Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?

Door Bart Rietjens 23 juli 2024
Google ads budget
“En hoeveel budget adviseren jullie ons?” Dit is de meest voorkomende vraag die wij van (potentiële) klanten krijgen omtrent het Google Ads budget. Eigenlijk zijn daar meerdere antwoorden op. Hieronder meer uitleg over hoe je dit kunt bepalen.

  1. Begin met het meetbaar maken van Google Ads
  2. Focus niet op budget of CPC maar op POAS
  3. Start met een testbudget
  4. Wat moet je Google Ads-budget dan zijn?
  5. Google Ads is winstgevend, wat nu? Gebruik geen budget meer!

Begin met het meetbaar maken van Google Ads

De eerste stap is om de resultaten van je campagne goed inzichtelijk te krijgen. Je moet tenslotte weten wat Google Ads concreet aan conversies oplevert. Een conversie is een behaald doel op je website, zoals een aankoop, een ingevuld formulier of een telefoontje. Als je niet weet wat je betaalde bezoekers je opleveren, zijn de uitgaven lastig te verantwoorden. Wat zijn voor jou de belangrijkste doelen op je website?

Bepaal dat en maak het zo gemakkelijk mogelijk voor je doelgroep. Iedere pagina moet minimaal één  hebben. Ga dus na wat de belangrijke conversiedoelen (macroconversies) op je website zijn en zorg ervoor dat deze gemeten worden in Google Ads. In de meeste gevallen is dit voor het toevoegen van een artikel aan de winkelwagen of een verlanglijst. Dat kan met Google Tagmanager. Tevens stellen we hiervoor altijd Server Side Tracking in, zo verzamel je je data op een eigen server en zorg je voor completere en accuratere data.

Daarnaast zijn er meestal nog een reeks microconversies die ook de moeite waard zijn om te meten. Denk daarbij aan  betrokken gebruikers (website bezoekers die lang op je website blijven en verder naar onder scrollen), bezoekers die een emailadres achterlaten in ruil voor korting en nieuwsbriefinschrijvingen.

Focus niet op budget of CPC maar op POAS

Ook dit horen we vaak; “Ja, maar eerst kostten mijn klikken maximaal €0,50!”. Dus met andere woorden; je wilt ons als Google Ads bureau stimuleren om de kosten per klik zo laag mogelijk te krijgen? Dus als een zoekwoorden van €1,- een conversiepercentage van 8% heeft en een zoekwoord van €0,50 een conversiepercentage van 0,2% heeft, wil je dat we voor de tweede gaan? Nee, focus je op de POAS (Profit on Ad Spend).

Profit On Ad Spend (POAS)

Profit On Ad Spend (POAS)

Maar hoe bereken je die POAS om daarna je budget te bepalen? Nou, dat is vrij simpel. Zorg eerst dat je duidelijk hebt hoeveel je in totaal hebt uitgegeven aan marketing en wat je brutowinst is. Deel vervolgens de brutowinst door je totale marketingkosten en vermenigvuldig de uitkomst met 100%. Alle resultaten die boven de 100%   zijn goed.

Neem bijvoorbeeld dat de brutowinst €5.000 is en de advertentiekosten zijn €2.500. Dan krijg je deze berekening:

  • 5000 / 2.500 *100% = 200%

In andere woorden: voor elke geïnvesteerde euro in je marketing, maak je €2 winst. Let wel op dat hierbij geen rekening wordt gehouden met Customer  Lifetime Value (CLV). Komen nieuwe klanten vaak terug voor herhalingsaankopen? Dan is het binnenhalen van deze klant natuurlijk veel meer waard dan enkel de winst op de eerste aankoop.

Deze berekening kun je ook maken met nettowinst in plaats van brutowinst. Gebruik hierbij verder dezelfde formule. Alle uitkomsten die in de plus zijn, zijn goed. Tot slot is het mogelijk om de POAS te berekenen per product, dat is dan weer handig om op product niveau te zien welke producten wel of niet winstgevend zijn in je advertenties. Hiervoor gebruik je dezelfde formule maar dan op product niveau: (winst per product/euro’s uitgegeven aan marketing voor dit product) * 100%.

Start met een testbudget 

Als je net begint met Google Ads, ga je natuurlijk niet ongelimiteerd geld over de balk smijten. Je wilt je kosten beheersen omdat je niet weet wat het gaat opleveren. Je bent dus in een soort ‘testmodus’. In sommige gevallen leidt deze testfase direct tot succes. Maar het kan evengoed zo zijn dat de eerste maanden niet direct optimaal zijn.

Een goede basis opzetten voor je Google Ads account duurt namelijk makkelijk meer dan drie maanden. Zolang je dat maar incalculeert, is dat niet erg. Als je uiteindelijk het maximale resultaat wilt, zul je ook risico’s moeten nemen. Wat er uiteindelijk voor jou wel en niet gaat werken, kom je maar op één manier achter, en dat is testen, testen en nog eens testen.

Door te testen, krijg je namelijk prachtige doelgroep informatie. Zoals; ‘welke (advertentie)teksten triggeren de doelgroep’ en ‘welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep in de oriënterende- en koopfase’? Daarnaast leer je welke landingspagina’s het beste converteren en welke juist niet. Wat moet er op deze pagina’s staan en wat juist weer niet?

Wat moet je Google Ads-budget dan zijn?

Als je nog geen historische data in je account hebt, kan het lastig zijn om een effectief startbudget te bepalen. Om je budgetkeuze toch goed te onderbouwen kun je Google’s Keyword Planner als leidraad nemen. In deze blog geven we een uitgebreide uitleg, hoe je deze Keyword planner kunt gebruiken en hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet. Hieronder een korte samenvatting.

  1. Denk logisch na, wat lijken jou goede zoekwoorden?
  2. Gebruik vervolgens je website, de website van concurrenten, de zoekresultaten en suggesties van Google en tools zoals de keyword planner.
  3. Ga uit van een gemiddelde CTR (doorklikpercentage op je advertentie) van 10% (dit is vrij hoog, maar dan heb je ook zeker voldoende). Gebruik je eigen gemiddelde CTR hiervoor als je historische data hebt.
  4. Om je dagbudget te bepalen gebruik je de onderstaande formule. Omdat we met gemiddelden werken en op drukke dagen niet beperkt willen worden door het budget, nemen we een marge van 15% bovenop het dagbudget.
Dagbudget berekenen

Dagbudget berekenen

Wanneer het budget dat je hebt berekend hoger is dan wat je kan of wilt uitgeven, kun je ook met een lager budget beginnen. Je campagne zal dan waarschijnlijk de status ‘beperkt door budget’ krijgen. Dit wil je echter voorkomen. Je doelgroep zal naar alle waarschijnlijkheid meerdere websitebezoeken nodig hebben voor ze tot een conversie overgaan. Het is dus zonde als je door zo’n budgetbeperking de tweede keer dat diegene zoekt, niet met je advertentie verschijnt. Kies er dan dus bijvoorbeeld voor om in een kleinere regio te adverteren, zodat je wel het maximale haalt uit het budget wat je besteedt.

Vervolgens is het in de testfase het allerbelangrijkste dat je voldoende gegevens verzamelt en dus een representatief onderzoek hebt gedaan. Wat houdt dat in? Je moet voldoende resultaten verzameld hebben om te kunnen zeggen of het al dan niet interessant is.

Wanneer je voldoende data hebt verzameld om hier betrouwbare uitspraken over te doen verschilt per account. Het ene bedrijf betaalt namelijk veel meer (of juist minder) per klik en per conversie of werkt met andere marges dan het andere bedrijf. De verzamelde resultaten analyseer je. Op basis van de conclusies uit deze analyse optimaliseer je het account. In deze analyse kijk je onder andere naar het aantal conversies, het conversiepercentage, de CTR, de CPC’s, je vertoningspercentage, zoekwoord prestaties, de POAS en nog veel meer.

Deze analyse is echter niet beperkt tot het Google Ads account. Zie je namelijk dat er veel kliks binnenkomen maar blijven de conversies nog uit? Kijk eens naar je bedrijfsvoering. Hoe is je pricing in vergelijking met je concurrentie? En is je website wel goed? Google Ads (maar ook SEO) levert nooit op wanneer je website niet goed is. Wij vergelijken het altijd met een winkel; wie koopt er nu in een enorm lelijke en onoverzichtelijke winkel waarvan de medewerkers ook nog eens erg onvriendelijk zijn? Let daarnaast ook op aspecten zoals seizoensgevoeligheid, concurrentie, levertijd etc. Met een beetje gezond verstand en een representatief aantal klikken kom je een eind.

Google Ads is winstgevend, wat nu? Gebruik geen budget meer!

De meest succesvolle adverteerders, hebben geen budget! Denk er maar eens over na, als je €1,- in Google Ads stopt en het levert je €10,- op. Waarom zou je dan een maximaal budget hanteren? Ervan uitgaande dat je wilt groeien, heb je geen reden om daar niet het maximale uit te willen halen! ‘Een onbeperkt budget it is!’

Met andere woorden, focus op POAS en niet op de kosten

Als je succesvol wilt zijn, moet je absoluut niet gefocust zijn op de kosten maar op het maximaliseren van je winst (POAS). Daarnaast moet je altijd blijven testen. Als je campagnes eenmaal winstgevend zijn, waarom zou je dan niet andere dingen gaan uitproberen? Waarom alleen Google Shopping Advertising, als er ook remarketing, Google search, Display advertising, YouTube advertising, Performance Max, Demand Gen en nog veel meer is? Waarom alleen dit productassortiment en waarom geen tweede webshop erbij? Waarom alleen Nederland en niet ook Duitsland?

Wil je jouw Google Ads-campagnes winstgevender maken?

Denk maar eens goed na over jouw Google Ads-campagnes. Zijn ze winstgevend? Waarom zou je dan nog een maximaal budget hanteren? Wil je samen met ons kijken hoe we alles meetbaar of nog winstgevender kunnen maken? Neem dan contact met ons op!

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Headerafbeelding - ontdek de geheimen van Google Ads extensies
Google Ads
SEA
Win de klik! Ontdek de geheimen van Google Ads Extensies.
Julian
Door Julian Hendriks 6 september 2023