De kracht van social media op aankoopbeslissingen

Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 8 oktober 2024
De kracht van social media op aankoopbeslissingen

Social media biedt jou, als ondernemer, de mogelijkheid om direct in contact te komen met consumenten, vertrouwen op te bouwen en op een laagdrempelige manier te communiceren. Hiermee oefen je invloed uit op het aankoopbeslissingsproces, mits je een goede strategie hebt.

Uit onderzoek van Klarna blijkt dat in Nederland 32% van de online shoppers een product koopt dat ze eerder die maand op social media hebben gezien. Social media kan dus een grote impact hebben op het verloop van de klantreis en biedt mooie kansen voor veel ondernemers. Echter, velen worstelen met het benutten van deze kanalen voor de verkoop van fysieke producten. Ook blijft het meten van de impact op de klantreis vaak complex. Veel ondernemers kiezen er dan voor om hun budget te stoppen in campagnes op Google Ads. Hier vang je reeds bestaande vragen op én zie je meestal sneller rendement. Hoewel die keuze in eerste instantie logisch lijkt, heeft het ook een belangrijk nadeel: het is een vrij kortetermijngedachten. In social media liggen grote kansen om jouw concurrentie dus een stap voor te blijven.

In deze blog gaan we dieper in op hoe je social media-inzet om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, vroeg in de klantreis. We delen praktische inzichten en geven tips en tricks om de impact van social media op de klantreis meetbaar te maken.

  1. De invloed van social media op de klantreis
  2. Engaged Visitors
  3. Metingen met Paid Search Traffic binnen Meta
  4. Social media doelgroepsegmenten in Google Ads

De invloed van social media op de klantreis

Social media platforms spelen een belangrijke rol in de hedendaagse klantreis en beïnvloeden de uiteindelijke aankoopbeslissingen op verschillende manieren. Ze dienen niet alleen als etalage voor je producten, maar ook als een interactief en dynamisch kanaal waar ondernemers en consumenten met elkaar in gesprek kunnen gaan. Van het allereerste moment van de onbewuste trigger tot de aankoopbeslissing: social media heeft de kracht om iedere stap in de klantreis te beïnvloeden.

Anno 2024 wordt social media steeds meer en meer gebruikt als interactieve zoekmachine. Met name de jongere doelgroep zoekt eerst naar informatie binnen social media platformen en gaat daarna pas naar een zoekmachine zoals Google.

Daarnaast fungeert social media veel als ondersteunend kanaal. Het kan net de juiste voorzet geven, waardoor een ander kanaal later in de klantreis het winnende doelpunt kan scoren. Met social media bouw je aan je merk en creëer je vraag. Vaak is zelfs het allereerste contact onbewust via social media. Je begint al met beïnvloeden voordat de consument het doorheeft. Dit maakt het extra belangrijk om goed te weten wat de impact is van je strategie. Dit kan alleen door zo goed mogelijk te meten.

Kortom: social media is onmisbaar in de klantreis. Het biedt je de mogelijkheid om producten op een aantrekkelijke manier te presenteren, direct in contact te komen met de doelgroep en de hele klantreis te beïnvloeden. Met de juiste strategie kun je de kracht van social media benutten om je zichtbaarheid te vergroten, de betrokkenheid te verhogen en de verkoop te stimuleren. We verdiepen ons verder in manieren waarop we de impact van social media meetbaar maken.

Omdat deze kanalen vaak dienen als ondersteunende kanalen en niet direct voor veel aankopen zorgt, zijn de metingen vaak complexer en ‘vager’ dan bij een kanaal als Google Ads. Dit vraagt om een andere kijk op verschillende meetpunten en KPI’s.

Metingen met Engaged Visitors

Als trotse eigenaar van een website wil je natuurlijk niets liever dan veel bezoekers die een hoge interactie hebben met je content. Met veel bezoekers met een hoge interactie weet je dat jouw content aansluit bij de behoefte van jouw bezoeker. Om deze betrokkenheid inzichtelijk te maken, kun je kijken naar verschillende KPI’s zoals: aantal bekeken pagina’s, tijd op de website etc. Maar deze cijfers vertellen je niet het hele verhaal. Daarom meten wij graag de ‘engaged visitors’. In het Nederlands zijn dit de betrokken gebruiker. Maar wat is dat dan precies? Wij hanteren hiervoor de volgende definitie:

Engaged Visitors zijn gebruikers die via online marketing, zoals een social media kanaal, naar je website komen en daar actief betrokken zijn bij je content.

Ze bekijken bijvoorbeeld minimaal 30 seconden de website en ze scrollen minimaal 50% van de pagina naar beneden. Met dit gedrag laten ze zien geïnteresseerd te zijn in wat je aanbiedt. Welke tijdscriteria en scroll-diepte je precies hanteert voor een engaged visitor, hangt af van je doelstellingen en de landingspagina.

Je kunt dus meten hoeveel procent van je bezoekers betrokken is bij jouw content. De engaged visitor is een hele duidelijke, meetbare gebruiker die geïnteresseerd is in jouw aanbod. Deze groep vormt een goede graadmeter om te toetsen of je social media strategie effectief is en of je de juiste doelgroep bereikt.

Engaged Visitors toepassen

In veel strategieën, met name in de oriënterende fase in de klantreis, bieden engaged visitors veel meerwaarde en inzicht. Je hoeft dus niet langer op je onderbuikgevoel te sturen. De engaged visitor kan bijvoorbeeld ingezet worden bij:

  • Blogs en informatiecontent: door waardevolle en informatieve content te posten, help je je doelgroep met het beantwoorden van veelgestelde vragen, het oplossen van problemen of inspelen op hun interesses. Link naar blogartikelen, how-to-guides of productdemonstraties. De juiste doelgroep zal sterke interesse tonen in je content en langer op je website blijven hangen. De engaged visitors kun je verder in de klantreis met andere online marketingactiviteiten opvolgen en zo richting een conversie sturen.
  • Samenwerkingen: werk je samen met andere bedrijven of influencers, dan kun je hen vragen om jouw producten te promoten en naar je website te verwijzen. Met de geloofwaardigheid en het bereik van je samenwerkingspartner kun je een grote groep geïnteresseerde mensen naar je website leiden. De engaged visitors kun je later in de klantreis opvolging geven en richting een conversie sturen.
  • User-Generated content: moedig je trouwe (social media) volgers aan om content te creëren rondom jouw producten. Denk aan foto’s, video’s of reviews. Deze content kun jij dan weer delen en hierbij linken naar je website. Dit trekt geïnteresseerde bezoekers naar je website, waarbij je de engaged visitors later in de klantreis kunt opvolgen en richting een conversie kunt sturen.
  • Remarketing: door een remarketingcampagne blijf je onder de aandacht van je doelgroep. Je richt je op websitebezoekers die nog niet tot een aankoop zijn overgegaan. Stimuleer de interesse en betrokkenheid van de doelgroep. De engaged visitors die hieruit voortkomen, kun je weer verder in de klantreis bewerken en richting een conversie sturen.
  • Doelgerichte advertenties: hierbij richt je advertenties op een specifieke groep mensen. Met engaged visitors kun je toetsen of je content de juiste groep aanspreekt en aantrekkelijk is voor je doelgroep.

Optimaliseren op basis van AI

Het optimaliseren van je social media campagnes gebeurt aan de achterkant van het social media platform steeds meer en meer op basis van AI. Neem bijvoorbeeld Meta, die werkt met automatische targeting, een algoritme gebaseerd op AI. Hoe beter onze input in het systeem, hoe succesvoller de automatische targeting voor jouw campagne is. De engaged visitors zijn een mooi hulpmiddel om het algoritme te laten zien welke bezoekers interessant en waardevol zijn.

Door een engaged visit te bestempelen als waardevolle actie binnen Meta kun je het systeem sturen richting kwalitatieve websitebezoekers. Want een engaged visit is hierin een waardevollere actie dan een ‘normaal’ websitebezoek of een de actie ‘klik op link’ binnen Meta. Sturen op kwaliteit is beter dan op kwantiteit.

Wat je social media strategie ook is, met engaged visitors vis je de ‘krenten uit de pap’. Je kunt precies volgen hoe je content aanslaat bij je doelgroep en de impact van social media inspanningen worden meetbaar. Hierdoor kun je je social media strategie continue beoordelen en optimaliseren.

Metingen met Paid Search Traffic binnen Meta

Social media speelt vaak een rol in het begin van de klantreis en het is lastig de impact hiervan op de rest van de klantreis inzichtelijk te krijgen. Op basis van het standaard attributiemodel van Google Analytics 4 wordt de aankoopwaarde toeschreven aan het kanaal waaruit het laatste contact voor de aankoop is geweest. Maar vaak is eerder bekeken social media advertentie de trigger is geweest om verder te zoeken en een aankoop te doen. Binnen Google Analytics 4 krijgt het ondersteunde kanaal geen waardering voor een aankoop. Best oneerlijk dus!

Wij hebben een manier om deze bijdrage toch inzichtelijk te krijgen. Binnen je social media campagnes in Meta kun je met de KPI ‘Paid Search Traffic’ namelijk volgen hoeveel mensen na het zien of klikken op een social media advertentie in Google of Bing (Microsoft Advertising) gaan zoeken naar jouw merk of producten. Signaleer je toename in het zoekverkeer op je merknaam, dan wijst dit op een verhoging van je merkbekendheid. Signaleer je toename in het zoekverkeer op algemene termen die in relatie staan tot je product, dan duidt dit erop dat de social media advertenties interesse opwekken.

Op basis van deze analyses kun je je social media strategie verder aanpassen en optimaliseren.

 

Social media strategie optimaliseren

  • Ben consistent in het gebruik van je branding in zowel je social media als je Google advertenties. Dit helpt je doelgroep om je merk te herkennen en vergroot de kans dat ze op je advertentie klikken.
  • Verbeter je zoekwoorden binnen Google Ads en stem deze af op de zoekopdrachten die voortkomen uit social media. Herschrijf indien nodig ook je advertentieteksten om beter aan te sluiten bij de zoekintentie.
  • Maak gebruik van dynamische remarketingcampagnes om de doelgroep die via social media in Google gaat zoeken, maar nog geen aankoop heeft gedaan, actief te benaderen.

Op deze wijze wordt de KPI ‘Paid Search Traffic’ een krachtig middel om de effectiviteit van je social media strategie binnen Meta aan te tonen. Je kunt niet alleen het verkeer naar je website vergroten, maar ook de klantreis beter sturen. Dit leidt uiteindelijk tot meer omzet.

Op dezelfde wijze kun je ook het verkeer via organische kanalen in kaart brengen. Deze KPI noemen wij ‘Organic Search Traffic’.

Social media doelgroepsegmenten gebruiken in Google Ads

Je bent bezig om je doelgroep te bewerken via social media en je steekt een deel van je advertentiebudget in social media kanalen. Je wilt natuurlijk een zo groot mogelijk rendement op deze investering. Om de impact van je social media campagne te vergroten gedurende de gehele klantreis, kun je doelgroepsegmenten maken in Google Ads op basis van parameters. Met deze parameters kun je precies bijhouden waar je websiteverkeer vandaan komt en hoe deze bezoekers zich op je website gedragen.

Parameters vergroten niet alleen de meetbaarheid van je campagnes, maar bieden ook de mogelijkheden om specifieke doelgroepsegmenten te creëren in Google Ads en hen te retargeten. Door doelgroepsegmenten effectief in te zetten, kun je je richten op mensen die eerder je website hebben bezocht via een specifiek social media platform, een bepaalde campagne, of zelfs een specifieke advertentie. Dit vergroot de impact van je social media campagnes en kan uiteindelijk leiden tot meer omzet. Twee campagnetypes in Google Ads die erg geschikt zijn voor de remarketing met doelgroepsegmenten zijn YouTube Remarketing en Display banners.

Door parameters te gebruiken, kun je niet alleen de effectiviteit van je social media campagnes verbeteren, maar ook je totale marketingstrategie verbeteren en betere omzetresultaten behalen.

Conclusie

Social media is meer dan een middel om je merkbekendheid te vergroten. Het is een krachtige tool waarmee je de gehele klantreis kunt aansturen en de uiteindelijke aankoopbeslissing kunt beïnvloeden. Door op een strategische manier verschillende social media platforms in te zetten, kun je jouw productaanbod sterk presenteren en je doelgroep begeleiden van bewustwording tot aankoop.

Het meten en inzichtelijk maken van de impact van je social media strategie is essentieel voor het succes van de strategie. Dit kan op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld met engaged visitors, Google Paid Traffic en parameters. Hiermee krijg je inzicht in de effectiviteit van je social media campagnes!

De volgende stap zetten met social media?

Social media biedt de kans om je bedrijf te laten groeien. Met de juiste strategie en meetinstrumenten kun je de kracht van social media ten volle benutten en de aankoopbeslissing positief beïnvloeden. Wil jij graag advies of heb jij een winkel of webshop die al druk is met de inzet van social media en wil je hierin graag de volgende stap zetten? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Ovaal wit Morris en Willem

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

De goedkoopste zijn
Online Marketing
Google shopping optimaliseren met Channable
Google Ads
Online Marketing
Succes met Google shopping: optimaliseer met Channable
Morris
Door Morris Narinx 1 oktober 2024