De manier waarop mensen zoeken naar informatie is aan het veranderen. Voorheen ging men altijd naar zoekmachines, zoals Google, om informatie te vinden. Voortaan zie je dat de jongere generaties kiezen voor andere kanalen.
Zoekmachines blijven de meest gebruikte en beste manier om informatie te verkrijgen, maar de alternatieve manieren van zoeken beginnen steeds meer aandacht te krijgen. Denk hierbij aan AI chatbots, zoals ChatGPT of Perplexity. Maar ook via social media wordt meer naar informatie gezocht. AI chatbots zijn een goede, nieuwe manier om verkeer naar je website te genereren. Steeds meer mensen maken gebruik van AI chatbots om antwoorden te vinden die moeilijk te vinden zijn via traditionele methoden, zoals zoekmachines.
Dit komt omdat AI chatbots vaak sneller antwoorden kunnen bieden. Deze trend maakt het steeds belangrijker om het verkeer vanuit AI te volgen en te analyseren. Om deze reden ga ik in deze blog uitleggen hoe je een rapportage maakt om AI verkeer inzichtelijk te maken in Google Analytics 4.
Inhoudsopgave: