Inhoud van de blog
- Beeldmateriaal op social media.
- Succesvolle campagnes op social media.
- Hoe bevorder je creativiteit?
- Denk out of the box!
Beeldmateriaal op social media
Terwijl de doelgroep door de grote hoeveelheid berichten scrolt, is het zaak om de aandacht te trekken. In acht genomen dat – volgens onderzoek van Statistic Brain – de aandachtspanne van de mens gemiddeld 8 seconden is, is beeldmateriaal zeer belangrijk als het gaat om in een korte tijd de aandacht te trekken.
Om de aandacht te trekken, is creativiteit nodig en dat is goed tot uiting te brengen met beeldmateriaal zoals afbeeldingen en video’s. Bovendien krijgen berichten met afbeeldingen en video’s meer bereik en betrokkenheid dan berichten zonder beeldmateriaal. Dat komt omdat berichten met beeldmateriaal minder snel voorbij gescrold worden en daarom door Facebook als betere content beschouwd wordt.
Afbeeldingen en video’s kunnen heel goed een bepaalde emotie opwekken bij mensen. Emoties hebben effect op het gedrag van mensen. Een goede afbeelding spreekt emoties aan zoals angst, jaloezie, blijdschap, afgunst of zelfs liefde. Om de doelgroep zover te krijgen een bericht te liken, delen, erop te reageren enzovoorts, is een geschikte afbeelding noodzakelijk.
Voorbeeld van een succesvolle social media campagne.
Dat creativiteit belangrijk is moge duidelijk zijn. De Chocomel WhatsApp Challenge is hier een mooi voorbeeld van. Facebookgebruikers worden in deze campagne opgeroepen om met hun vriendengroep via WhatsApp deel te nemen aan een reeks uitdagingen waarmee ze uiteindelijk kaarten en een unieke campingplek kunnen winnen voor de Zwarte Cross.
Zie hieronder de oproep van Chocomel voor deze social media campagne:
https://www.youtube.com/watch?v=T_oAy3m2sqI
In de reclame, marketing en ook zeker op social media wordt vaak gebruik gemaakt van seksualiteit. Ze zeggen niet voor niets ‘sex sells’. Of het nou gepast of ongepast is, de onderstaande afbeeldingen zijn zeker creatief en trekken de aandacht op social media.
Hoe bevorder je de creativiteit?
Niet iedereen is creatief of heeft een budget om de creativiteit bij een ander in te kopen. Daarom staan hieronder een aantal tips om creativiteit te bevorderen.
- Neem regelmatig 5 minuten pauze. Dit haalt je uit de routine en maakt ruimte om na de korte pauze weer anders te denken.
- Zorg ervoor dat je uitgerust bent.
- Doe het niet alleen, want samen bedenk je meer ideeën en maak je elkaars ideeën alleen maar sterker.
- Ga niet wachten op inspiratie. Geef jezelf en het creatieve proces de tijd.
- Vraag om feedback na het bedenken van ideeën. Dit geeft nieuwe inzichten.
- Doe inspiratie op bij anderen zoals concurrenten. Probeer dit vervolgens te vertalen naar je eigen bedrijf en ideeën.
- Schrijf ideeën zodra je ze bedenkt meteen op en bekijk ze later nog eens.
- Tot slot: bekijk de Facebookpagina van Brilliant Ads. Zij plaatsen dagelijks creatieve en inspirerende reclame uitingen van bedrijven wereldwijd. Echt een inspiratiebron die je creativiteit stimuleert!
Ben je creatief en wil je graag creatief blijven? Bekijk dan de onderstaande video met 29 tips om creatief te blijven.
Denk out of the box!
Op social media draait het om content, want zonder goede en creatieve content, is de kans op succes klein. Denk daarom ‘out of the box’, zoek nieuwe technologieën om toe te passen, gebruik goed beeldmateriaal, gebruik tekst om het beeldmateriaal te versterken maar blijf wel altijd authentiek en stel jezelf de vraag: wie is exact mijn doelgroep en wat wil mijn doelgroep graag zien?
Heb je hulp nodig bij het creatief inzetten van social media? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!