Wat is guided selling en hoe zorgt het voor meer webshopconversie?

Door Bart Rietjens 3 september 2024
Guided selling header

De tijd dat we naar een fysieke winkel gingen om daar al onze producten te kopen, is allang voorbij. Jeff Bezos bracht als oprichter van Amazon daar als één van de voorlopers in de ecommercewereld verandering in. Sinds het eind van de 20e eeuw groeit de webshopmarkt jaar op jaar.

Nu hoor ik je denken: ‘handig toch?’ Zeker, maar werkt het net zo goed als fysieke winkels? Niet op alle vlakken. Je kent het wel: je denkt snel even een nieuwe computermuis te bestellen op Bol, maar voor je het weet zit je naar 1583 verschillende producten te staren. Dan is het persoonlijke advies van de vaste medewerker van de electronicawinkel om de hoek geen overbodige luxe. Aan hem of haar leg je haarfijn uit wat je zoekt en aan welke eisen die muis moet voldoen.

In veel webshops gaat het totaal anders. Je wordt geconfronteerd met een gigantisch assortiment (hoe groter, hoe beter toch?) en vervolgens aan je lot overgelaten. Hoe voorkom je dit op je eigen webshop? Juist ja! Met guided selling.

In deze blog duiken we in de wereld van guided selling en laat ik je zien hoe je het inzet om jouw conversiepercentage flink te verhogen. Dus zwembroek aan, badmuts op, hier gaan we!

Inhoudsopgave

  1. Wat is guided selling?
  2. Waarom je guided selling moet inzetten
  3. 3 manieren om guided selling in te zetten

Wat is guided selling?

Guided selling (begeleide verkoop in het Nederlands) is een slimme manier om je klanten precies te helpen vinden wat ze zoeken. Zie het als een virtuele verkoper die je klanten door het aankoopproces loodst, vragen stelt en aanbevelingen doet. Dit maakt het shoppen niet alleen makkelijker, maar ook een stuk leuker. Het is alsof je persoonlijke stylist hebt, maar dan online. Niet eindeloos door producten heen klikken of uit frustatie maar de goedkoopste pakken.

Waarom je guided selling moet inzetten

Het is niet voor niets zo dat een gemiddelde webshop meer dan 20 bezoekers nodig heeft om tot één verkoop te komen. Er wordt ontzettend veel tijd en budget gestoken in het binnenhalen van nieuwe bezoekers en terughalen van eerdere bezoekers. Denk aan kortingen via e-mailmarketing of retargeting op advertenties. Weet die terugkerende bezoeker echter nog niet welke van de 1583 muizen hij moet kiezen? Dan sla je natuurlijk de plank volledig mis.

Het probleem zit dus niet in het binnenhalen van de bezoekers, maar in het converteren. Oftewel: in het vinden van het beste product in de grote chaos genaamd het assortiment. Met guided selling krijgen al jouw webshop bezoekers razendsnel een persoonlijk advies.

Onderzoeken tonen aan dat webshops met guided selling-tools een hogere conversie hebben. Onderaan deze blog laat ik hier een aantal voorbeelden zien. Volgens een studie van Forrester verhogen gepersonaliseerde aanbevelingen de omzet tot wel 30%. Daarnaast geeft 71% van de consumenten aan dat ze gefrustreerd raken wanneer de website niet gepersonaliseerd is. Redenen genoeg dus om hiermee aan de slag te gaan!

Daarnaast heeft guided selling meer voordelen. Het zorgt voor:

  • minder klantenservicevragen;
  • minder retouren;
  • de aantrekking van minder prijskopers en een meer servicegerichte doelgroep.

En als kerst op de taart: klanten die goed geholpen zijn en een goed product hebben gekocht, zijn extra tevreden en keren hopelijk vaker terug.

Dat klinkt toch als muziek in de oren? Laten we het dan nu hebben over het daadwerkelijk inzetten van guided selling.

3 manieren om guided selling in te zetten

Er zijn een aantal mogelijkheden om guided selling toe te passen.

  1. Keuzehulpen
  2. Conversational commerce
  3. Overige manieren

1.  Keuzehulpen

Keuzehulpen zijn tools die klanten helpen om producten te selecteren op basis van specifieke criteria. Een onderzoek van Salesforce toont aan dat 57% van de consumenten bereid is persoonlijke informatie te delen in ruil voor gepersonaliseerde aanbiedingen. Daarnaast toont onderzoek van Aiden onder hun klanten aan dat het gebruik van keuzehulpen voor 40% meer conversie zorgt. Dat is een behoorlijk verschil, niet waar?

Hier een voorbeeld van de keuzehulp bij XXL Nutrition. Stel je voor: je wilt starten met eiwitshakes en moet een keuze maken uit 27 producten. Welke heb jij nodig? Geen idee. Door de keuzehulp te doorlopen, weet je precies wat je nodig hebt.

Van de 1000 keuzehulpsessies, resulteren er meer dan 200 in aankopen.

Zo zijn er nog meer praktijkvoorbeelden die aantonen waarin het inzetten van een keuzehulp een goed idee is. Niet alleen voor meer omzet, maar ook voor andere doeleinden.

  1. Je wilt een nieuwe plant, maar de verzorging ervan is niet je sterkste kant. De plek die je in gedachte hebt is er een zonder lichtinval én je hebt een kat die nogal graag aan planten zit. Welke plant kies je dan? De keuzehulp van Plantsome helpt je bij het kiezen van de plant die bij jouw wensen en behoeften past. Gebruikers van deze keuzehulp converteren 3 keer zo vaak en de orderwaarde is 7% hoger. Meer omzet dus.
  2. Je droomt van een buitenzwembad, maar hoe kies je uit de 100 opties op de website van Toppy? Dankzij de keuzehulp krijg jij antwoord op je mogelijke vragen. Toppy genereert hierdoor niet alleen meer resultaat, ook de klantenservice wordt ontlast én het aantal retouren daalt.
  3. Je wordt incontinent en gaat voor het eerst op zoek naar incontentintiemateriaal. Wat heb je dan nodig? De keuzehulp bij Hulpmiddelenwereld helpt je hierbij. Hulpmiddelenwereld geeft aan veel firsty party doelgroepinformatie op te halen. Waar zij bij incontinentiemateriaal voornamelijk aan vrouwen als doelgroep dachten, bleek uit de keuzehulp dat het meerendeel van de keuzehulpgebruikers mannen waren.
  4. Je wilt een nieuwe fiets. Kopen doe je misschien niet online, maar vooronderzoek wel. Cortina helpt je om online al te weten te komen welke fiets bij je past. Je vergroot hiermee de kans dat ze naar jouw winkel komen. Kortom: de keuzehulp zorgt voor een verhoging in het aantal fysieke winkelbezoekers.

Bovenstaande praktijkvoorbeelden komen voort uit de de praktijkcases die te vinden zijn op de website van Aiden.

Hoe pas je zo’n keuzehulp toe?

Het boek: ‘Klanten die twijfelen kopen niet’, heeft hier een mooi stappenplan voor. Ik licht het kort toe:

  1. Bepaal met wie je in gesprek wilt. Wie help je en waarmee? Dit kunnen meerdere doelgroepen zijn. Maak in dat geval ook meerdere keuzehulpen. De doelgroep die geïntereseerd is in hondenbrokken, krijgt een hele andere keuzehulp dan de doelgroep voor kattenspeeltjes.
  2. Bepaal wat goede en slechte vragen zijn. Een keuzehulp is geen productfilter. Vraag bij een koptelefoon niet of ze noicecanceling willen maar ‘waar’ ze de koptelefoon willen gebruiken. 70% van de consumenten is namelijk eerder geneigd om te kopen van bedrijven die begrijpen hoe ze hun producten gebruiken. Gebruik geen vakjargon en start je keuzehulp met een gemakkelijke vraag, zoals: ‘Wie gaat dit product gebruiken?’
  3. Bepaal welke producten je wanneer adviseert. Je productdatabase bestaat uit veel harde kenmerken, zoals kleur, materiaal, afmetingen, etc. De doelgroep is juist op zoek naar de zachte kenmerken. Voorbeeld: een bluetooth koptelefoon met noice-cancelling (hard kenmerk) is geschikt voor op kantoor of in het OV (zacht kenmerk). Kijk dus welke harde kenmerken uit je productdatabase horen bij de zachte kenmerken uit je keuzehulp en combineer ze.
  4. Beperk je uitkomst. Zorg dat de (potentiële) klant, na het invullen van de keuzehulp, niet alsnog 15 opties te zien krijgt. Het voorbeeld van XXL Nutrition hieronder is perfect. Zij geven 3 opties, waarvan er één 100% geschikt is. Bij een groot assortiment kun je eventueel per zacht kenmerk nog verschil maken in hoe geschikt het dan is.

 

Het kan voorkomen dat je geen optie hebt die 100% geschikt is voor de invuller. Vertel dat dan gewoon eerlijk. Liegen zorgt voor ontevreden klanten. Het is dan aan de doelgroep om te beslissen of ze voor jouw optie gaan of verder kijken.

  1. Bepaal de vormgeving van de keuzehulp. Wordt het een AI-chatbot, de variant van XXL, een invulformulier of gebruik je het fill in the blank-formulier zoals Plantsome.Bepaal zelf wat voor jou de voorkeur heeft.
  2. Meten, weten, verbeteren. De eerste versie is nooit de beste versie. Test bijvoorbeeld met andere vragen of formuleer de vragen anders.

Maar wat nu als een doelgroep wél weet welk type muis ze willen? Dat is helemaal prima. Het invullen van de keuzehulp mag, niets moet. Vergelijk het met het bezoeken van een winkel waarin je liever zelf op zoek gaat naar de juiste keuze.

 

Tabel uitkomst keuzehulp

2.     Conversational commerce

Conversational commerce is eigenlijk gewoon een dure term voor het gebruik van chatapps. Denk aan WhatsApp, Facebook Messenger of een live chat op je webshop. De doelgroep kan direct met je in contact komen en je kunt ze helpen in het aankoopproces. Een soort personal shopper dus.

Uit onderzoeken van Twilio blijkt dat klanten dol zijn op chatten met bedrijven. 9 op de 10 consumenten wil berichtjes sturen. Het voelt snel, persoonlijk en super handig. En het werkt! Tegen 2025 zou conversation commerce naar verwachting zo’n 290 miljard dollar aan transacties genereren.

Laten we Sephora als voorbeeld nemen. Zij gebruiken Facebook Messenger om klanten te helpen bij het kiezen van de perfecte make-up, maar ook om afspraken te maken voor advies in de winkel. En ja, dat leidt tot meer verkopen én blije klanten. En wat dacht je van KLM? Daar kun je zelfs je vlucht al via WhatsApp boeken.

Het grote voordeel? Conversational commerce geeft je een directe lijn naar je klanten, waardoor je vragen kunt beantwoorden, twijfels weg kunt nemen en die verkoop kunt binnenhalen. Dat alles in real-time! Een ander voordeel is dat je klein kunt beginnen. Bijvoorbeeld met een simpele live chat op je website.

Helaas heeft elk voordeel ook z’n nadeel. AI-chatbots zijn nog niet in staat om vragen op te vangen en chatten met echte medewerkers kost veel capaciteit voor een bedrijf. Zeker in het geval van producten met een lage marge, is dit lastig winstgevend te krijgen. (Te) laat antwoorden zorgt daarnaast voor een negatieve klantervaring. Kortom: als je het doet, doe het dan goed.

Voorbeeld guided selling

Bron: C. Bloom (2021) – Yotpo

3.    Andere opties voor guided selling

Mocht bovenstaande (nog) niet bij je bedrijf passen, dan hebben we hier nog een aantal andere tips:

  • Bied alternatieven aan. Voeg andere opties toe op de productpagina waarop de klant zich bevindt.
  • Bied gepersonaliseerde aanbevelingen aan op basis van gedrag op de website.
  • Gebruik andere vormen van personalisering. Uit onderzoek van McKindsey blijkt namelijk dat een gepersoneliseerde winkelervaring kan leiden tot 10-15% meer omzet.

Integreer offline met online

Guided selling verweeft de voordelen van fysiek winkelen voor een deel weer online in je webshop. Plus het verhoogt bewezen je resultaat. Wil jij eens sparren over hoe je dit integreert voor jouw webshop? Neem dan gerust contact op!

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Conversiepercentages header
Online Marketing
Wat is een goed conversiepercentage voor jouw webshop?
Door Bart Rietjens 22 augustus 2024
Week-33-QR-codes-quote
Online Marketing
QR-codes verbinden offline en online in jouw winkel
Door Bart Rietjens 12 augustus 2024