Creatieve producten verkopen: het kan met Etsy!

Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 6 juni 2024
Inpakken pakketje

In een online wereld vol met grote e-commercebedrijven wordt het steeds lastiger voor ondernemers met creatieve producten om op te vallen. Om dit probleem op te lossen, schieten de online platforms als paddenstoelen uit de grond. Dit is een plek die ondernemers en klanten verbindt. Het online platform faciliteert data en systemen om de ondernemer en klant zo goed mogelijk samen te brengen.

Als ondernemer met een aanbod van creatieve en handgemaakte producten zijn er tal van online handelsplatforms waarop je jouw onderneming onder de aandacht kan brengen bij potentiële klanten. Hierbij kun je denken aan: Shopify, Etsy of Amazon Handmade.

Toch maken nog maar weinig ondernemers gebruik van een online platform naast hun eigen webshop of fysieke winkel. Zonde! We vertellen je graag meer over Etsy, een online platform voor unieke en handgemaakte producten.

 

Inhoudsopgave:

  1. Heb ik een online platform nodig?
  2. Voor- en nadelen van verkopen op een online platform
  3. Wat is Etsy?
  4. Hoe werkt Etsy?
  5. Hoe val je op Etsy op?
  6. Etsy ads
  7. Voordelen van Etsy terwijl je aan je eigen merk bouwt

 

Heb ik een online platform nodig?

Als ondernemer is het belangrijk het juiste online platform te kiezen. Met een online platform kan elke ondernemer makkelijk en laagdrempelig zijn producten aanbieden. Ook worden moeilijk betreedbare afzetmarkten toegankelijk.

Als ondernemer ben je het liefste bezig met het creëren en verkopen van je producten. Door gebruik te maken van een online platform kun je als ondernemer focussen op je producten. Hierdoor hoef jij je als ondernemer minder bezig te houden met:

  • Groei en technologie: Door gebruik te maken van een platform met een bestaande klantenkring kun je snel en makkelijk opschalen en markten aanboren die normaal moeilijker bereikbaar zijn.
  • Online platforms maken gebruik van applicaties en databases waardoor de groei ook aan de technologie kant haalbaar is. Zo is Etsy bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een ‘gift mode’, een interactieve sectie binnen het platform waarbij AI helpt bij het vinden van het perfecte cadeau. Daarnaast wordt er constant gewerkt aan het optimaliseren van het algoritme waarmee online platforms werken.
  • Toegankelijk en klantbinding: Online platforms zijn bekend onder veel internetgebruikers en ze zijn zo gebouwd dat gebruikers snel een positieve gebruikerservaring hebben. Hierdoor hebben platforms vaak terugkerende klanten.

Voor- en nadelen van verkopen op een online platform

Voor de klant zijn de grootste voordelen:

  • Divers aanbod: Binnen één gebruikservaring vinden de klanten meerdere producten en winkeltjes. De klant hoeft maar op één plek te zoeken en kan kiezen uit verschillende producten van verschillende aanbieders.
  • Onafhankelijke reviews: Daarnaast is een online platform ook een plek waar onafhankelijke reviews te vinden zijn. Veel positieve reviews vergroten het vertrouwen van de klant in je bedrijf. Bovendien verbeteren goede reviews je positie in de zoekresultaten.

Naast voordelen heeft het gebruik van een online platform ook een aantal nadelen:

  • De meeste online platformen rekenen commissie voor het plaatsen of verkopen van producten. Dit gaan ten kosten van de winstmarge.
  • Je bent afhankelijk van de regels en voorwaarden van het online platform. Dit kan invloed hebben op je bedrijfsvoering.

Als ondernemer moet je de keuze van het wel of niet goed overwegen. Gebruik maken van online platforms in je marketingmix heeft voor- en nadelen. Weeg deze goed tegen elkaar af, vergelijk verschillende platforms en maak dan een definitieve keuze.

Wat is Etsy?

Een van de vele online platforms is Etsy. Etsy is een platform voor unieke en handgemaakte producten. Op Etsy mag je drie soorten artikelen verkopen: handgemaakte producten, vintage producten en craftbenodigdheden.

In 2005 is het online platform opgericht in de Verenigde Staten. Vanuit bijna ieder land ter wereld worden producten verkocht en gekocht. De naam is geïnspireerd op het Italiaanse ‘Eh, si!’. Op het platform Etsy kunnen ‘winkeltjes’ geopend worden waarbij je producten betaald en onbetaald kunt vertonen aan een groot publiek.

Een aantal cijfers over Etsy:

  • Meer dan 7,4 miljoen actieve verkopers wereldwijd.
  • Bijna 90 miljoen actieve kopers wereldwijd.
  • Er wordt jaarlijks $13,5 miljard verdiend door verkopers op Etsy (2021).
  • Elke seconde zoekt er iemand op Etsy naar een cadeau-gerelateerd artikel.

Wanneer is Etsy nou het perfecte platform voor jou als ondernemer?

  • Je product aanbod is uniek én handgemaakt. Etsy trekt als platform een publiek dat zoekende is naar unieke en originele producten en cadeautjes.
  • Je bent een startende ondernemer of op zoek naar nieuwe kansen om je afzetmarkt te vergroten. Etsy is laagdrempelig en makkelijk in te zetten.

Maar ook niet onbelangrijk, wanneer kun je beter geen gebruik maken van Etsy?

  • Je aanbod producten is standaard en wordt gemaakt in massaproductie.
  • De marges op je producten zijn heel klein. Om gebruik te maken van het platform Etsy moet je commissie Je maakt dus extra kosten die ten kosten gaan van je winstgevendheid.
  • Je wilt controle over je klantdata en je branding. Via het platform Etsy kun je zelf nauwelijks invloed uitoefenen op de merkervaring. Je bent gebonden aan de lay-out van Etsy. Daarnaast heb je weinig inzicht in klantgegevens en gebruikersgedrag.
  • Je hebt inzicht in veel data en cijfers, maar deze data is niet je eigendom. Je bouwt aan je merk op andermans land.
Statistieken Etsy

Hoe werkt Etsy?

Starten met het verkopen van handgemaakte of vintage artikelen op Etsy is laagdrempelig. Je start met het openen van je eigen Etsy-shop, dit is gratis. Vervolgens ga je de shop instellen zoals je dit wilt. Denk aan automatische e-mail berichtjes, foto’s, profielomschrijving etc.

Is het interieur van je shop helemaal naar wens? Ga dan maar snel de etalage vullen! Het is tijd om zogenoemde ‘listings’ te maken. Elk product dat je wilt verkopen voeg je toe, dit kost $0,20 per listing. Zo’n listing wordt elke 4 maanden vernieuwd of ze worden vernieuwd als jouw artikel verkocht is. Jouw artikel wordt dan opnieuw in de digitale etalage gezet.

Als je etalage goed vol staat, is het tijd voor de eerste verkoop. Bij elke verkoop betaal je transactiekosten, commissiekosten en een standaardtarief. Verkoop je een product niet? Dan heb je enkel de $0,20 aan listingkosten betaald.

 

Hoe werkt Etsy

Op basis van cijfers in mei 2024 is dit vergelijking qua kosten met verschillende alternatieven voor Etsy. Ieder platform heeft een eigen verdienmodel. Hierdoor kan de kostenstructuur van je onderneming variëren.

Bij het kiezen van een online platform zijn de kosten een belangrijk aspect. Kijkend naar Etsy in vergelijking met andere platforms, biedt Etsy een gunstig instaptarief. Dit maakt het platform toegankelijk voor beginnende ondernemers of ondernemers die de kansen van een online platform willen ontdekken.

Tabel Etsy

Etsy Ads

Op Etsy kun je, net zoals op allerlei andere platforms, adverteren. Hiermee vergroot je de online zichtbaarheid bij potentiële klanten. Adverteren kan bij Etsy op verschillende manieren:

Onsite

Het eerste type advertenties is zichtbaar in de zoekresultaten van Etsy. Jouw aanbod wordt extra uitgelicht bij relevante zoekopdrachten of ze worden vertoont bij andere listings. Dit is te zien met de tekst: advertentie van Etsy-verkoper.

Voorbeeld onsite Etsy ads

Offsite Ads

Etsy biedt ook de mogelijkheid om buiten Etsy te adverteren, deze optie staat standaard aan. Etsy ontpopt zich dan tot een CSS-partner (Comparison Shopping Service-partner). Jouw producten worden zichtbaar in verschillende Ads kanalen (Google, Facebook, Instagram, Pinterest en Bing) en bij Etsy Publishing Partners. Voor iedere verkoop via een offsite ads betaal je een commissie van 12 tot 15%. Wil je geen gebruik maken van Offsite Ads zul je deze optie zelf moeten uitschakelen.

Voorbeeld offsite Etsy ads

Sales en kortingsbonnen

Als ondernemer kun je kiezen of je de hele shop of bepaalde producten wilt promoten middels een sale of kortingsbonnen. Hierbij kun je denken aan tijdelijk gratis verzending of een kortingspercentage. Elke kortingscode binnen Etsy is uniek, deze kan wel meerdere keren gebruikt worden binnen de ingestelde vervaldatum.

Hoe val je op Etsy op?

Er zijn verschillende manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat jouw productaanbod tussen het enorme aanbod van unieke handgemaakte producten opvalt. Zorg ervoor dat je onderstaande punten toepast op je online etalage:

Maak aantrekkelijke productfoto’s en video’s. Zorg voor kwalitatief goede foto’s en video’s. Je kunt maximaal 10 foto’s en 1 video toevoegen. Zorg voor diverse foto’s, denk hierbij aan:

  • Studioshots, foto’s met een eenvoudige achtergrond en veel licht. Je laat hiermee duidelijk zien wat je verkoopt.
  • Lifestyleshot, foto’s met het product in zijn ‘natuurlijke’ omgeving. Dit type foto’s zorgt voor een snellere aankoop.
  • Schaalfoto’s, hiermee laat je het formaat van je product zien.
  • Detailfoto’s, maak close-up foto’s van eigenschappen van je product. Zo laat je de kwaliteit en textuur je product goed zien.
  • Groepsfoto’s, dit type foto’s is vooral geschikt voor producten waarvan mensen er meer tegelijk kopen.
  • Procesfoto’s, laat zien hoe je het product maakt. Hierbij komt je vakmanschap goed tot z’n recht.
Diverse soorten productfoto's

Schrijf duidelijke productbeschrijvingen. Gebruik in je beschrijvingen belangrijke zoektermen en synoniemen. Vertel een stukje over jezelf, de afkomst van de gebruikte materialen en vertel iets over het maak-proces van het product. Pas de volgende tips toe:

  • Begin je productbeschrijving met twee zinnen waarin je de belangrijkste kenmerken en zoektermen van je product benoemt.
  • Gebruik opsommingstekens en maak zo overzichtelijke lijstjes met producteigenschappen.
  • Schrijf je teksten in de ik-vorm.

 

Voeg personalisatie-opties toe. Bij handgemaakte producten zijn er altijd mogelijkheden voor aanpassingen of personalisatie. Hoe unieker je producten, hoe meer je opvalt.

Klantencontact maakt het verschil, reageer snel en met een persoonlijk tintje op berichten die binnenkomen via de chat. Breng klanten op de hoogte van elke stap in het proces na aankoop. Denk hierbij aan ‘in productie’ of ‘klaar voor verzending’.

Voordelen van Etsy terwijl jij aan je eigen merk bouwt

Zelfs als je als ondernemer wilt bouwen aan een eigen merk of webshop kan het aanbieden van je creatieve en handgemaakte producten op Etsy voordelen bieden. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Maak gebruik van het grote netwerk van Etsy. Je kunt op een makkelijke manier je producten en merk presenteren aan een breed publiek en hiermee nieuwe afzetmarkten ontdekken. Daarnaast is Etsy perfect als testplatform, verzamel feedback en test welke producten populair zijn voordat je ze aanbiedt op je eigen webshop.
  • Gebruik de tools die Etsy heeft. De data die Etsy verzamelt is dan wel niet van jou, maar de analysetools en o.a. de kortingsbonnen geven de mogelijkheid je verkoopstrategie te testen, analyseren en optimaliseren. Je krijgt inzicht in koopgedrag, learnings die je kunt implementeren in je eigen webshop.
  • Versterk je merk in de markt. Door het toevoegen van Etsy ben je zichtbaar op meerdere kanalen, dit wekt vertrouwen bij potentiële klanten.

Wil je ook adverteren op Etsy?

 

Kortom, gebruik Etsy niet om je eigen merk te bouwen. Maar gebruik het om snel je markt te verbreden en een extra kanaal toe te voegen aan je marketingmix.

Denk je nu: Eh, Si! Wacht dan niet langer en ga aan de slag met het opzetten van een Etsy-shop. Zoek de verbinding op met je klanten, ontdek nieuwe afzetmarkten en laat je bedrijf groeien op het meest creatieve verkoopplatform ter wereld.

Ben je een middelgrote tot grote ondernemer met zelfgemaakte producten? Kun je wel wat hulp gebruiken bij de groei van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op! We adviseren graag over de mogelijkheden van Etsy of een ander (creatief) online platform!

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing