5. Beperkte merkbouw
Als merk kun je op diverse manieren omgaan met marketplaces.
- Direct verkopen;
- Indirect verkopen als leverancier;
- Producten laten verkopen door resellers.
Toch is échte merkbouw via marketplaces lastig. Hoe vaak hoor je mensen zeggen ‘Ik heb het bij Bol gekocht’? Klanten zijn vaak niet bewust van het feit dat ze jouw product hebben gekocht.
Nu verschilt dat wel per marketplace. Op Amazon heb je bijvoorbeeld vrij uitgebreide mogelijkheden om je merk in de spotlight te zetten. Toch draait het vooral om de naamsbekendheid en merkidentiteit van de marketplace zelf. Dat heeft er alles mee te maken dat het niet in het belang van de marktplaats is dat de doelgroep bij vervolgaankopen rechtstreeks naar jouw shop gaat. Zij willen dat consumenten uiteraard terugkomen om via hun platform aankopen te doen. Daarom verbieden ze je reviewmails te sturen of extraatjes in een pakket te stoppen dat ervoor zorgt dat mensen rechtstreeks bij jou kopen.
Tip: Als resellers jouw producten verkopen op marketplaces, is het belangrijk dat je jouw merk registreert en zo zelf controle houdt over de productinformatie.
6. Het zijn niet jouw klanten en het is niet jouw data
Met een eigen webshop verzamel je data van je doelgroep. Dit is je eigen data die bijvoorbeeld inzetbaar is voor het opvolgen van klanten via e-mailmarketing. Zo verhoog je de aankoop frequentie en zie je waar en wanneer ze afhaken op jouw website. Dit biedt optimalisatie mogelijkheden.
Wanneer consumenten jouw producten aankopen via marketplaces, is de data niet van jou. Het platform verzamelt de data en zet deze in om hun klantreis te verbeteren en aankopen te verhogen. Eigenlijk verzamelt de marktplaats dus jouw data en gebruikt het die zelf om zodoende meer inzicht te krijgen in interessante productcategorieën en klantprofielen.