Wetgeving in Nederland en omliggende landen
Nu even over de saaie, maar belangrijke, juridische kant van het verhaal. In Nederland (en in de hele EU trouwens) zijn er strikte regels voor het retourbeleid waar je je als webshop aan moet houden.
- Op de hoogte brengen
Je moet de klant op de hoogte brengen van de bedenktijd en je retourbeleid. Doe je dit niet? Dan wordt je bedenktijd automatisch verlengd naar 12 maanden.
2. Herroepingsrecht
Consumenten hebben het recht om hun aankoop binnen 14 dagen te annuleren zonder opgave van reden. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Deze 14 dagen gaan in op de dag nadat de klant het product heeft ontvangen. Dit geldt dus niet voor bedrijven en professionele gebruikers. Maatwerkproducten zijn uitgesloten van dit herroepingsrecht.
3. Verplichting tot terugbetaling
Als een klant gebruikmaakt van het herroepingsrecht, moet je het volledige aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard verzendkosten) binnen 14 dagen na de annulering terugbetalen. Je mag wachten met terugbetalen totdat je het product hebt ontvangen of een bewijs van retour hebt ontvangen.
4. Kosten van retourzending
Je bent niet verplicht om de kosten van de retourzending te vergoeden. Doe je dit wel? Dan kan dit een mooie bonus zijn voor je klanten. Let op: als je dit niet doet, moet je dit duidelijk vermelden op je website. Het risico van het retourneren van het product ligt ook bij de koper.
5. Verpakking en productstaat
Klanten mogen het product uitpakken en beoordelen zoals ze dat in een fysieke winkel zouden doen. Maar als ze meer doen, zoals het intensief gebruiken van het product, kan dat invloed hebben op het bedrag dat ze terugkrijgen.
Er zijn uitzonderingen op deze regels. Zo geldt er voor reizen, sommige etenswaren, bloemen en digitale producten geen bedenktijd. Hier lees je er meer over.