Stap 3. Segmenteren voor succes
Is je doelgroep nog steeds heel groot? Dan ontkom je er niet aan om deze op te delen in kleinere doelgroepen, de zogenaamde segmenten. Deze helpen je om beter op de behoefte van de doelgroep in te spelen. Je deelt je onderzochte doelgroep op in kleinere, specifiekere segmenten op basis van scheidingscriteria. Denk aan geografische kenmerken of op basis van demografie. Als je deze scheidingscriteria gaat opstellen, doe je dit altijd met je doel en je boodschap in het achterhoofd. Stem daarna je online marketingstrategie af op deze verschillende segmenten om beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften.
Twee voorbeelden van mogelijke segmenten
Voorbeeld 1
Een bedrijf dat online kampeerspullen verkoopt, komt na onderzoek uit op twee segmenten. Segment 1 bestaat uit mensen die in de stad wonen, segment 2 bestaat uit mensen die landelijk wonen. De marketing richt zich bij segment 1 op compacte artikelen die makkelijk op te bergen zijn. Bij segment 2 richt de marketing zich meer op grotere, robuustere producten.
Voorbeeld 2
Een webwinkel met kinderkleding komt na onderzoek uit op twee segmenten. Segment 1 omvat gezinnen met een laag gezamenlijk inkomen en segment 2 bestaat uit vrouwen met een hoog gezamenlijk inkomen. De marketing richt zich bij segment 1 op de goedkopere kleding merken en de sale is een belangrijk onderdeel. Bij segment 2 richt de marketing zich vooral op de lancering van nieuwe collecties van de duurdere kledingmerken.