken. Elk van deze platforms biedt unieke manieren voor gebruikers om vragen te stellen, informatie te vinden en doorverwezen te worden naar relevante websites.

Het bijhouden en analyseren van dit verwijzingsverkeer wordt steeds waardevoller. Hieronder staan enkele redenen waarom het bijhouden van AI verkeer waardevol is:

  • Het meten van AI verkeer helpt je te analyseren hoe dit verkeer invloed heeft op de gebruikersbetrokkenheid, conversieratio’s en de algehele websiteprestaties.
  • Door AI verkeer bij te houden, kun je de evoluerende rol ervan in de verkeersmix van je website begrijpen. Ik verwacht dat AI verkeer in de loop van de tijd aanzienlijk gaat toenemen.
  • Inzicht krijgen in welke AI-interacties het meest waardevolle verkeer genereren, stelt je in staat gerichte verbeteringen aan je website aan te brengen.
  • Door AI verkeer te vergelijken met organisch verkeer, betaald verkeer en andere kanalen, kun je de relatieve bijdrage ervan beoordelen.
  • Om voorop te blijven lopen op je concurrenten, moet je trends in AI verkeer in de industrie monitoren.

Hoe meet je AI verkeer in Google Analytics 4?

Er zijn verschillende manieren om rapporten te bouwen om dit verkeer bij te houden. In deze blog bespreek ik de eenvoudigste manier om dit te doen. Dit doe je door een ‘Verkenning’ aan te maken en via Regex het verwijzende verkeer te filteren.

Hieronder staat een stappenplan om dit te realiseren:

Stap 1. Nieuwe verkenning aanmaken

Begin met het aanmaken van een nieuwe lege verkenning (ik noem het rapport AI Verkeer).

Stap 1 vrije verkenning aanmaken

Stap 2. Dimensies & waarde toevoegen

Zet ‘Dimensies’ op ‘Sessiebron/-medium’ en stel bij ‘Waarden’ het aantal ‘Weergaven’ in.

Stap 2 dimensies en waarden instellen

Stap 3. Filters aanmaken

In de volgende stap gaan we met ‘Filters’ aan de slag. Stel hier ‘Sessiebron/-medium’ in en dan bij ‘Voorwaarden’ het volgende: komt overeen met RegEx. Hierna moet je bij het vakje ‘Expressie opgeven’ de volgende Regex plakken:

.*gpt.*|.*chatgpt.*|.*openai.*|.*neeva.*|.*writesonic.*|.*nimble.*|.*outrider.*|.*perplexity.*|.*google.*bard.*|.*bard.*google.*|.*bard.*|.*edgeservices.*|.*gemini.*google.* |.*\.ai.*|.*\.openai.*|.*copilot.*

Tip: Het bovenstaande Regex patroon is gebaseerd op de populaire AI-platforms (ChatGPT, Google Gemini en Perplexity) van het moment. Het bijhouden van AI verkeer staat nog in de kinderschoenen en is nog steeds in ontwikkeling. Aarzel niet om deze lijst bij te werken zodra er nieuwe AI-spelers opduiken.

Dit komt er als volgt uit te zien:

Rapportage beperkte variant

Rapportage uitgebreide variant

Stap 4. Extra waarde toevoegen

Dit rapport is nog beperkt. Deze kun je uitbreiden met extra waarden en dimensies die je interessant vindt. Een voorbeeld van een uitgebreidere rapportage staat hieronder:

Rapportage uitgebreide variant

Screenshot AI 1

Stap 5. Aanvullende dimensies & waarden

Hierbij heb ik de rapportage aangevuld met de volgende dimensies en waarden:

Hierdoor kun je ook zien op welke pagina de bezoekers komen en of ze converteren.

Wil je meer weten over AI verkeer of hoe wij ermee omgaan?

Bij Gonect zijn we actief bezig met de laatste innovaties, zoals AI. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze klanten optimaal profiteren van de groeiende rol van AI in het online verkeer naar websites.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Laat je gegevens achter, dan kunnen we er samen over sparren. Wil je ook op de hoogte blijven van onze laatste updates? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing