Is lokale online marketing interessant?

Door Bart Rietjens 5 oktober 2017
Lokale online marketing
Een aantal jaren geleden was het belang van een eigen website nog niet voor ieder lokaal bedrijf bekend. Tegenwoordig is dat anders en kan vrijwel geen bedrijf zonder website. Maar is enkel het hebben van een website genoeg om er ook direct meer omzet uit te halen? Met lokale online marketing kun je niet alleen bezoekers naar je website genereren, maar ook naar je winkel. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om naamsbekendheid op te bouwen en het gewenste imago ten toon te spreiden. Hieronder geven we 8 tips om jouw lokale online marketing tot een succes te maken.

Alle tips op een rijtje:

  1. Denk eerst na over wat je met lokale marketing wilt bereiken
  2. Lokale SEO met lokale zoekwoorden
  3. Lokale SEO met lokale linkbuilding
  4. Lokale SEO met een lokaal adres en telefoonnummer
  5. Lokale SEO met een Google My Business account (Google mijn bedrijf-pagina)
  6. Geen resultaat met lokale SEO? Kies dan voor lokaal online adverteren
  7. Lokale online marketing door lokaal op social media te adverteren
  8. Focus je niet alleen op lokale online marketing

Tip 1: Denk eerst na over wat je met lokale marketing wilt bereiken

Wil je meer (website)bezoekers, meer ingevulde webformulieren of likes, meer telefoontjes of wil je je vaste klanten juist stimuleren herhaalaankopen te doen? En wat is dan je doelgroep? Wat is de regio? Gebruiken ze social media en welke social media dan? Gebruiken ze überhaupt al wel een computer? Er zijn namelijk nog altijd doelgroepen die geen internet gebruiken blijkt uit onderzoek van het cbs. (kijk dan eens naar tip 8 over andere vormen van lokale marketing).

Zodra je het doel helder voor ogen hebt, kun je de beste strategie en handelswijze bepalen. Hierdoor wordt het geheel een stuk effectiever.

Tip 2: Lokale SEO met lokale zoekwoorden

Stel, je hebt een rijschool en je wilt dat potentiële klanten je website bezoeken wanneer zij naar jouw diensten op zoek zijn. Zorg dan dat je in Google gevonden wordt op termen die jouw doelgroep intypt. Welke termen dat zijn, kun je middels een zoekwoordenonderzoek uitvinden. Vraag je eerst af welk locatiegebied je wilt bedienen. Bepaal daarin welke zoekwoorden interessant voor je zijn. Als rijschool in Eindhoven is – niet verrassend – de term ‘rijschool’ interessant. Echter, de term rijschool wordt net zo goed in Groningen ingetypt als in Eindhoven. Daarom is het belangrijk dat je werkt met locatie gerelateerde termen, zoals ‘rijschool Eindhoven’. In 2014 bleek al uit onderzoek dat 80% van de mensen wel eens gebruik maakt van lokaal gerelateerde zoektermen. Nu zegt Google zelfs dat de helft van de zoekopdrachten een lokaal karakter heeft. En om het nóg aantrekkelijker te maken, bijna 80% van de lokale zoekopdrachten, leidt tot een verkoop in een winkel. Zorg er dan ook voor dat Google kan zien dat deze zoekwoorden op je website voorkomen, dat zorgt ervoor dat Google je relevanter vindt. Zo zijn wij bijvoorbeeld – direct onder de advertenties – vindbaar op ‘online marketing bureau Someren’ (zie afbeelding hieronder).

Online marketing bureau Someren

Tip 3: Lokale SEO met lokale linkbuilding

Al sinds het ontstaan van Google, vindt Google inkomende links naar je website belangrijk. De gedachte hierachter was simpel ‘wanneer een website naar je linkt, zullen ze je wel goed ‘vinden’, wanneer veel websites naar je linken, zul je wel goed ‘zijn’. Tegenwoordig moeten dit wel kwalitatieve links (links van goede, relevante websites)  zijn, dus hoe meer kwalitatieve links, hoe beter je vindbaarheid in Google wordt. Daarnaast zorgen kwalitatieve links, voor meer bezoekers op je website. Er wordt namelijk op geklikt.

Lokaal werkt dit ook zo, zeker wanneer je link op een lokale website staat, zoals de link in de onderstaande afbeelding. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat je links van lokale websites krijgt. Daarnaast is het belangrijk om er voor te zorgen dat de linktekst, oftewel de ‘anchor’ een lokaal zoekwoord bevat, zoals ‘Eindhoven’ in de anchor; online marketing bureau Eindhoven.

Citation Building

Tip 4: Lokale SEO met een lokaal adres en telefoonnummer

Vermeld je adres niet alleen op je contactpagina, maar ook zeker in je footer op iedere pagina. Op die manier ziet Google waar je gevestigd bent. Heb je een lokaal nummer? Vermeld dit dan ook zeker, inclusief kengetal. Dit telefoonnummer wordt tegenwoordig ook vaak helemaal bovenaan de website vermeld. Op deze manier vinden je bezoekers je gegevens gemakkelijk.

Zorg daarnaast ook dat je je adres en telefoonnummer ‘semantisch’ opmaakt. Ja, ik weet het, dat klinkt ingewikkeld. Semantiek staat voor de ‘betekenis’ van woorden. Je maakt Google duidelijk wat die woorden betekenen. Dat ziet er in de code van je website bij een adres zo uit:

<div itemscope itemtype=”//schema.org/LocalBusiness”>
<span itemprop=”name”>Gonect</span>
<div itemprop=”address” itemscope itemtype=”//schema.org/PostalAddress”>
<span itemprop=”streetAddress”>Brouwer 6</span>
<span itemprop=”postalCode”>5711LD</span><span itemprop=”addressLocality”>Someren</span>
</div>
Phone: <span itemprop=”telephone”><a href=”tel:+316804013593″>0804013593</span> </div>

Gonect

Brouwer 6

5711 LD Someren

080 4013593

Deze semantische code, wordt ook wel ‘rich markup’ genoemd en kun je verkrijgen bij Google.

Tip 5: Lokale SEO met een Google My Business account (Google mijn bedrijf-pagina)

Het viel je wellicht al eerder op in de afbeelding onder het kopje ‘lokale seo met lokale zoekwoorden’. Naast het feit dat we bovenaan staan aan de linkerkant, zie je rechts een groot vak met enkele afbeeldingen, sterretjes beoordelingen, adresgegevens, etc. Dit hebben wij te danken aan onze Google My Business pagina, oftewel ons Google mijn bedrijf-profiel.

Naast het feit dat je – wanneer iemand zeer gerelateerde termen of je bedrijfsnaam intypt – een mooie weergave van je bedrijfsgegevens krijgt, komt het onderstaande je vast ook niet onbekend voor:

Google mijn bedrijf-vermelding

Dit wordt vertoond zodra je een bedrijfstype plus locatie intypt in Google, in dit geval ‘Schildersbedrijf Eindhoven’. Ook dit is te danken aan je Google mijn bedrijf-account. Als kers op de taart, zorgt een goed gevuld Google mijn bedrijf-account ook nog voor een algehele betere lokale vindbaarheid van je website.

Tip 6: Geen resultaat met lokale SEO? Kies dan voor lokaal online adverteren

Mocht het je nu écht niet lukken om in de ‘gratis zoekresultaten’ bovenaan te komen staan, dan kun je nog altijd Google AdWords inzetten.

Lokale vindbaarheid

Met Google AdWords kun je je focussen op zelfgekozen regio’s, bijvoorbeeld een exacte straal rondom je winkel.

Er zijn ook alternatieven voor Google AdWords. Zeker voor lokale online marketing, zijn bijvoorbeeld De Telefoongids of Marktplaats interessant. De Telefoongids is op het gebied van lokaal online zoeken relatief groot. Via AdMarkt Topadvertenties hoef je pas te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt en ook dit kun je regiogebonden inzetten.

Tip 7: Lokale online marketing door lokaal op social media te adverteren

De grote social media platforms verzamelen bakken met informatie over hun gebruikers. Van je geboortedatum, je interesses tot je adresgegevens. Deze gegevens kunnen adverteerders gebruiken om zeer specifieke doelgroepen te bereiken. Heb jij een woonwinkel, dan wil je mensen bereiken die boven de 20 zijn en net verhuisd zijn. Misschien zelfs alleen de vrouwen (althans, bij mij thuis beslist mijn vriendin over het interieur…). Op Facebook zou je dus vrouwen kunnen targetten, tussen de 20 en 65+ jaar die net verhuisd zijn en in een cirkel van 15 kilometer rondom je winkel wonen. Via LinkedIn kun je je meer op de zakelijke markt focussen. Bijvoorbeeld eigenaren van bouwbedrijven met een minimaal aantal medewerkers uit Noord Brabant. Kortom; de mogelijkheden zijn enorm! Zie hieronder een voorbeeld van de targetting bij een van onze advertenties.

Lokale Facebooktargetting

Naast het adverteren op social media, is een goede algemene social media strategie natuurlijk ook van groot belang. Je kunt hiermee op een goedkope manier geregeld bij je doelgroep onder de aandacht blijven.

Tip 8: Focus je niet alleen op lokale online marketing

Natuurlijk zijn er enorm krachtige mogelijkheden met lokale online marketing. Echter, de marketingmix bevat meer dan enkel online marketing. Hier enkele tips:

  • Uit onderzoek van de NOM in samenwerking met GFK blijkt dat huis-aan-huis-kranten vooral op lokaal niveau een belangrijke nieuwsbron zijn. Hieruit blijkt ook dat een groot aantal lezers aankopen doet of gebruik maakt van een dienst na het lezen van een plaatselijke krant of nieuwsblad.
  • Samenwerken, samenwerken, samenwerken. Werk met lokale bedrijven samen. ‘Geven loont’.
  • Free publicity; heb je wat nieuws? Benader dan geregeld eens een lokale krant of nieuwsblad. Wissel dit ook af met het betaald regionaal of lokaal adverteren in het desbetreffende medium. Wederom; geven loont.
  • Laat jezelf ook fysiek zien. Laat de personen achter het bedrijf zien. Ga naar ondernemersverenigingen. Doe aan sponsoring en bezoek daar sponsoravonden. Sponsoring is ook relatief goedkoop. Sponsoring is ook goed voor je imago, je doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Conclusie; aan de slag met lokale online marketing?

Voor vrijwel ieder bedrijf kan lokale online marketing een belangrijke bijdrage leveren. Bij uitstek voor lokale bedrijven is het cruciaal. Ben jij benieuwd wat de mogelijkheden zijn? Wij gaan graag vrijblijvend met je samenzitten om te kijken wat lokale online marketing voor je kan betekenen.

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing