De voor- en nadelen van het verkopen op marketplaces!

Door Bart Rietjens 25 juli 2024
Keuze voor marketplaces of onafhankelijkheid

Marketplaces zijn geen recente ontwikkeling. EBay was in 1995 de eerste bekende marktplaats, maar Amazon en Bol zijn eBay inmiddels voorbijgevlogen in populariteit in Nederland. Daarnaast schieten nieuwe marketplaces nog altijd als paddenstoelen uit de grond. Het is een effectieve manier voor winkels en webshops om hun assortiment snel bij een grote doelgroep te krijgen en ‘relatief eenvoudig’ extra verkopen te genereren. Uit ervaring weet ik dat winkeleigenaren deze stap redelijk gemakkelijk zetten.

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Zo deelde HemdVoorHem laatst dat het stopt met het verkopen op Amazon, net als Nike en Birkenstock. Waarom maken grote bedrijven deze keuze en wat moet jij doen? In deze blog deel ik de eerlijke voor- en nadelen van het verkopen op marketplaces.

 

Inhoudsopgave:

  1. De voordelen van verkopen op marketplaces
  2. De nadelen van verkopen op Marketplaces
  3. Welke keuze moet jij maken?
Keuze voor marketplaces of onafhankelijkheid

De voordelen van verkopen op marketplaces

1 / 8

1. Bereik een groter publiek

Marketplaces zoals Amazon en Bol trekken miljoenen bezoekers per maand. Door je producten op deze platforms aan te bieden, vergroot je je bereik aanzienlijk. In plaats van zelf webverkeer op te moeten bouwen, breng je jouw producten naar de plek waar dit verkeer al is. Als je hier vervolgens producten aanbiedt met duidelijke USP’s, is de kans aannemelijk dat je door marketplaces meer producten verkoopt. Amazon claimt dat jouw sales met 50% stijgen wanneer je producten verkoopt via Amazon.

2 / 8

2. Vertrouwen van consumenten

Grote marketplaces hebben al een gevestigd vertrouwen bij consumenten. Een waardevol onderdeel dat tijd, moeite en geld kost om op te bouwen. Door jouw producten hier aan te bieden, lift je mee op het vertrouwen in de reputatie en betrouwbaarheid van de marketplace. Hiermee neem je de drempel van het kopen bij een nog minder bekende partij weg.

3 / 8

3. Logistieke ondersteuning

Online verkopen vraagt om opslag, verpakking en (soms wereldwijde) verzending van je producten. En vandaag de dag moet dit alles extra snel en efficiënt verlopen, want consumenten verwachten hun producten het liefst nog dezelfde dag op de stoep. Een pittige klus voor kleine bedrijven. Verschillende marketplaces bieden webwinkels hier een helpende hand door deze logistieke diensten te faciliteren. Dit verlicht de operationele lasten en laat je profiteren van de kennis en het netwerk van deze grote bedrijven. Amazon’s Fulfillment by Amazon (FBA) is hier een goed voorbeeld van.

4 / 8

4. Marketing en Promoties

Je ziet ze o-ver-al. Marketplaces hebben aan naamsbekendheid en aandacht geen te kort. Hier investeren ze jaarlijkse flinke bedragen in en dat loont. Ook voor jou. Als je producten op deze platforms staan, kunnen ze profiteren van deze campagnes zonder dat je zelf extra kosten hoeft te maken. Dit kan leiden tot een verhoogde zichtbaarheid en verkoop. Met een eigen webshop, moet je zelf investeren in marketing. Zaken als SEO, Google Ads, social media en e-mailmarketing worden professioneel en met grote budgetten opgepakt.

5 / 8

5. Het platform staat

Een eigen webshop is duur en arbeidsintensief. Je betaalt niet alleen voor de bouw, maar ook voor verdere optimalisatie, hosting en marketing. Grote marketplaces hebben deze ontwikkelingen al doorlopen, de investeringen gedaan en hun webshops geoptimaliseerd. Door hun platform te gebruiken profiteer jij hiervan. Voor fysieke winkels zonder plannen voor een webshop zijn marketplaces een effectieve, gemakkelijke manier om hun producten toch online aan te bieden.

6 / 8

6. ‘Gemakkelijke’ internationale uitbreiding

Het is relatief gemakkelijk om je producten in meerdere landen aan te bieden. Zeker als je gebruikmaakt van producten die al op het platform staan, is het grootste deel van de vertalingen al geregeld. Daarnaast kun je gebruikmaken van de logistieke mogelijkheden van het platform.
Ook is er in ieder geval Engelstalige en vaak meertalige customer support.

7 / 8

7. Privacykwesties liggen bij de marketplace

In een wereld waarin privacy wetgeving een steeds grotere rol speelt in het e-commerce landschap, is het handig dat marktplaatsen dat deel van de puzzel voor jou oppakken. Je hoeft op dit platform niet zelf na te denken over een privacyvriendelijke cookiemelding en een pricacyverklaring. Op je eigen webshop is dat uiteraard nog wel jouw verantwoordelijkheid.

8 / 8

8. Customer service uit handen genomen

De hele dag zelf beschikbaar zijn voor klanten of hier een medewerker voor inschakelen is niet altijd realistisch. Toch is een goede klantenservice van belang. Wanneer je producten verkoopt via een marketplace, maak je ook gebruik van hun customer service. Hun helpdesks staan jouw klanten te woord en lossen problemen op waar mogelijk. Zo kun jij je focussen op andere belangrijke werkzaamheden.

De nadelen van verkopen op Marketplaces

Dan is het tijd voor de andere kant van de medaille. Die had je nog tegoed van me. Want bedrijven als Nike en Birkenstock gooien het roer niet om zonder goede reden. En ook voor kleine webwinkels zijn er verschillende nadelen. Dus hier gaan we:

1. Commissies en overige kosten

Het verkopen op marketplaces is niet gratis. Je betaalt vaak een maandelijkse bijdrage en een commissie per verkocht product. Deze kosten kunnen oplopen en drukken op je winstmarges. Het is belangrijk om deze kosten dus vooraf zorgvuldig te berekenen en te overwegen of ze in verhouding staan tot de extra omzet die je genereert.

2. Beperkte controle

Om van de voordelen van marketplaces te genieten, moet je controle uit handen geven. Hoe presenteer je jouw producten, hoe laat je jouw merkidentiteit terugkomen en hoe is de klantervaring? Op je eigen website werk je de antwoorden op deze vragen tot in de puntjes uit, maar op marketplaces krijg je die kans niet. Je moet het doen binnen de kaders die zij stellen.

3. Hoge concurrentie

De concurrentie op marketplaces is torenhoog, vooral wanneer het platform zelf ook vergelijkbare producten aanbiedt. Jouw producten worden direct vertoond naast die van je concurrentie. Dit leidt vaak tot prijsdruk en de noodzaak om constant prijzen en aanbiedingen te optimaliseren.

Jouw producten gaan in zoekmachines concurreren met je eigen website en marketplaces hebben de mogelijkheid om met jouw producten te adverteren. Dit heeft direct effect op de resultaten van je eigen SEO en advertenties.

Bovendien krijg je binnen marktplaatsen ook te maken met SEO (organische optimalisatie op de marktplaats) en advertenties. Zo heeft Amazon zeer uitbreide advertising mogelijkheden. Dit betekent dat organisch bovenaan staan geen garantie is op de hoogste positie. Adverteerders kopen de hogere plekken in de ranglijst. Om nog niet te beginnen over de koopknop die slechts bij één aanbieder staat.

4. Afhankelijkheid

Het verkopen via marketplaces leidt tot een zekere mate van afhankelijkheid. Wanneer je een groot deel van je omzet via deze platforms genereert, word je kwetsbaar voor wijzigingen in hun beleid of algoritmes. Deze risico’s kunnen onverwachte gevolgen hebben voor je verkoopcijfers.

Marktplaatsen stellen daarnaast hoge vereisten aan hun verkopers. En terecht! Als je niet op tijd uitlevert of niet op tijd reageert, volgen er straffen. Bij een x-aantal straffen/strikes worden je producten verwijderd. Dit is een groot risico wanneer je verkoop via marketplaces een prominent aandeel heeft in jouw sales. Er zijn voldoende bedrijven die hierdoor failliet zijn gegaan.

5. Beperkte merkbouw

Als merk kun je op diverse manieren omgaan met marketplaces.

  1. Direct verkopen;
  2. Indirect verkopen als leverancier;
  3. Producten laten verkopen door resellers.

Toch is échte merkbouw via marketplaces lastig. Hoe vaak hoor je mensen zeggen ‘Ik heb het bij Bol gekocht’? Klanten zijn vaak niet bewust van het feit dat ze jouw product hebben gekocht.

Nu verschilt dat wel per marketplace. Op Amazon heb je bijvoorbeeld vrij uitgebreide mogelijkheden om je merk in de spotlight te zetten. Toch draait het vooral om de naamsbekendheid en merkidentiteit van de marketplace zelf. Dat heeft er alles mee te maken dat het niet in het belang van de marktplaats is dat de doelgroep bij vervolgaankopen rechtstreeks naar jouw shop gaat. Zij willen dat consumenten uiteraard terugkomen om via hun platform aankopen te doen. Daarom verbieden ze je reviewmails te sturen of extraatjes in een pakket te stoppen dat ervoor zorgt dat mensen rechtstreeks bij jou kopen.

Tip: Als resellers jouw producten verkopen op marketplaces, is het belangrijk dat je jouw merk registreert en zo zelf controle houdt over de productinformatie.

6. Het zijn niet jouw klanten en het is niet jouw data

Met een eigen webshop verzamel je data van je doelgroep. Dit is je eigen data die bijvoorbeeld inzetbaar is voor het opvolgen van klanten via e-mailmarketing. Zo verhoog je de aankoop frequentie en zie je waar en wanneer ze afhaken op jouw website. Dit biedt optimalisatie mogelijkheden.

Wanneer consumenten jouw producten aankopen via marketplaces, is de data niet van jou. Het platform verzamelt de data en zet deze in om hun klantreis te verbeteren en aankopen te verhogen. Eigenlijk verzamelt de marktplaats dus jouw data en gebruikt het die zelf om zodoende meer inzicht te krijgen in interessante productcategorieën en klantprofielen.

7. Uitbetalingsvertraging

Je krijgt niet direct uitbetaald. Het duurt even voor het geld op jouw rekening staat. Op Amazon duurt dit bijvoorbeeld 7 tot 14 dagen. Om te starten met het verkopen bij een marketplace, is het dus belangrijk om al wat vet op de botten te hebben.

8. Het is niet gemakkelijk en het kost tijd

Tot slot blijkt uit onderzoek van Jungle Scout dat veel voormalig Amazon verkopers besloten te stoppen in verband met de complexiteit van het opzetten en de vele uren die nodig zijn voor het beheer.

Welke keuze moet jij maken?

Het verkopen van je producten op marketplaces zoals Amazon en Bol biedt zowel kansen als uitdagingen. Afhankelijk van je situatie en plannen moet jij bepalen of het een slimme keuze is.

  • Heb je capaciteit en budget? Als je weinig capaciteit en budget hebt, zijn marketplaces een redelijk laagdrempelige manier om met een schappelijke investering toch bij de online doelgroep uit te komen.
  • Hoe belangrijk is onafhankelijkheid voor jou? Wil je nu én in de toekomst de touwtjes in eigen handen hebben en wil je ‘bouwen op je eigen land’? Dan adviseer ik om marketplaces beperkt of helemaal niet in te zetten. Als dit minder belangrijk is voor jou, zijn marketplaces een goede optie.
  • Is merkbouw belangrijk? Je merk en je identiteit bewaken en verder uitbouwen gaat het beste met een eigen webshop en marketing. Op marketplaces heb je dat minder in de hand.
  • Kies je voor korte- of langetermijnresultaat? Resultaat uit je eigen webshop halen duurt lang maar hier hoef je vervolgens geen marge over af te dragen. Resultaat via marketplaces is sneller te behalen.
  • Hoe belangrijk zijn terugkerende klanten en data? Verwacht jij je first time buyers over te halen om herhaalaankopen te doen? Hier heb je op marketplaces geen tot weinig invloed op. Via een eigen webshop en bijvoorbeeld e-mailmarketing heb je dit veel meer in eigen hand.
  • Hoe is je productprijs? De kans dat je producten aanbiedt op marketplaces met dé laagste prijs, is hoger dan wanneer je hoge prijzen hebt. Let op: Het behouden van de laagste prijs is lastig. Houd er rekening mee dat er uiteindelijk een aanbieder komt die goedkoper is dan jij.

Kortom: it depends! Wil jij graag advies hierover of heb jij een winkel of webshop die al druk bezig is met online marketing en een volgende stap wil zetten? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Wil je meer weten over het verkopen van jouw producten op marketplaces?

We staan voor je klaar. Laten we samen kijken naar de mogelijkheden voor jouw winkel. Vul het formulier hiernaast in en we nemen spoedig contact met je op.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing