Moet je hashtags gebruiken op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter?

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 3 maart 2020
Hashtags op social media
Ah, de hashtag. Het populaire hekje dat online veel wordt gebruikt. Waar de hashtag voorheen een vergeten knopje op je telefoon was, is het nu een welbekend social media-symbool. Hashtags kunnen erg vervelend zijn wanneer ze in overvloed gebruikt worden, maar ze zijn ook zeker waardevol. Het is belangrijk dat je goed overweegt hoe je de hashtag inzet en op welke social media kanalen. Hoe zit het met Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn? Geeft het gebruik van hashtags je berichten meer bereik? En hoeveel moet je er dan gebruiken? Dat leg ik je hieronder uit!

  1. Wat betekent hashtag?
  2. Moet je als bedrijf gebruik maken van hashtags?
  3. Hashtags op Twitter
  4. Hashtags op Instagram
  5. Hashtags op Facebook
  6. Hashtags op LinkedIn
  7. Waar moet je op letten bij het plaatsen van hashtags?
  8. Is cross-posten verstandig?

Wat betekent hashtag?

Ik krijg best vaak de vraag: ”Wat betekent hashtag?” Ik presenteer u; de hashtag: #. In 2007 werd de eerste hashtag gebruikt en inmiddels is het een wereldwijd fenomeen. Chris Messina, introduceerde het idee met slechts één tweet. Hij vroeg simpelweg wat men ervan vond als het hekje (oftewel de hashtag) voor groepen gebruikt zou worden.

Hij schreef een blog waarin hij verklaarde waarom de wereld een hashtag nodig had. Hij wilde de inhoud over een bepaald onderwerp of de inhoud binnen een specifieke interesse kunnen groeperen. Maar waarom dan het hekje en geen ander teken? Chris had het idee van Internet Relay Chat (afgekort IRC). Dat is het achterliggende protocol van een vroegere chat-techniek. Hier werd het #-symbool gebruikt om gerelateerde berichten te groeperen.

Tweet Chris Messina

Maar hoe werd de hashtag dan precies opgepakt? In 2007 stond Twitter nog in de kinderschoenen en het had nog niet veel actieve gebruikers. In datzelfde jaar waren er hevige bosbranden in Californië en één van de inwoners van San Diego verzond in die week ruim duizend tweets. Chris Messina stuurde hem een privébericht waarin hij vermeldde dat hij in zijn tweets de hashtag (#sandiegofires) kon gebruiken. Op die manier zouden mensen makkelijker op de hoogte kunnen blijven van de situatie. Hierdoor vielen de berichten meer op en werden zij ook door de media ontdekt als bron.

Vanaf dat moment kreeg het gebruik van de hashtag pas écht vorm. Steeds meer mensen gebruikten het hekje bij grote nieuwsgebeurtenissen, evenementen, tv-programma’s en politieke campagnes. Sindsdien is de hashtag onderdeel geworden van het internet.

Je moet de hashtag dus niet zien als een woord binnen een zin, maar als een topic-overeenkomst die helpt om bepaalde berichten te groeperen en de herkenbaarheid te verbeteren. #Meer #hashtags #toevoegen #heeft #niet #als #gevolg #dat #je #post #meer #bereik #krijgt. Nee, het tegenovergestelde is waar. Het wordt alleen maar als vervelend beschouwd.

Gebruik hashtag Jimmy Fallon

Moet je als bedrijf gebruik maken van hashtags?

Met zoveel mensen en bedrijven die berichten op social media posten, kan het moeilijk zijn om berichten te vinden die jou specifiek interesseren. Er wordt zo veel informatie gepost dat het doorspitten van alle content tijdrovend is. Daardoor is de kans groot dat je iets interessants over het hoofd ziet. Hashtags helpen dat probleem op te lossen door content met dezelfde onderwerpen te categoriseren.

Als bedrijf wil je natuurlijk onder de aandacht komen bij de doelgroep die dezelfde interesses deelt. Je wilt het ze dus zo makkelijk mogelijk maken om je content te vinden. Daarom is mijn antwoord op de vraag ‘Moet je als bedrijf gebruik maken van hashtags?’ een volmondig JA.

Wat begon op Twitter, is inmiddels verspreid over Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok en vele andere sociale netwerken. Toch moet je goed opletten op welke kanalen je de hashtag inzet. Ieder social media kanaal heeft namelijk zijn eigen krachten en daar moet je ook gebruik van maken.

Hieronder geef ik je een kijkje in hoe je hashtags per social media kanaal het beste kunt inzetten.

Hashtags op Twitter

Twitter, the place where it all started. De plek waar hashtags dan ook nog steeds een groot effect hebben. Zo krijgen Tweets met hashtags twee keer meer betrokkenheid dan tweets zonder hashtags. Dit blijkt uit onderzoek van Linchpin. En dat is natuurlijk niet niks. Door hashtags krijg je dus meer betrokkenheid, waardoor je tweet bijvoorbeeld van vijf naar zelfs tien retweets kan gaan. Hoe meer retweets je hebt, hoe meer bereik je creëert. Hoe meer bereik je creëert, des de kans groter is dat je er meer volgers bij krijgt. Een prachtig voorbeeld van een sneeuwbaleffect.

Aantal hashtags Twitter bericht

Bron: Linchpin

Toch moet je oppassen dat je niet meteen heel je tweet vol zet met hashtags. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat één of twee hashtag(s) in een tweet het maximale is. Als je er minder dan drie gebruikt, dan stijgt je kans op betrokkenheid met 21%. De betrokkenheid bestaat in dit geval uit klikken, retweets, favorieten en beantwoorden.

Tip: een hashtag wordt automatisch een klikbare link wanneer je deze tweet. Iedereen die de hashtag ziet, kan erop klikken en wordt naar de pagina geleid met de feed van alle meest recente tweets die die specifieke hashtag bevatten.

Vind interessante hashtags voor Twitter

Er zijn een paar manieren om hashtags te vinden op Twitter. Als je de hashtag waar je naar op zoek bent al kent, dan zijn er 4 manieren om er naar te zoeken:

  • Eenvoudige zoekopdracht: als je in de browser of op je mobiele app zit, dan kun je in de zoekbalk de hashtag die je wilt, intypen. Je krijgt dan de optie voor hashtags en gebruikers die gerelateerd zijn met de ingegeven zoekopdracht. Als je op de hashtag klikt, dan kom je op de verzamelpagina terecht.

Hashtags zoeken in Twitter

  • Geavanceerde zoekopdracht: als je op zoek bent naar een hashtag, maar meer details in je zoekopdracht wilt meenemen, dan kun je de optie ‘geavanceerd zoeken’ gebruiken. Deze vind je aan de rechterzijde zodra je al een zoekopdracht hebt voltooid. Bij geavanceerd zoeken kun je zoeken naar tweets met specifieke woorden en zinnen. Ook kun je bepalen van welke accounts ze afkomstig moeten zijn en in welke periode ze zijn geplaatst.

Geavanceerd zoeken Twitter hashtags

  • Monitoring via andere tools: dankzij monitoringstools heb je de optie om hashtags in de gaten te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld TweetDeck of HootSuite. Deze tools zetten bepaalde hashtags in een stream, waardoor je het overzicht bewaart.

Tweetdeck hashtags volgen

  • De trending topic balk: als je op zoek bent naar populaire hashtags, dan kun je deze vinden in de trending topic balk aan de rechterkant van je Twitter startpagina. Dit zijn hashtags die mensen op dat moment vaak gebruiken, waardoor ze een ‘trend’ zijn.

Trending topic hashtag Twitter

Als je eenmaal wat interessante hashtags hebt gevonden, dan is het een kwestie van ze gebruiken. Twitter heeft een lijstje gemaakt met handige do’s & don’ts voor het plaatsen van hashtags op Twitter.

Hashtags op Instagram

In 2011 voegde Instagram de ondersteuning van hashtags toe. Het idee is hetzelfde als bij Twitter, maar nu ligt de focus op beeldmateriaal in plaats van tekst. Op deze manier kunnen de foto’s en video’s worden onderverdeeld in groepen, zodat ze beter vindbaar zijn voor anderen.

Je kunt hashtags als de snelwegen van Instagram zien. Het zijn interne links waardoor je snel voor jou relevante posts kunt zien van mensen die je niet volgt. Door bijvoorbeeld #puppies in te typen krijgt men alleen afbeeldingen te zien van schattige puppies. Wie wil dat nou niet?

In tegenstelling tot Twitter is het bij Instagram juist verstandig om meer dan twee hashtags te gebruiken. Het concreet aantal hashtags dat je moet gebruiken op Instagram is echter compleet afhankelijk van je merk en je bedrijf. Zo suggereert SocialFresh dat 7 hashtags de meeste betrokkenheid generen, terwijl meer dan 9 als spam wordt ervaren.

Echter blijkt uit onderzoek van TrackMaven dat de betrokkenheid het hoogst is bij 5 hashtags. Je ziet in onderstaande grafiek dat de betrokkenheid vanaf 9 hashtags een stuk daalt. Dat betekent niet per direct dat je nooit meer dan 9 hashtags moet gebruiken, want je hebt de mogelijkheid om er 30 te plaatsen.

Ik adviseer je om tussen de 3 en 10 hashtags onder je bericht te plaatsen. De grondregel is hierbij wel dat je niet allemaal onzinnige woorden toevoegt om zo maar aan die tien hashtags te komen. Plaats alleen relevante hashtags die van belang zijn voor post die je plaatst.

Hoeveel hashtags gebruiken instagram

Bron: TrackMaven

Pas op voor spammy hashtags

Je moet bij het plaatsen van hashtags op Instagram jezelf altijd even afvragen of de hashtags die je plaatst relevant zijn. Wat voegen ze toe aan mijn post? En welke hashtags moet ik wel of niet plaatsen? Er zijn een paar regels waar je rekening mee moet houden:

  1. Plaats van de hashtag: Of je de hashtags nu in je beschrijving of in je comments plaatst, het effect blijft hetzelfde. Het is aan jou de keuze waar je ze plaatst, al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de beschrijving.
  2. Aantal hashtags: Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken, maar zorg ervoor dat je dit niet doet. Je wordt er niet op afgerekend, maar je moet je afvragen of je 30 relevante hashtags kunt bedenken. Houd het eerder tussen de 5 – 15 hashtags. Je wilt je volgers namelijk niet spammen met hashtags.
  3. Varieer in hashtags: Kopieer en plak jij iedere keer dezelfde hashtags? Doe dat niet meer en varieer in je hashtags per post. Zo word het minder snel als spam ervaren en bereik je tevens een nieuw publiek.
  4. Gebruik geen spammy hashtags: er zijn een paar hashtags zoals #likeforlike of #follow4follow die vaak gebruikt worden, maar ik raad je aan om dit niet te doen. Dit soort spammy hashtags helpen je niet om het bereik of de betrokkenheid op lange termijn te vergroten. Als je geluk hebt, krijg je hooguit een aantal spamreacties. Je kunt je kostbare hashtagruimte beter gebruiken voor andere, betere hashtags.

Relevante hashtags volgen

Sinds 2018 is het ook mogelijk om hashtags te volgen. Dat maakt het een stuk interessanter om op de hoogte te blijven van communities, hobby’s en interesses die jij relevant vindt.

Het is eigenlijk heel simpel. Heb je een hashtag die je leuk vindt? Ga dan naar de pagina van deze hashtag en tik vervolgens op ‘volgen’. In het vervolg krijg je dan gerelateerde foto’s en video’s te zien in je verhalen en in je overzicht.

Hashtags in Instagram Stories

Zoals je weet heb je dus de mogelijkheid om hashtags te plaatsen in je Instagram posts, maar je hebt ook de optie om deze in je Instagram Stories te zetten. Als je dit doet, dan kom je bij de hashtag in de stories te staan. Iedereen die die hashtag dus volgt, kan dus ook jouw verhaal te zien krijgen.

Maar hoe voeg je zo’n hashtag dan toe? Als je een Instagram-verhaal post, dan heb je de optie om stickers aan je visual toe te voegen. Eén van die stickers is de optie voor een hashtag. Typ de hashtag in die je in je verhaal wilt weergeven en maak hem visueel aantrekkelijk. Je hebt helaas maar de optie om op deze manier één hashtag toe te voegen.

Echter kun je dankzij het plaatsen van tekst ook hashtags toevoegen. Selecteer de tekst-optie in je verhaal en schrijf een stukje tekst. Sluit vervolgens de tekst af met de hashtag die je wilt gebruiken (#onderwerp]. Door de hashtags als tekst erin te zetten, kun je ze ook verkleinen. Zo worden de hashtags als minder irritant ervaren. In deze handige video wordt de Instagram Story hack wat duidelijker uitgelegd.

Op deze manier heb je de optie om meerdere hashtags toe te voegen aan je verhaal. Pas ook hier op dat je niet te spammerig overkomt.

Let op: er is altijd een kans dat je Instagram stories niet worden meegenomen in de weergavepagina van de hashtag, ook al staat je profiel op openbaar. Het is afhankelijk van de betrokkenheid en de kwaliteit van de geplaatste video of afbeelding. Dit gezegd hebbende, is het toevoegen van hashtags aan je verhaal zeker het proberen waard. De kans is aanwezig dat je met je Instagram Story alsnog een hoop belangstellenden bereikt. Het is dus niet de vraag óf je hashtags in je verhaal moet gebruiken, maar hoe je dit het beste kunt doen.

Hashtags op Facebook

Twitter en Instagram zijn in principe winnaars in het gebruik van hashtags. Facebook daarentegen is een ander verhaal. Facebook introduceerde de hashtag in 2013. Ze wilden graag de trend volgen die bij Twitter en Instagram zo succesvol was gebleken. Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.

Gebruik van hashtags op Facebook

Bron: Buzzsumo

Het andere nadeel van hashtags op Facebook is dat niet alle content openbaar wordt geplaatst. Een deel van de persoonlijke profielen op Facebook zijn niet openbaar, waardoor niet alle informatie over een bepaald onderwerp kan worden bekeken. Dat is een van de redenen waarom de hashtag op Facebook minder goed werkt. Ook al worden alle berichten op bedrijfspagina’s openbaar gezet, toch zijn hashtags op Facebook niet de kracht van het kanaal.

De afgelopen jaren hebben mensen het gebruik van hashtags op Facebook misbruikt. Zo voegden ze random hashtags toe in de hoop het bereik uit te breiden. Dat maakt het voor de gebruikers moeilijker om een bericht te lezen, waardoor de betrokkenheid wordt verkleind. Ik raad je dus persoonlijk af om dit te gaan doen met je bedrijfspagina. Ik zeg niet dat het niet kán werken, maar over het algemeen zien we dat het geen succes is.

Hashtags op LinkedIn

Voor een hele lange tijd waren hashtags op LinkedIn alleen te gebruiken als je de taalinstelling op Engels had staan, maar die tijden zijn gelukkig verandert. In 2019 zijn de hashtags op LinkedIn officieel geïntegreerd. De kracht van de hashtags op LinkedIn worden momenteel nog onderschat. Dit komt grotendeels ook omdat veel bedrijven nog niet weten hoe ze het best de hashtags moeten gebruiken om hun publiek te vergroten.

Net zoals op Instagram en Twitter zijn de hashtags op LinkedIn een manier om content te categoriseren. Door hashtags te gebruiken, maak je het voor gebruikers die zoeken naar inhoud over bepaalde onderwerpen (of die al een hashtag volgen) gemakkelijker om je berichten te vinden.

Waar we bij Instagram zagen dat je gerust 9 hashtags mag toevoegen, moet je het bij LinkedIn toch wat rustiger aan doen. Denk hierbij aan 2 tot maximaal 4 hashtags per bericht. Bij het toevoegen van hashtags op LinkedIn draait het om het vinden van de ‘’golden tickets’’. De hashtags moeten specifiek zijn voor je bericht en niet alleen voor je merk.

Hashtags vinden op LinkedIn

Maar hoe vind je die hashtags dan vraag je je af? Nou, het kiezen van de juiste hashtags voor je LinkedIn bericht veranderen van post tot post. Over het algemeen moet je hashtags gebruiken die specifiek zijn voor je branche. Je kunt daarnaast hashtags toepassen die van toepassing zijn op de content die je publiceert.

Als ik bijvoorbeeld een bericht wil plaatsen over een update op Instagram, dan gebruik ik een bredere hashtag, zoals #socialmediamarketing, maar ook een specifieke gericht op de Instagram update, namelijk #Instagrammarketing. Het is ook gewoon een kwestie van logisch nadenken en bepalen wat voor hashtags bij je bericht passen.

Kom je er niet helemaal in uit? Kijk dan eens naar de hashtags die LinkedIn je aanbeveelt terwijl jij je bericht aan het schrijven bent. Deze hashtags worden gebaseerd op het algoritme van LinkedIn, dus de kans is groot dat er iets interessants tussen zit.

Tip: Plaats de hashtags op LinkedIn aan het einde van je bericht. Men verwacht dat daar de hashtags staan. Tevens zorgt het ervoor dat je bericht overzichtelijk blijft.

Aantal volgers van een hashtag

Op LinkedIn heb je de optie om hashtags te volgen. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Om ervoor te zorgen dat jouw content op de startpagina van geïnteresseerden terecht komt, moet je kijken hoeveel volgers een bepaalde hashtag heeft. Je kunt dit simpelweg doen door de hashtag in de zoekbalk in te typen.

Zo zien we dat de hashtag #socialmediamarketing op LinkedIn meer dan 73.000 volgers heeft. Als we vervolgens kijken naar de hashtag #instagrammarketing dan zien we dat het er maar 712 zijn. Aan de hand van het aantal volgers kun je bepalen of een bepaalde hashtag interessant is. De hashtag #instagrammarketing heeft dan misschien minder volgers, maar je weet dan wel dat je specifiek de mensen benadert die interesse hebben in Instagram marketing.

Sluit je aan bij het gesprek

De kracht van LinkedIn zit hem in het netwerken en het delen van kennis. Door hashtags te volgen, kun je het gesprek aangaan met andere experts of geïnteresseerden in de branche. Het is dan ook niet voor niks dat LinkedIn zo nu en dan je een melding stuurt dat je kunt deelnemen aan gesprekken over trending hashtags.

LinkedIn reageren populaire bijdrages

Het algoritme van LinkedIn hecht waarde aan de betrokkenheid bij een bericht. Door deel te nemen aan de trending gesprekken kan je positie in het LinkedIn-algoritme verbeteren en een naam voor jezelf maken ten opzichte van dat onderwerp.

Het is daarom de moeite waard om te experimenteren met hashtags op LinkedIn, al moet je natuurlijk wel de resultaten goed monitoren. Anders kom je nog niet te weten of het gebruik van hashtags jouw LinkedIn-content tot een hoger niveau krijgt.

Waar moet je op letten bij het plaatsen van hashtags?

Nu je weet op welke kanalen je hashtags kunt plaatsen is het ook goed om te weten waar je op moet letten bij het plaatsen van een hashtag.

Spaties in je hashtag

Een van de meest gemaakte fouten bij het gebruiken van een hashtag is het gebruik van de spatie. Als je meer dan één woord moet gebruiken, dan moet je de woorden gewoon aan elkaar schrijven.

Wil je graag een throwback foto op Instagram plaatsen? Zet dan niet de hashtag #throwback thursday neer, want alleen het woord ‘throwback’ wordt nu als hashtag gezien. Schrijf daarom de hashtag aan elkaar #throwbackthursday.

Als het moeilijk is om de betekenis van de zin zonder spaties te lezen, dan kun je voor elk woord een hoofdletter schrijven, zoals #ThrowbackThursday. Zo houd je je content overzichtelijk.

Maak je hashtags niet te breed

Hashtags zijn de ideale manier om bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen. Daarom moet je niet te breed gaan met je hashtags. Wil je graag de schattige foto van je Jack Russel onder de aandacht brengen? Gebruik dan niet alleen de hashtag #hond, want dan krijg je misschien niet de betrokkenheid waar je naar op zoek bent.

Als je een groep wilt bereiken die geïnteresseerd is in Jack Russels, dan kun je beter de hashtag #JackRussel gebruiken. Deze zal misschien minder resultaten weergeven, maar het is wel beter gericht op een specifieke doelgroep.

Gebruik alleen relevante hashtags

Je bent soms snel geneigd om van onderwerp te veranderen, maar met hashtags is dat niet de bedoeling. Plaats alleen hashtags over hetgeen je content over gaat. Ben je bijvoorbeeld naar een concert geweest van Pink Floyd? Plaats dan in je content niet #JackRussel. Dat heeft er in dit geval niks mee te maken. Tenzij het op de een of andere manier toch relevant is.

Zorg er altijd voor dat je hashtags de juiste context bevat, want alleen zo krijg je ook echt de betrokkenheid en interactie waar je naar op zoek bent.

Is cross-posten verstandig?

Op de meeste social media kanalen bestaat ook de mogelijkheid voor cross-posting. Mensen koppelen bijvoorbeeld hun Instagram, Facebook en/of Twitter aan elkaar en posten op alle platformen hetzelfde bericht. Hierdoor worden de hashtags die je in je Instagram of Twitter bericht hebt gezet, ook op je Facebook geplaatst.

Ik raad je af om dit te doen, aangezien hashtags het bericht op Facebook minder aantrekkelijk maakt. Het mag dan misschien handig zijn en een hoop tijd besparen, maar wij raden aan om de berichten op ieder platform handmatig te plaatsen en waar nodig aan te passen. Dit komt het resultaat ten goede.

Zoals ik al eerder zei, is ieder kanaal uniek en zo moet je de content ook behandelen. Kijk goed of de content wel op alle kanalen toepasbaar is. Zo kun je gerust een kattenfilmpje op je Instagram of Facebook-pagina zetten, maar LinkedIn wil je hier liever buiten houden.

#Conclusie

De hashtags zijn een groot fenomeen geworden op het internet, maar dat betekent niet dat het op elk platform kan worden gebruikt. Het gebruik van hashtags hangt heel erg af van de volgers en het onderwerp van je pagina. Test het gebruik van hashtags eerst uit voor je eigen pagina. Dat gezegd hebbende, liegen de gegevens van de onderzoeken in deze blog er niet om. Denk dus goed na voordat je iets post.

Andere blogs

De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Online Marketing
Social Media
De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 8 oktober 2024
Blog-audio-advertising-header-liggend
Social Media