QR-codes verbinden offline en online in jouw winkel

Door Bart Rietjens 12 augustus 2024

Het naadloos integreren van fysieke en digitale ervaringen voor webshops en winkels.

Dat klinkt als een droomscenario. Toch merken we dat bedrijven er in de praktijk gigantisch mee worstelen. Je hoort erg mooie, innovatieve en vooral prijzige succesverhalen van grote bedrijven. Leuk, maar niet realistisch voor een mkb. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden met een relatief kleine investering, zoals de implementatie QR-codes. In deze blog leg ik je uit waarom jouw winkel QR-codes moet gebruiken en hoe je er maximaal resultaat mee behaalt.

Inhoudsopgave:

  1. Wat zijn QR-codes ook alweer?
  2. Waarom het gebruik van QR-codes blijft groeien
  3. Hoe implementeer je QR-codes?
  4. Waar voeg je QR-codes toe?
  5. Wat bereik je met QR-codes?
  6. Hoe analyseer je data uit QR-codes?
  7. Wat is het kostenplaatje?
  8. Mijn conclusie

Even kort: wat zijn QR-codes ook alweer?

Een QR-code werkt op dezelfde manier als barcodes in de supermarkt. Elke QR-code bestaat uit zwarte vierkanten en/of stippen die verschillende stukjes informatie bevatten. Wanneer je de code scant, wordt het unieke patroon vertaald naar gegevens die leesbaar voor ons zijn, zoals tekst/informatie of een URL.

Voorbeeld QR-code naar Gonect website

Waarom het gebruik van QR-codes blijft groeien?

QR-codes bestaan al 30 jaar en het gebruik maakt nog altijd een geweldige groei door. Een grote factor in deze groei was COVID-19, maar nu de wereld haar oude manieren weer oppakt, neemt het gebruik van QR-codes niet af. In retail en consumer packaged goods (CPG) zien we een groei van 88% van 2022 op 2023. Niet alleen het toevoegen van QR-codes door bedrijven, maar ook het gebruiken van consumenten groeit jaar op jaar. Maar liefst 44.6% van de wereldwijde bevolking gebruikt maandelijks QR-codes. Dat is ook niet gek. De doelgroep hoeft enkel de camera van zijn/haar mobiele apparaat op de code te richten en voilà: een kind kan de QR-code scannen.

Groei gebruik qr-codes 2022 2023

groei-gebruik-qr-codes-2022-2023

 

Bron: Bit.ly onderzoek

groei gebruik qr-codes wereldwijd

Foto groei gebruik qr-codes-wereldwijd

Leuk die groei, maar wat bereik je er nu als winkel mee? Je verbindt met QR-codes je fysieke winkel gemakkelijk aan je webshop of andere online kanalen. Dit biedt de mogelijkheid om online kopers aan te trekken, te upsellen of te informeren. Bovendien verzamel je nuttige data die goud waard is voor je online marketinginspanningen.

Winkels profiteren op allerlei manieren van QR-codes. Ze zijn vaak gratis, veelzijdig en een oplossing voor één van de grootste uitdagingen van iedere winkel: het verbinden van offline met online.

Iets waar de doelgroep ook naar vraagt. Uit onderzoek van Bazaarvoice komt naar voren dat 36% van de consumenten in winkels de mogelijkheid wil hebben om digitaal foto’s, video’s en reviews te zien. 34% maakt gebruik van QR-codes om reviews te bekijken.

In de Aziatische markt worden QR-codes momenteel al op grote schaal benut. Zij lopen regelmatig voor op de technische trends. Hierdoor verwacht ik in onze markt nog een flinke groei in het gebruik van QR-codes.

Hoe implementeer je QR-codes?

De implementatie is niet moeilijk!

  1. Je hebt online allerlei QR-code-generatoren. Denk aan Bitly QR Code, QR Code Generator, QR Stuff en Kaywa. Kies er een. You can’t really go wrong.
  2. Al deze partijen hebben handige interfaces. Je bepaalt het doel, ontwerpt de QR-code en voilà. De mogelijkheden zijn groot. Je kunt linken naar een URL, betaalmogelijkheid, video, social kanaal en ga zo maar door.
  3. Implementeer de QR-code. Plaats het bij de producten in je winkel, zet het op je verpakking. Later in deze blog, meer daarover.
  4. Tip: Zorg dat je het zo inricht dat je de resultaten meet. Gebruik bijvoorbeeld UTM-tags zodat je in Google Analytics goed ziet wat het resultaat is of gebruik Bit.ly om de resultaten te meten.
  5. En gaan met die banaan!

barcode qr-code

Waar voeg je QR-codes toe?

Er zijn veel mogelijkheden, bijvoorbeeld:

  1. Plaats ze bij een product in je winkel. Zet het bijvoorbeeld boven je schap.
  2. Plaats een QR-code op je verpakking. Bijvoorbeeld gecombineerd met je barcode, zoals op de afbeelding hiernaast. Dit is GS1-compliant (het is toegestaan) en het geeft je de mogelijkheid om de doelgroep vanuit de verpakking naar je website te sturen.
  3. Plaats een QR-code op het product. Heb jij een winkel of webshop met een eigen merk of eigen producten? Plaats de QR-code dan op het product. Link bijvoorbeeld naar wasvoorschriften, installatie-instructies of toepassingsmogelijkheden.
  4. Plaats de QR-code op een marketinguiting. Plaats het in een tv-reclame, op een flyer of billboard en ga zo maar door.

Wat bereik je met QR-codes?

  1. Laat je doelgroep kopen via een QR-code. Met een EPC-QR-code rekent je doelgroep direct af via de QR-code. Het wereldwijde aankoopbedrag via QR-codes stijgt naar schatting tot 2030 met zo’n 17,2% per jaar.
  2. Cross-selling: Rituals linkt bijvoorbeeld naar bijpassende geurstokjes. Ze stimuleren herhaalaankopen door naar navulverpakkingen te linken.
  3. Stimuleer herhaalaankopen: denk bijvoorbeeld aan ‘Is het product op? Bestel het hier eenvoudig opnieuw’. Of wat dacht je van ‘Vind hier lekkere recepten met dit product’. Zo doet de doelgroep inspiratie op om je product vaker te gebruiken en dus sneller opnieuw te moeten kopen. Of plaats een QR-code op het bonnetje voor loyaliteit-korting.
  4. Maak de klantervaring beter: door je doelgroep via QR-codes in je winkel video’s, foto’s, reviews of gebruiksaanwijzingen te laten zien, verbeter je de gebruikerservaring en verhoog je de kans op (herhaal)aankopen. Daarnaast verlaag je het aantal klantvragen. Nike zet QR-codes vaak in voor dit doeleinde.
  5. Versterk je merkimago: Patagonia kiest er voor om via de QR-code op het label bij hun producten naar een pagina te linken waar ze uitleggen waarom Patagonia zo duurzaam is. Dit versterkt hun merkimago en het vertrouwen. Tony’s Chocolonely stuurt klanten via QR-codes op hun chocoladewikkels naar video’s waarin zij hun missie over slaafvrije chocolade uitlichten.
  6. Window shopping: verdien geld terwijl je dicht bent met window shopping. Plaats QR-codes in je etalage zodat voorbijgangers de producten digitaal kunnen bekijken en kopen op de momenten dat jij dicht bent. Voor winkels met maatwerk, zoals keukenzaken, is het een mooie manier om vanuit de winkelruit je bezoekers afspraken te laten plannen. Foamy wader behaalde hiermee 10% meer online- en 19% meer fysieke winkelaankopen.
  7. Verzamel first party (klant)data en zet online marketing in: maak met QR-codes bijvoorbeeld je omnichannel marketing meetbaar. Walmart gebruikt QR-codes in tv-series waarin producten die zij verkochten voorkwamen om zo aankopen te stimuleren.
    Verzamel daarnaast data van bezoekers die je QR-codes in je winkel gebruiken. Dit is inzetbaar voor remarketing om je doelgroep tot (extra) aankopen aan te zetten.
  8. Verzamelen nieuwsbriefinschrijvingen: laat je doelgroep via een QR-code hun e-mailadres achterlaten voor een kortingscode of extra informatie. H&M maakt hier veel gebruik van.
  9. Verzamel reviews: je kunt een normale QR-code gebruiken om de bezoeker naar je Google reviews te sturen. Dit kan bijvoorbeeld ook via het kassabonnetje na aankoop.
  10. Verzamel social media-volgers: geef net als bij nieuwsbriefinschrijvingen een reden waarom je doelgroep je socials moet volgen en link daarnaar via je QR-code.
  11. Word duurzamer: Patagonia koos ervoor om in plaats van allerlei instructies, initiatieven, innovaties op de hand tags te printen deze via QR-codes beschikbaar te maken. Dit bespaarde 70.000 kg aan papier, geld én was duurzaam.
  12. Verhoog gemak: Walmart gebruikt QR-codes om retourneren gemakkelijk te maken.

Hoe analyseer je data uit QR-codes?

Gebruik je een platform als Bitly voor verkorte URL’s, dan analyseer je de resultaten gemakkelijk binnen dat platform. Nog beter: werk met UTM-codes om het in Google Analytics meetbaar te maken. Vanuit daar meet je waarop geklikt wordt, vanuit waar en wat die bezoekers op je website doen? Kopen ze? Wat lezen ze? Melden ze zich aan voor de nieuwsbrief? En welke QR-codestrategie zorgt daarvoor?

Het mooie van dataverzameling via QR-codes is dat het first party data is. Een waardevol goed in de tijd waarin third party cookies steeds verder worden uitgebannen.

Wat kost dit?

Dit hoeft niets te kosten. Via Beaconstac of Bitly maak je gratis QR-codes zoals de afbeelding hiernaast. Met andere tools zoals Scanova of de betaalde versie van Bitly heb je geavanceerdere opties. Zij bieden dynamische QR-codes aan die later nog aan te passen zijn, evenals meer analysemogelijkheden. Er zijn al aanbieders vanaf €5 per maand.

qr-code wat kost dit

Mijn conclusie

QR-codes bieden waardevolle mogelijkheden voor winkels en webshops. Het is een fantastische manier om fysieke bezoekers naar je webshops of social media te krijgen en ze te stimuleren meer te kopen of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief en het draagt bij aan een verbeterde klantbeleving. Bovendien is het nog eens betaalbaar en goed meetbaar.

Ben jij bezig met het implementeren van QR-codes? Wij helpen je graag met de beste meetbaarheid en optimale aansluiting met je online marketinginspanningen.

Wil je meer weten over de implementatie van QR-codes in jouw winkel?

We staan voor je klaar. Laten we samen kijken naar de mogelijkheden voor jouw winkel. Vul het formulier hiernaast in en we nemen spoedig contact met je op.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing