Binnenkort: De Google AdWords buy now-knop

Door Bart Rietjens 20 mei 2015
Google buy now knop
Google AdWords; een welbekende tool in het online marketing landschap die door steeds meer bedrijven wordt gebruikt om potentiële klanten richting websites te krijgen. Houdt het daar dan op? Nee, natuurlijk niet! De bedoeling is dat deze websitebezoekers op de desbetreffende website ook een bepaalde actie (oftewel conversie) uitvoeren. Dit varieert van een informatieaanvraag tot een contactformulier of een directe aankoop. Het is voor bedrijven dan ook erg belangrijk om dit proces (van advertentieweergave tot conversie) zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook Google heeft dit natuurlijk door!

Het gerucht hing al een tijdje in de lucht. Na de introductie van de koopknop in de gesponsorde Tweets op Twitter, sijpelde er al geruchten rond dat ook Google bezig was met een koopknop in de zoekresultaten. Deze week bevestigde Google dit nieuws: vanaf binnenkort is de koopknop zichtbaar in de mobiele zoekresultaten. Is dit goed nieuws voor adverteerders of valt dat eigenlijk wel mee?

Inhoud artikel:

Hoe werkt deze Google koopknop dan?

Je hebt natuurlijk verschillende varianten van koopknoppen door welbekende websites. Zo zorgt de koopknop op bol.com voor een directe aankoop maar zorgen de koopknoppen op Twitter enkel het doorsturen naar de webwinkel waar de aankoop dan afgerond kan worden. De Google koopknoppen worden gebruikt in de shopping advertenties bovenaan in de zoekresultaten. Je wordt bij het klikken op de knop naar een aparte pagina gestuurd waar je bijvoorbeeld de kleur of maat kunt kiezen. Ook selecteert de potentiële klant hier de bezorgoptie en betaalmogelijkheid, om de koop vervolgens op deze pagina af te ronden. Google zou voor de button geen verkoop- maar klikvergoedingen rekenen. De webwinkelier betaalt op basis van de klikken van zijn advertentie naar de check out-pagina. Dit verschilt met bijvoorbeeld Amazon, dat een deel van de verkoopprijs van het product ontvangt. Alvorens dit ook in Nederland wordt geïntroduceerd, zal er eerst een trial in Amerika gelanceerd worden.

Moeten we blij zijn met de Google koopknop?

Mocht deze koopknop een succes worden, dan groeit de macht van Google natuurlijk nog meer. De potentiële klant hoeft niet eens de website te bezoeken om de aankoop te verrichten. Dit zorgt er dus weer voor dat adverteerders veel minder te weten komen over de (potentiële) klant, bijvoorbeeld over welke pagina’s bezoekers bezoeken alvorens ze een aankoop doen. Ook deelt Google de betaalgegevens van klanten niet met de webwinkelier; Google stuurt het geld voor een artikel alleen maar door naar de verkoper.

Wat nu?

Moeten we ons nu al enorm druk gaan maken? Vooralsnog wordt de update nog niet in Nederland doorgevoerd. Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag of het gaat aanslaan. Vooral voor relatief dure producten en diensten zal de potentiële klant toch iets meer informatie nodig hebben alvorens de aankoop wordt gedaan. Toch is het absoluut een ontwikkeling die meegenomen dient te worden in de online strategie voor de toekomst.

Bekijk je het liever in een filmpje? Dat kan:

Update 28-12-2016: Zover nu duidelijk is, heeft Google nog geen intenties om de ’trial’ (dat is het tot nu toe) in Nederland of enig ander land buiten Amerika om, uit te rollen. De trial zal eerst door heel Amerika getest worden, daarna pas in andere landen. Maar dat is afhankelijk van het succes.

Wil je meer informatie over de ontwikkelingen van Google AdWords of ben je benieuwd of Google AdWords interessant voor je is? Klik dan op; Google AdWords bureau.

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024