Google Ads komt met kop 3 en tweede beschrijvende regel

Door Bart Rietjens 29 augustus 2018
Nieuwe functies Google
Google was de nieuwe functies al een tijdje aan het testen, maar heeft het nu daadwerkelijk overal uitgerold. Je hebt bij Google Ads nu de mogelijkheid om de tekstadvertenties uit te breiden met een kop 3 en een tweede beschrijvende regel. Dit zorgt ervoor dat de tekstadvertenties nu nóg meer opvallen.

Google Ads - Kop 3 en tweede beschrijvende regel

 

 

 

Het achterliggende doel hiervan is dat Google meer variatie in de advertenties wil kunnen aanbrengen op basis van prestataties, hierover later meer. Maar hoe vul je die extra ruimte nu? Een paar voorbeelden van informatie die je kunt verwerken in de extra tekst, zijn:

  • Extra USP’s (waarom moeten de prospects voor jou kiezen?)
  • Een extra call-to-action (wat moet de prospect nu doen? Zet ze aan tot actie)
  • Een kortingsactie of promotie
  • Of juist het keyword nog eens toevoegen om zo de kwaliteitsscore te verbeteren.

Had jij voorheen ook moeite om een goede tekstadvertentie te maken in het beperkte maximale aantal tekens? Dan heb je nu véél meer ruimte! Nog een extra toevoeging is dat de beschrijvende regel, die voorheen een limiet had van 80 tekens, nu een limiet van 90 tekens heeft. Extra extra dus!

Vanwaar al deze wijzigingen in Google Ads?

Google AdWords is in de afgelopen maanden veranderd in Google Ads. Dit heeft er voor gezorgd dat er een behoorlijke verandering in de Google interface en functionaliteiten heeft plaatsgevonden. Google wil het voor adverteerders gemakkelijker maken om betrouwbare en waardevolle advertenties te tonen aan de juiste doelgroep. De nieuwe functies, de kop 3 en de tweede beschrijvende regel, sluiten dus naadloos aan bij het nieuwe beleid van Google.

De nieuwe functies zijn niet altijd zichtbaar

Google geeft aan dat de kop 3 en de tweede beschrijvende regel niet altijd weergegeven worden. Dit heeft te maken met op welk apparaat de advertentie getoond wordt. Op een kleiner device, wordt bijvoorbeeld vaak een kleinere advertentie getoond. Ook houdt Google zelf bij of jouw advertentie beter presteert met of zonder de derde kop of tweede beschrijvende regel.

Responsive Search Ads (bèta)

Google Ads is aan het testen met een nieuwe advertentieformat genaamd Responsive Search Ads. Dit maakt deel uit van het machine learning programma van Google. Bij een Responsive Search Ad is er de mogelijkheid om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvende regels te gebruiken. Hiervan worden 3 koppen en 2 beschrijvende regels samengevoegd tot een advertentie.
Met een slim algoritme test Google zelf welke combinatie van koppen en beschrijvende regels het beste werkt voor bepaalde zoekopdrachten.

Meet de sterkte van je advertentie

Google heeft een handige tool geïntroduceerd bij Responsive Search Ads om de ‘advertentiesterkte’ te meten. Vergelijk het met het aanmaken van een nieuw wachtwoord. Hierbij wordt er in de meeste gevallen ook aangegeven of het wachtwoord zwak, middelmatig of sterk is. Deze tool meet de relevantie, kwantiteit en diversiteit van de tekstadvertentie. Google geeft dit aan door middel van ‘slecht’ tot en met ‘uitstekend’. Met deze informatie, in combinatie met de data die je hebt opgedaan, kan vervolgens weer gewerkt worden om de advertentiesterkte te verbeteren!

Is dit de uitkomst voor alle tekstadvertenties?

Dit moet in de toekomst blijken. Momenteel is het alleen nog maar beschikbaar in de Engelstalige bèta versie. Nederland moet helaas nog even geduld hebben. Maar kan jij niet wachten om dit te testen? Dan kun je de Responsive Search Ads aanvragen bij je Google accountmanager. Wij hebben nog te weinig data om hier uitspraak over te doen.. Door middel van Google machine learning en combinatie van menselijke kennis, kan de gewenste doelgroep nog beter worden bereikt.

Advertentie relevantie

Jouw hedendaagse doelgroep, is veel nieuwsgieriger en veeleisender dan voorheen. Ze hebben bijna geen tijd en verwachten dat alles snel kan worden afgerond. Tijdens het zoeken, klikken zij dus ook in een split second op het meest opvallende en relevante zoekresultaat. Het is dan ook een feit dat 91% van de mobiele gebruikers iets koopt of van plan is te kopen, nadat ze een relevante advertentie hebben gezien waarin de zoekwoorden staan die zij hebben ingetypt. Dat betekent dat het voor een marketeer cruciaal is om de juiste zoektermen in hun advertenties te gebruiken. Door de vernieuwde en extra grote advertenties en de machine learning-capaciteiten van Google, zullen de advertenties dus persoonlijker, relevanter en nuttiger worden voor potentiële klanten.

Conclusie

Is het nu noodzakelijk om je tekstadvertenties uit te breiden met de derde kop en tweede beschrijvende regel? Het antwoord is ‘JA’. Er is nu meer ruimte om de kwaliteitsscore te verbeteren en natuurlijk extra call-to-actions toe te voegen! Dit zorgt ervoor dat je je nog meer kunt onderscheiden van je concurrentie!

Wij zijn enthousiast over de nieuwe interface en functies die Google heeft uitgerold! Ben jij benieuwd wat o.a. tekstadvertenties, oftewel Google Ads, voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024