Win de klik! Ontdek de geheimen van Google Ads Extensies.

Julian
Door Julian Hendriks 6 september 2023
Laptop met google ads extensies

Wil jij graag met je Google Ads advertenties de aandacht van potentiële klanten trekken? Dan is het belangrijk dat je advertenties opvallen. En tussen al die toenemende concurrentie, is dat natuurlijk best wel een uitdaging. Maar wist je dat er binnen Google Ads een mogelijkheid bestaat om jouw advertenties nog meer op te laten vallen? Ik heb het over Google Ads extensies.

Met behulp van deze extensies worden advertenties niet alleen aantrekkelijker, maar pakken ze ook meer ruimte in de zoekresultaten en bieden ze meerwaarde aan de doelgroep. In deze blog behandel ik alles rondom deze extensies en geef ik tips over hoe wij ze inzetten. Lees dus snel verder!

 

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn Google Ads extensies?
  2. Handmatige vs automatische extensies
  3. Welke Google Ads extensies zijn er?
    1. Handmatige extensies
      1. Sitelink extensie
      2. Highlight extensie
      3. Website-informatie-extensie
      4. Prijs extensie
      5. Bel extensie
      6. Leadformulier extensie
      7. Promotie-extensie
      8. App extensie
      9. Bedrijfsnaam & Bedrijfslogo-extensie
    2. Automatische extensies
  4. Conclusie

Advertentie-extensies zijn onderdelen die je kunt toevoegen aan advertenties binnen Google Ads. Ze zijn bedoeld om potentiële klanten nog meer relevante informatie en interactiemogelijkheden te geven. Extensies helpen de boodschap van een advertentie te versterken en mensen aan te zetten tot actie. Zo wordt de advertentie aantrekkelijker en valt deze dus beter op!

Google Advertentie extensies laptop

4 voordelen van advertentie extensies

1 / 4

De zichtbaarheid van advertenties wordt verhoogd. Dit komt doordat de advertentie een groter deel van de SERP (zoekresultaten van Google) beslaat. Doordat de zichtbaarheid verbetert, is de kans groot dat ook de klikfrequentie stijgt. Een toename in het aantal klikken betekent een groei in verkeer. Dit leidt over het algemeen tot een groei in het aantal conversies.

2 / 4

Extensies verbeteren de gebruikservaring van advertenties. Extra informatie, zoals de locatie van een bedrijf, een telefoonnummer of links naar andere pagina’s maken het de doelgroep nog gemakkelijker om actie te ondernemen.

3 / 4

Advertenties worden relevanter. Door informatie over bijvoorbeeld prijzen, aanbiedingen of producten toe te voegen, zijn advertenties beter afgestemd op de behoefte van potentiële klanten. Ze krijgen in één oogopslag meer nuttige informatie over hetgeen waar ze naar op zoek zijn.

4 / 4

Een verhoogde advertentierelevantie resulteert in hogere kwaliteitsscores. Deze kwaliteitsscores zorgen er voor dat de kosten per klik dalen en de advertentiepositie verbetert.

Kortom, er zijn genoeg redenen om advertentie-extensies toe te voegen aan je Google Ads campagnes!

Handmatige vs Automatische extensies

Voordat ik dieper inga op alle advertentie-extensies is het belangrijk om te vermelden dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen twee soorten extensies, namelijk handmatige en automatische extensies.

De meeste extensies zijn handmatig. Deze zijn zelf aan te maken en zijn te alle tijde te bewerken. In tegenstelling tot de automatische extensies heb je hierover de volledige controle.

Bij het inzetten van automatische extensies geef je de controle volledig uit handen aan Google. Wanneer je dit type extensie activeert, geef je Google toestemming om automatisch gegenereerde extensies toe te voegen aan je advertenties. Google genereert deze extensies op basis van verschillende signalen zoals:

  • De inhoud van de landingspagina
  • De bestaande advertenties
  • De zoekwoorden in de advertentiegroep

Welke extensies zijn er in Google Ads?

In 2009 was de sitelink extensie, de eerste extensie die werd geïntroduceerd. Inmiddels is dit aantal uitgegroeid tot 18 extensies, waarvan er 10 handmatig en 8 automatisch zijn.

Handmatige extensies

Sitelinks zijn extra links die toegevoegd worden aan advertenties. Ze worden vertoond onder de hoofdadvertentie en leiden potentiële klanten naar specifieke landingspagina’s op een website. Zo stuur je klanten bijvoorbeeld naar bepaalde gerelateerde categorieën of productpagina’s.

Het doel van sitelinks is dan ook om bezoekers meer handvatten te bieden om direct vanuit de SERP, op de juiste pagina van een website te landen. Zorg er altijd voor dat de sitelinks overeenkomen met de zoekintentie van mensen waaraan de advertentie getoond wordt.

In een advertentie kunnen maximaal 4 sitelinks worden vertoond. Wanneer er ook daadwerkelijk 4 sitelinks vertoond worden, is de kans volgens Google gemiddeld 20% groter dat er op de advertentie wordt geklikt. Zorg er dus voor dat je altijd 4 sitelinks actief hebt.

Een sitelink is opgebouwd uit:

  • Sitelink-titel (Maximaal 25 tekens)
  • Beschrijvingsregel 1 (Maximaal 35 tekens)
  • Beschrijvingsregel 2 (Maximaal 35 tekens)
  • URL
google ads sitelink extensie

Tip: “Met sitelinks op campagne-niveau, stuur je klanten nog gerichter naar bepaalde landingspagina’s!”

Highlights extensie

Highlights worden weergegeven onder de hoofdadvertentie en zijn een aanvulling op de advertentietekst. Het zijn korte zinnetjes van maximaal 25 tekens waarmee je meer relevante informatie over producten of diensten van klanten weergeeft in je advertenties. Het doel van highlights is om potentiële klanten al informatie te bieden voordat ze op een advertentie hebben geklikt.

Highlights worden voornamelijk ingezet om de belangrijkste aspecten van de producten of diensten uit te lichten of om unique selling points van het bedrijf te benoemen.

 

Google Ads Highlight extensie

Tip: “Houd tijdens het opzetten van de highlight-extensie de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini in je achterhoofd. Vooral sociale bewijskracht en autoriteit zijn technieken die je vaak kunt verwerken in highlights.”

Website-informatie-extensie

Met de website-informatie-extensie leg je de nadruk op specifieke aspecten van producten en services in advertenties. De extensie wordt weergegeven in de vorm van een kop gevolgd door een opsomming.

Google heeft zelf al een 13-tal kopteksten opgesteld, deze zijn dus niet zelf aan te maken. Een aantal voorbeelden van deze kopteksten zijn merken, modellen, services en typen.

De verschillende waarden kunnen zelf vervolgens worden ingevuld. Iedere waarde bestaat uit maximaal 25 tekens en er kunnen er 10 worden toegevoegd.

Qua weergave lijkt website-informatie erg veel op de highlight extensie. Onthoud goed dat deze extensies op hele verschillende manieren ingezet moeten worden.

Google Ads website informatie Extensie

Tip: “Zet highlights in om USP’s uit te lichten en gebruik website-informatie om verschillende aspecten van het aanbod uit te lichten.”

Prijs extensie

Voor zowel lead-generatie als e-commerce is het inzetten van de prijs extensie erg interessant. 70% van de shoppers geeft namelijk aan dat de prijs van een product, de belangrijkste factor is tijdens het online shoppen. Deze extensie zorgt ervoor dat de prijs van producten of services direct in advertenties wordt weergegeven.

Het doel van de prijs extensie is om potentiële klanten een transparant beeld te geven van de kosten voordat ze doorklikken naar de website. Hierdoor wordt niet alleen de relevantie van advertenties vergroot, het heeft ook een positief effect op het aantrekken van een al geïnteresseerde doelgroep. Deze geïnteresseerde doelgroep heeft vaak al een idee van de prijs en zijn bereid te betalen voor de aangeboden producten of services.

Google Ads Prijs Extensie

Tip: “De prijs extensie vergroot de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van advertenties, terwijl tegelijkertijd de potentiële klanten beter geïnformeerd worden over de prijsstelling. Dit verhoogt de kans op conversies!”

Bel extensie

De bel extensie binnen Google Ads is dé ideale manier om klanten zo snel mogelijk contact op te laten nemen aan de hand van een advertentie. De naam verklapt het eigenlijk al; in de bel-extensie vul je het telefoonnummer van je klant of bedrijf in. Dit telefoonnummer wordt vervolgens onderaan de advertentie weergegeven, waardoor gebruikers direct kunnen bellen zonder eerst de website te hoeven bezoeken.

De bel-extensie werkt het best op mobiele apparaten. Bezoekers kunnen via de browser op het telefoonnummer klikken en direct bellen, zonder het nummer in te hoeven typen. Aangezien 58% van de zoekopdrachten in 2023 vanuit mobiele apparaten kwamen is dit zeker een goede toevoeging.

De bel-extensie is minder relevant voor e-commerce partijen die sturen op online verkopen, maar essentieel voor bedrijven die adverteren om leads te genereren. Zeker binnen de spoedberoepen branche is het raadzaam om gebruik te maken van deze extensie. De potentiële klanten van deze bedrijven hebben namelijk geen tijd te verliezen. Hoe sneller ze kunnen bellen, hoe beter.

google ads bel extensie

Tip: “Wanneer er gebruik wordt gemaakt van calltracking plaats je altijd een offsite telefoonnummer in de bel-extensie. Anders loop je waardevolle data en conversies mis!”

Leadformulier extensie

Door de leadformulier-extensie toe te voegen is het mogelijk voor potentiële klanten om hun gegevens achter te laten vanuit de zoekresultaten van Google. Het doel van de leadformulier-extensie is om de drempel om contactgegevens achter te laten te verlagen en hierdoor meer leads te genereren.

Wanneer iemand gegevens achterlaat via de leadformulier extensie moet deze potentiële klant natuurlijk opgevolgd worden. De gegevens uit de formulieren moeten dus doorgestuurd worden. Om dit proces te automatiseren maken wij gebruik van Zapier. Deze tool haalt de gegevens op uit Google Ads en stuurt dit vervolgens via een automatische mail naar de klant. Hierdoor kunnen de leads gemakkelijk worden opgevolgd.

De leadformulier extensie is erg handig, maar in de praktijk blijkt toch dat de extensie maar weinig vertoond wordt. Een reden hiervoor kan zijn dat Google merkt dat andere extensies meer opleveren. Daarnaast zijn leads die voortkomen uit de formulieren vaak niet bruikbaar.

google ads leadformulier extensie

Tip: Pas de leadformulier extensie alleen toe wanneer contactformulieren de belangrijkste conversies zijn. Deze extensie biedt weinig toegevoegde waarde wanneer je stuurt op online verkopen of telefoontjes.”

Promotie extensie

Met deze extensie worden speciale aanbiedingen, kortingen of acties rechtstreeks in advertenties getoond. Door de promotie extensie in te zetten, trek je in de SERP al de aandacht met korting op producten.

Het grote voordeel van deze extensie is dat er geen nieuwe tekstadvertenties geschreven hoeven te worden wanneer er een speciale actie moet worden uitgelicht. De promotie extensie is door het jaar heen gemakkelijk te wijzigen en er gaat hierbij geen data verloren. Daarnaast is deze extensie flexibel in te plannen. Hierdoor kun je precies aangeven op welke datums, dagen van de week of tijden van de dag de promotie extensie moet worden weergegeven.

De promotie extensie is voornamelijk interessant om speciale aanbieding rondom feestdagen uit te lichten. Denk hierbij aan Kerst, Black Friday of Vader- en moederdag. Of wanneer een bedrijf bepaalde kortingen heeft binnen het assortiment.

google ads promotie extensie

Tip: “Maak gebruik van een feestdagen kalender. Aan de hand van deze kalender kun je vooruit kijken en bepalen aan welke feestdagen acties en kortingen gekoppeld kunnen worden. Zo zet je de extensie op een relevantie manier in!”

Bedrijfsnaam & bedrijfslogo-extensie

Tot slot zijn er de bedrijfsnaam en bedrijfslogo extensies. Deze extensies bieden de mogelijkheid om een logo en bedrijfsnaam toe te voegen bovenaan de advertenties. Het doel hiervan is om de merkherkenning en betrouwbaarheid van advertenties te vergroten.

Door het inzetten van deze extensies onderscheidt je jouw advertenties van concurrenten binnen de SERP. Het extra visuele component dat het logo biedt, zorgt ervoor dat er nog meer ogen op de advertentie worden gericht. De bedrijfsnaamextensie zorgt ervoor dat op de plek waar normaal de URL van de website wordt getoond, nu de naam van je bedrijf staat. Dit verhoogt niet alleen de kans dat gebruikers op je advertentie klikken, maar het laat ook een blijvende indruk achter.

Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande screenshots. De bovenste advertentie beschikt niet over de bedrijfsnaam en bedrijfslogo extensie, de advertentie in het onderste screenshot wel. Waar zou jij eerder op klikken?

Google Ads bedrijfslogo extensie voorbeelden

Tip: “Doorloop de adverteerdersverificatie binnen Google Ads zo snel mogelijk. Hierdoor kun je de bedrijfsnaam en bedrijfslogo extensies direct in gaan zetten.”

Automatische extensies

Hoewel er bij handmatige extensies veel eigen inzicht en instellen is vereist, heb je wel meer controle over hoe dit er daadwerkelijk uit komt te zien. Dit raden we dan ook aan, zodat je volledig de grip behoudt.

Geautomatiseerde extensies worden automatisch toegevoegd op basis van voorspellingen van Google. Doordat je minder controle hebt over de automatische extensies, weet je van te voren niet wat voor extensies Google gaat genereren en hoe je daadwerkelijk online komt te staan.

Dynamische sitelinks, highlights en website-informatie zetten wij bijvoorbeeld niet in omdat we liever de controle behouden door deze handmatig toe te voegen. Recent hebben we getest met dynamische sitelinks doordat we deze vaak terug zien komen in de aanbevelingen binnen Google Ads. Wat bleek: de dynamische sitelinks werden nóg niet of nauwelijks vertoond.

De automatische extensies die wij wel inzetten zijn verkopersbeoordelingen en dynamische afbeeldingen. De dynamische afbeeldingen-extensie zorgt ervoor dat Google automatisch relevante afbeeldingen van je website gebruikt in de advertenties. Deze afbeeldingen zijn een mooie aanvulling op het beeldmateriaal dat wij handmatig toevoegen aan de advertenties.

Verkopersbeoordelingen worden ingezet, omdat dit de betrouwbaarheid van advertenties verhoogt. Deze extensie is opgebouwd uit drie onderdelen, namelijk:

  • Een beoordeling van 5 sterren.
  • Het aantal beoordelingen dat het bedrijf heeft gekregen.
  • Een bepalende factor die aangeeft waarom de beoordeling is gegeven.

Google haalt de reviewgegevens op van betrouwbare reviewwebsites en de extensie wordt land-specifiek weergegeven.

Conclusie

Handmatige advertentie extensies zijn een essentieel onderdeel van alle zoekcampagnes binnen Google Ads. Denk bij het opzetten van iedere campagne goed na over welke extensies relevant zijn, en richt ze vervolgens zo specifiek mogelijk in. Bij Gonect zijn we op dit moment nog niet overtuigd van de automatische extensies door het gebrek aan controle en inzicht.

Meer weten over Google Ads ?
Wij adviseren je graag!

Wil je meer lezen over hoe wij Google Ads inzetten? Klik dan hier.

Wil je op de hoogte blijven van al het laatste nieuwe rondom Gonect, meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

 

Je gegevens(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Nieuwsbrief(Vereist)

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024