Wat is de impact van AI Overviews op organisch verkeer (SEO)?
Door AI Overviews vindt de doelgroep het antwoord vaker al in de Google zoekmachine. Hierdoor hebben ze je website in die fase minder nodig. Volgens onderzoeks- en adviesbureau Garnter zorgt het voor een daling van 25% in organisch websiteverkeer rond 2026. Google voorspelt dat je juist méér klikken krijgt, áls je vertoond wordt.. Het zorgt voor een hogere CTR.
Onderzoek van Bartosz Goralewicz laat zien dat 16% van de zoekopdrachten in e-commerce een AI-overview bevatten en dat 80%! van bronnen die daarin vertoond worden, niet organisch ranken op de zoekterm. De top drie organische posities op die zoekterm maken maar in 8% onderdeel uit van de AI-overview.
Aleyda Solis vat het mooi samen: Google versnelt met deze resultaten de customer journey. Op een zoekopdracht zijn bijvoorbeeld niet nóg meer categoriepagina’s nodig, maar worden direct productpagina’s vertoond.
Helaas deelt Google zelfs in je Search Console de exacte resultaten niet. Het wordt samengevoegd met je ‘normale’ organische resultaten. Een beetje vreemd, toch? Hebben ze iets te verbergen?
Het kan dus zijn dat je wel een goede organische positie hebt, maar niet wordt vertoond door AI Overviews. Jouw zoekresultaat wordt dan naar onder gedrukt, wat voor mindere resultaten zorgt.
Toch is de informatie in deze overviews dus gebaseerd op content van websites zoals die van jou. Er staat altijd een bronvermelding bij waardoor de bezoeker gemakkelijk doorklikt naar de website (vandaar de hogere CTR). De bezoekers die dus wél doorklikken, zijn extra geïnteresseerd.
Google heeft daarnaast aangegeven dat ze de organische resultaten goed monitoren en dat ze, indien nodig, handelen. Daar geloof ik ook wel in. Als het hierdoor minder interessant wordt om content te schrijven, verdwijnt de meerwaarde van Google Search waardoor het minder gebruikt wordt, er minder geadverteerd wordt en Google dus minder verdient. Dat voorkomen ze kosten wat het kost.
Laat je dus niet demotiveren en zorg dat jij de vragen van je doelgroep zoveel mogelijk beantwoordt. Schrijf waardevolle content die aansluit bij de vragen van de doelgroep. Daardoor word je eerder vertoond in deze overviews.
‘Freshness’ oftewel actualiteit speelt een belangrijke rol in wat er in deze overviews getoond wordt. Zorg dus dat je content up-to-date is.
Uiteindelijk wordt het ook mogelijk om video-zoekopdrachten te plaatsen. Dit doe je door een video te uploaden met een vraag. Het AI-model analyseert dit en geeft informatie over hoe je dit probleem oplost. Video-content wordt dus ook waardevoller.