Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google Ads?

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 20 maart 2019
Kwaliteitsscore Google Adwords verbeteren
Wil je graag met je Google Ads (voorheen Google AdWords) advertentie hoger staan dan andere adverteerders en toch minder betalen per klik dan de adverteerde onder je? Met een goede kwaliteitsscore in Google Ads is dat mogelijk! In deze blog leggen we je niet alleen uit wat de kwaliteitsscore is, maar vooral hoe het opgebouwd is en hoe je het kunt verbeteren. Zo vergroot je het rendement uit je Google Ads budget.

Elk zoekwoord in je Google Ads campagnes krijgt een kwaliteitsscore van 1 tot 10, waarbij 10 het beste is. Deze score heeft grote invloed op de kosten die je betaalt per klik en dus uiteindelijk ook op het effect van de campagnes. Het filmpje hieronder legt je uit wat de kwaliteitsscore is:

Welke factoren hebben invloed op de kwaliteitsscore?

Steeds als iemand een zoekopdracht in Google invoert, wordt de advertentiepositie berekend om te bepalen hoe hoog je in Google komt te staan. Google houdt daarbij rekening met diverse factoren waar je zelf invloed op uit kunt oefenen. Concurrenten doen dat natuurlijk ook! Daarom is het zaak om deze scores goed in de gaten te blijven houden.

  • De verwachte klikfrequentie van de advertenties, oftewel de click-through rate (CTR).
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina.
  • De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht.

De klikfrequentie van de advertenties (CTR)

Deze factor kijkt naar hoe groot de kans is dat er op de advertentie geklikt wordt zodra deze in de zoekresultaten weergegeven wordt. Google neemt hierin ook de prestaties van het zoekwoord in het verleden mee, zoals het doorklikratio (CTR) op dat zoekwoord. Het is dus belangrijk om vanaf het begin ervoor te zorgen dat de CTR van de advertenties hoog is. Bij de verwachte klikfrequentie gaat Google er vanuit dat het zoekwoord in het account exact overeenkomt met de zoekopdracht. In het geval van broad match zoekwoorden (breed zoeken) kan de verwachte klikfrequentie dus anders zijn dan de werkelijkheid.

Zoekwoorden en advertenties met een lage verwachte klikfrequentie zijn hoogstwaarschijnlijk niet relevant genoeg om goed te presteren. Bekijk hier wat Google zelf schrijft over deze factor. Omdat bij het bepalen van de kwaliteitsscore meerdere factoren meetellen, kan het zijn dat een zoekwoord een lage verwachte klikfrequentie heeft, maar toch een hoge kwaliteitsscore krijgt.

Hoe verhoog je nu de verwachte klikfrequentie?

    • Start het account met een hoge CTR.
      Aangezien de historie van je klikfrequentie meetelt in het bepalen van de kwaliteitsscore, is het belangrijk om een Google Ads account direct goed in te richten en ervoor te zorgen dat de advertenties goed aansluiten bij het zoekwoord. Dat zorgt voor een betere relevantie waardoor men eerder doorklikt op de advertentie.
    • Voeg extensies toe aan de advertenties.
      Het is belangrijk dat je advertentie opvalt tussen de andere zoekresultaten. Door advertentie-extensies toe te voegen aan de advertentie, is de advertentie groter en valt hij eerder op waardoor men eerder geneigd is te klikken. Zie bijvoorbeeld de advertentie hieronder. Deze advertentie bevat sitelink extensions. Sitelinks leiden mensen naar specifieke pagina’s op je website, zoals de openingstijden, een specifiek product of iets anders. Op die manier komt de bezoeker ook direct op de juiste plek terecht.

Advertentie-extensies

  • Bied in het begin van de campagnes voldoende per klik.
    Door hoger te bieden, krijg je in het begin een hoge positie in Google wat goed is voor de CTR van een advertentie. Aangezien de historie van het account invloed heeft op de kwaliteitsscore, is dit erg belangrijk. Zorg dat je niet alleen in het begin voldoende biedt, Google kijkt namelijk ook naar de huidige positie van je advertenties. Een hogere cost-per-click (CPC) zorgt (veelal) voor een hogere positie en dat resulteert in een hogere CTR.
  • Schrijf aantrekkelijke advertentieteksten.
    Teksten die saai en niet aantrekkelijk geschreven zijn, krijgen hoogstwaarschijnlijk weinig klikken. Hoe groot is de kans dat jij op een onaantrekkelijke advertentie klikt? Kijk goed naar wat concurrenten schrijven, gebruik hoofdletters om belangrijke woorden uit te lichten en laat weten wat je USP’s zijn. Wat is jouw onderscheidende vermogen en waarom moet er op jouw advertentie geklikt worden? Sluit je advertentie ook af met een call-to-action om de lezer van de advertentie ook aan te zetten tot actie.
  • Maak meerdere advertenties en test wat het beste werkt.
    Door meerdere advertenties te maken, kun je goed testen welke advertenties goed werken. Dit ga je terugzien in de CTR, wat weer goed is voor de kwaliteitsscore. Tip: maak gebruik van responsieve tekst advertenties in Google. Hierbij geef je meerdere kopregels en beschrijvende regels in. Google maakt hier zelf combinaties van en helpt je bij het bepalen van een geweldige advertentie.

De kwaliteit van de bestemmingspagina

Stel je zoekt naar een ‘bril op sterkte’ en je komt vervolgens op een website die gaat over wc-brillen. Dat wil je toch niet? Hoe goed en mooi die pagina ook gemaakt is, het is niet relevant en dus slecht voor de kwaliteitsscore. Google wil graag dat je een goede ervaring op de bestemmingspagina hebt. Dat heeft niet alleen met relevantie te maken, maar ook met de snelheid van een website, de structuur van de pagina (is deze duidelijk en overzichtelijk) enzovoorts.

Tips voor een betere bestemmingspagina:

  • Test de snelheid van je website met Google PageSpeed Insights of Pingdom. Google kijkt niet alleen naar de laadsnelheid van de bestemmingspagina, maar ook naar de snelheid van je gehele website.
  • Maak je website mobielvriendelijk. Dit verbetert de ervaring op de website.
  • Zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden terugkomen op de bestemmingspagina. Soms is het slim om een aparte bestemmingspagina te maken voor zoekwoorden. Dit zorgt voor een hoge relevantie, daarmee voor een goede ervaring en dus een hogere kwaliteitsscore.
  • Zorg voor unieke content die niet op andere pagina’s en websites voorkomt. Google beschrijft dit als volgt: “Bied relevante, nuttige en originele content”. Iemand die zoekt naar een auto stuur je naar een algemenere pagina dan iemand die een cabriolet zoekt. Die stuur je naar een relevantere pagina.
  • Erger potentiële klanten niet met pop-ups die de navigatie over de website verstoren. Google geeft aan dat dit niet goed is voor de ervaring op de bestemmingspagina.
  • Gebruik duidelijke call-to-actions en stuur de gebruiker door je website heen om hem/haar een gewenste actie uit te laten voeren. Plaats bijvoorbeeld duidelijke buttons of zelfs direct en formulier op de pagina zelf wat men in kan vullen.
  • Bouw aan een transparante en betrouwbare website. Laat zien wie je bent en wat je doet.
  • Zorg dat men eenvoudig contactgegevens van je bedrijf kunnen vinden.
  • Lees dit artikel van Google over hoe je de ervaring op de bestemmingspagina kan verbeteren of bekijk de video hieronder.

De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht

Zoals hiervoor al geschreven werd, is het belangrijk dat de gebruiker in Google snel vindt wat hij/zij zoekt. Het is dan ook belangrijk dat de advertentie die de gebruiker te zien krijgt, aansluit op de zoekopdracht. Relevantie is een belangrijke factor voor het bepalen van de kwaliteitsscore. Als iemand naar jouw zoekwoord zoekt en je advertentie wordt weergegeven, past deze advertentie dan goed bij dat waar de gebruiker naar op zoek is? Meer informatie daarover vind je bij het Google Help Center.

Hoe verbeter je de advertentierelevantie?

  • Geef het Google Ads account een goede structuur.
    Richt het account goed in. Geef een duidelijke structuur aan de campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Door meerdere advertentiegroepen aan te maken in plaats van alles maar in één advertentiegroep te doen, kunnen er meer specifieke advertenties gemaakt worden. Dat zorgt ervoor dat de gebruiker bij een zoekopdracht relevantere advertenties te zien krijgt. Voor zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore is het misschien wel interessant om een aparte advertentiegroep aan te maken om zo de relevantie te verhogen. Tja, het kost je wat tijd om het goed in te richten, maar het heeft een positief effect op de kwaliteitsscore.
  • Zoekwoorden terug laten komen in de advertentie.
    Door zoekwoorden waarop je adverteert terug te laten komen in advertenties, worden de advertenties door Google gezien als relevant. Als je zoekt op ‘online marketing bureau’, dan wil je ook graag die woorden in de advertentie zien staan, toch? Zorg er tevens voor dat je ook adverteert op de juiste zoekwoorden. Een hele relevante advertentie op zoekwoorden waar vrijwel niet op gezocht wordt, levert ook weinig op natuurlijk.
  • Maak gebruik van negatieve zoekwoorden
    Je vraagt je vast af wat negatieve zoekwoorden te maken hebben met de kwaliteitsscore. Nou, door het toevoegen van negatieve zoekwoorden, oftewel het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden, zorg je ervoor dat jouw getargete zoekwoorden ook echt aansluiten bij de juiste zoekopdrachten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je target op +fiets +kopen. Als je dan enkel heren fietsen verkoopt, dan heeft het geen zin om gevonden te worden op [dames fiets kopen]. Door het woordje ‘dames’ uit te sluiten, word je advertentie niet weergegeven en heeft het dus geen negatieve impact op je CTR en relevantie van de advertentie.

Om in de gaten te houden:

  • Zoekwoorden die op pauze staan, behouden de kwaliteitsscore die ze hadden toen ze voor het laatst actief waren. Ze tellen mee bij de totale kwaliteitsscore van je account.
  • Omdat de kwaliteitsscore een dynamisch gegeven is, is het belangrijk dat je deze score goed blijft monitoren. Zie het als een continu verbeterproces.
  • Staar je niet blind op de kwaliteitsscore. In het Google Ads account is veel meer bij te houden. Uiteindelijk draait het om het krijgen van conversies.

Aan de slag. Succes met het verbeteren van kwaliteitsscores!

Nu ben je zelf aan de beurt om de kwaliteitsscores te verbeteren. Wij gaan voor de 10, jij ook? Het verbeteren van de kwaliteitsscore zorgt ervoor dat klikken goedkoper worden en je meer uit het budget haalt. Dat wil toch iedereen? Naast de tips uit deze blog, bestaan er nog legio mogelijkheden om de kwaliteitsscore te verbeteren. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Wij gaan de uitdaging graag met je aan!

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024