Kanaalconflicten: waarom steeds meer B2B-bedrijven direct verkopen via een webshop

Door Bart Rietjens 5 december 2024
Blog-visual-Kanaalconflicten

Stel je voor: je hebt een winkel en jouw leverancier besluit ineens direct aan jouw klanten te leveren met een webshop. Daar word je niet vrolijk van! Zo’n kanaalconflict kan een groot probleem veroorzaken voor allerlei partijen in de distributieketen. Vanaf het e-commercetijdperk groeit het aantal kanaalconflicten en Corona heeft dit een extra impuls gegeven.

In deze blog duiken we in de wereld van kanaalconflicten en dan vooral kanaalconflicten waarbij één van de partijen een webshop opstart. Ik leg uit wat het is, waarom het steeds vaker voorkomt, wat de voor- en nadelen zijn voor zowel producenten, distributeurs als winkels, en hoe je hier slim mee om kunt gaan. Geen droge kost, beloofd!

Inhoudsopgave

  1. Wat is een kanaalconflict?
  2. Typen kanaalconflicten
  3. Waarom zien we dit steeds vaker? 
  4. Wat zijn de voor- en nadelen voor een fabrikant?
  5. Wat zijn de voor- en nadelen voor een zakelijke klant? 
  6. Wat kan een (merk)fabrikant doen om een conflict te voorkomen?
  7. Kanaalconflict door verkopen op marketplaces
  8. Hoe bepaal je als merkfabrikant of je dit ‘conflict’ wilt aangaan?
  9. Case studies: succesvolle aanpak
  10. Samen sta je sterker

Wat is een kanaalconflict?

Een kanaalconflict is dus een botsing tussen partijen in de distributieketen. Denk aan een fabrikant, merk of groothandel (ik vat hen vanaf nu samen als fabrikant) die ineens besluit om zijn producten rechtstreeks aan eindklanten te verkopen, zonder tussenkomst van distributeurs of winkels (ik noem hen vanaf nu zakelijke klanten). Dat klinkt slim voor de merkfabrikant, maar het zorgt vaak voor scheve gezichten bij de partners die jarenlang trouwe klanten waren. En ja, dat heeft geregeld échte conflicten tot gevolg.

Blog-visual-Kanaalconflicten

Typen kanaalconflicten

1 / 3

Verticale conflicten

Dit type conflict ontstaat tussen partijen op verschillende niveaus in de distributieketen, zoals een merkfabrikant en een retailer. Een voorbeeld is een fabrikant die een eigen webshop lanceert en zo directe concurrentie wordt voor zijn distributeurs. Daar hebben we het in deze blog vooral over.

2 / 3

Horizontale conflicten

Deze treden op tussen partijen op hetzelfde niveau, zoals twee retailers die strijden om dezelfde klanten, vaak aangewakkerd door prijsverschillen of exclusieve contracten.

3 / 3

Multikanaalconflicten

Deze conflicten ontstaan wanneer een producent meerdere verkoopkanalen beheert, zoals fysieke winkels, eigen webshops en marktplaatsen, en deze elkaar beginnen te beconcurreren. Zo had Hema ruzie met haar franchisenemers omdat Hema te veel omzet zou maken via de webshop.

Waarom zien we dit steeds vaker?

Vroeger was het natuurlijk lastig voor fabrikanten om óók nog eens direct aan consumenten te verkopen. Het e-commercetijdperk heeft hier verandering in gebracht. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Platforms zoals Shopify maken het makkelijk om binnen no-time een eigen webshop op te zetten. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Capgemini dat consumenten eerder bereid zijn bij merken te kopen ten koste van traditionele kanalen. Sterker nog: ze verwachten dat merken informatie online aanbieden. Fabrikanten zien kansen: ‘Waarom een deel van je marge weggeven aan een tussenschakel als je het zelf kunt doen?’

Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat 77% van de webshops voordeel heeft gehad bij het direct online verkopen door toenemende verkoopcijfers, betere klantenservice en betere productontwikkeling.  13% zag een daling in orders van retailers en 20% zag een stijging!

Hier bovenop kwam Corona. De pandemie bracht deze ontwikkeling in een stroomversnelling. Winkels waren gesloten en (merk)fabrikanten zochten andere manieren om hun omzet veilig te stellen. Directe verkoop via webshops was een oplossing.

Een voorbeeld is groenten- en fruitgroothandel van Gelder. Zij zagen het grootste deel van de markt van de ene op de andere dag wegvallen toen restaurants in maart 2020 hun deuren moesten sluiten. Directe verkoop aan de consument was de oplossing. Dat was niet gemakkelijk. De groothandel moest zijn fulfilment volledig reorganiseren om van palletdistributie naar kleine pakketten verzending te gaan. Van Gelder deed dit met succes en het directe kanaal is nog steeds open, zelfs nu de distributiekanalen van vóór Corona weer actief zijn. Hetzelfde geldt voor het slimme portemonnee-merk Secrid. Zij besloten om hun bestaande webshop door COVID uit te breiden naar meer landen.

Wat zijn de voor- en nadelen voor een fabrikant die zelf een webshop start?

Stel, je bent een fabrikant die overweegt direct aan je klanten te verkopen (verticaal kanaalconflict). Dat klinkt als een gouden zet, toch? Maar wat zijn de echte voordelen? En zitten er ook haken en ogen aan? Spoiler alert: ja, die zijn er.

Voordelen

  1. Je kunt jouw verkoopprijzen verhogen. Jij leverde natuurlijk aan de tussenhandel en zij pakten natuurlijk ook weer een stuk marge.
  2. Je leert je klanten kennen. Door direct te verkopen, verzamel je feedback, kun je klantdata analyseren en zelfs je productaanbod verbeteren. Uit onderzoek blijkt echter dat maar 42% van de fabrikanten het ook echt optimaal daarvoor gebruikt.
  3. Je hebt de mogelijkheid om nieuwe producten redelijk laagdrempelig te testen.
  4. Je verkleint je afhankelijkheid van retailers.
  5. Je hebt meer merkcontrole. Een ander bedrijf brengt jouw merk toch altijd minder en slechter over dan jijzelf. Alles van branding tot prijzen bepaal jij.
  6. Hierboven staat het al: branding. Jij hebt wat te vertellen en je wilt niet dat anderen met die eer strijken.

Nadelen (en uitdagingen)

  1. Partners zijn meestal niet blij. Distributeurs die zich gepasseerd voelen, kunnen de samenwerking opzeggen. Dat kan pijn doen in je omzet.
  2. Hogere kosten: de voordelen van directe verkopen worden vaak overschat. Je moet investeren in een webshop, logistiek en klantenservice. Dat kost tijd én geld. Er is een behoorlijke omzet nodig om dit te compenseren.
  3. E-commerce is geen verkoopkanaal maar een strategie met behoorlijke impact. Het is geen projectje van de marketingafdeling, maar heeft impact op de hele organisatie. Maak de gehele organisatie deel van deze ontwikkeling én maak iemand verantwoordelijk. Neem een e-commercemanager aan.
  4. Niet alleen partners, maar ook vertegenwoordigers zien het als een bedreiging. Een goede webshop zorgt ontegenzeggelijk voor minder traditionele verkoop. Doe hen de belofte dat het geen impact gaat hebben op hun verkopen, door bijvoorbeeld de commissiestructuur beter te laten aansluiten bij de nieuwe verkoopwijze. Vertel ze ook over de gigantische bak aan informatie over de doelgroep die hiermee tot hun beschikking komt.
  5. Het is complex. Retouren, klantenservice, marketing – ineens moet je alles zelf doen. En dat zorgt geregeld voor problemen en daardoor slechte reviews. Zo word je ineens belast met veel meer telefoontjes.

Bovenstaande nadelen zorgen ervoor dat partijen ervoor kiezen om geen webshop te starten. Maar liefst 93% van de e-commercemanagers meldt dat ze op een manier inkomsten hebben verloren omdat ze hun kanaalpartners tevreden willen houden. De meerderheid (59%) gelooft dat ze de verkoop met 10% kunnen verhogen als ze niet worden beperkt door kanaalconflicten. Toch zegt meer dan driekwart van de merken dat ze zich zorgen maken over een kanaalconflict bij belangrijke partners. Een derde van de B2B organisaties vindt dat kanaalconflicten ook echt een belemmering zijn om met e-commerce te starten.

Wat zijn de voor- en nadelen voor de zakelijke klant?

Je bent distributeur of retailer en ineens begint je leverancier een eigen webshop. Klinkt als slecht nieuws, toch? Ja, maar niet altijd. Er zitten zelfs wat voordelen aan.

Nadelen

  1. Er is nieuwe concurrentie. Als je leverancier rechtstreeks aan klanten verkoopt, kun jij klanten verliezen. Zeker als ze met lagere prijzen komen.
  2. Jouw winkel was dé manier voor de consument om aan deze producten te komen. Als je die toegevoegde waarde niet meer biedt, waarom zou een klant dan nog via jou bestellen?
  3. Het komt zelfs voor dat ze het product in je winkel komen bekijken of passen en het digitaal bij de fabrikant kopen. Zeker als jij de juiste maat niet hebt.

Voordelen

  1. Dit is je kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Het houdt je scherp. Wat kun jij bieden dat een producent niet kan? Denk aan extra service, snelle levering of lokaal advies.
  2. Samenwerking: probeer samen te werken in plaats van te concurreren. Denk aan exclusieve deals of gedeelde marketing.
  3. Het biedt ook kansen. Hummel verhoogde zelfs het aantal verkopen in fysieke winkels dankzij hun e-commercestrategie.

Wat kan een (merk)fabrikant doen om een conflict te voorkomen?

Oké, je bent eruit. Je wilt die webshop starten, maar niet direct alle bruggen verbranden met je zakelijke klanten. Hoe pak je dat aan? Hier zijn wat slimme stappen:

1. Wees transparant

Vertel je zakelijke klanten wat je van plan bent. Niet via een vage e-mail, maar echt face-to-face. Leg uit waarom je dit doet en hoe zij er ook beter van kunnen worden.

2. Laat zien waar hun kracht ligt

Zakelijke klanten hebben vaak unieke kwaliteiten. Misschien hebben ze een groot netwerk of bieden ze services die jij niet kunt leveren. Maak daar gebruik van.

3. Verkoop aan de eindgebruiker in een nieuwe markt

Een merk met een sterke positie in de Nederland kan besluiten om de loyaliteit en het succes van zijn gevestigde resellernetwerk te respecteren en de webshop te openen voor de Duitse markt óf hier via een marketplace te verkopen. Dat laatste is een goede manier om te experimenteren op een ander verkoopkanaal zonder conflicten te veroorzaken.

4. Denk na over je prijzen

Ga niet rechtstreeks concurreren met je zakelijke klanten door je producten online goedkoper aan te bieden. Biedt ze bijvoorbeeld staffelkortingen aan. Werk liever met exclusieve deals of andere prijspakketten. Later in deze blog volgt een mooi voorbeeld van hoe Nike dit heeft aangepakt.

5. Werk samen

Betrek je zakelijke klanten bij je plannen. Denk aan gezamenlijke marketingcampagnes of exclusieve producten die alleen via hen te koop zijn. Vermeld de resellers op je webshop voor degenen die het product bijvoorbeeld graag in een fysieke winkel proberen. Zo doet Philips dat.

Philips_verkoopadressen
Bron: https://www.philips.nl/c-p/77OLED859_12/oled-4k-ambilight-tv

Makita kiest er zelfs voor om retailers de mogelijkheid te bieden om onder hun eigen naam een website van Makita in te richten waarop verkocht kan worden.

Heb jij een product waarbij onderhoud, installatie of een andere vorm van service nodig is? Laat de consument dan een servicedealer selecteren tijdens het aankoopproces en geef deze dealer een fee.

Maak gebruik van co-delivery. Ook wordt er geregeld gewerkt met ‘doorgeeforders’ waarbij de retailer het product aflevert of het bij de retailer opgehaald kan worden. Circuit City was een van de eerste met het Pick Up In Store-concept. De helft van hun klanten komt spullen in de winkel ophalen. Een mooi moment voor de retailer om te cross-sellen.

6. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt

Een webshop klinkt makkelijk, maar er komt veel bij kijken. Zorg dat je voorraadbeheer, klantenservice en retourprocessen strak geregeld zijn. Werk met de juiste systemen, zoals een retourmanagementsysteem, ERP, PIM en WMS.

Zorg dat je data op een privacy vriendelijke manier goed opslaat en analyseert. Niet alleen je productdata, maar dus ook je klantdata.

7. Juridische en ethische overwegingen

Kanaalconflicten kunnen juridische en ethische vraagstukken oproepen:

  • Concurrentiebedingen: zakelijke klanten kunnen contracten hebben die exclusieve rechten claimen in bepaalde regio’s.
  • Fair play: fabrikanten moeten een eerlijke balans vinden tussen directe verkoop en het ondersteunen van hun distributeurs.
  • Prijsafspraken: het hanteren van een consistent prijsbeleid is essentieel om juridische problemen te vermijden.

Kanaalconflict door verkopen op marketplaces

Directe verkoop via marktplaatsen zoals Amazon wordt steeds belangrijker. De helft van de merken die Forrester in hun onderzoek hebben ondervraagd, zegt dat omzet via marktplaatsen sneller groeit dan via traditionele groothandelskanalen. Ook dat is een fantastische kans om relatief gemakkelijk rechtstreeks aan de eindklant te leveren, zonder dat je zelf een webshop hoeft op te starten.

Verkoop via marketplaces wordt bijvoorbeeld ook geregeld gebruikt om overtollige voorraad of oude versies van producten tegen een gereduceerd tarief kwijt te raken.

Los van het feit dat het verkopen op marketplaces een kanaalconflict kan veroorzaken met zakelijke klanten, kan het ook een intern kanaalconflict tot gevolg hebben als je óók verkoopt met je webshop. Om die reden besloten Nike en BIRKENSTOCK eerder om te stoppen met verkoop via Amazon.

Hoe bepaal je als merkfabrikant of je dit ‘conflict’ wilt aangaan?

Kijk onder andere naar de volgende zaken:

  1. Hoe sterk is je merk? Als jij een écht A-merk bent waar geen retailer zonder kan zoals Apple of Nike, dan is de keuze een stuk gemakkelijker dan wanneer jij een redelijk onbekend merk bent.
  2. Doe je het met je gehele assortiment of slechts met een deel waardoor de impact op de retailers kleiner is?
  3. Is het een product dat gemakkelijk online te kopen is of zijn er fysieke retailers nodig? Zoals bij auto’s.
  4. Heb je een complex deel van je assortiment waarbij je wél retailers nodig hebt om het verkocht te krijgen? Dan loop je extra risico als retailers stoppen.

Kanaalconflicten-visual (1)

Bron: Accenture

Case studies: succesvolle aanpak

Eerder noemde ik natuurlijk al twee voorbeelden van partijen die de keuze tijdens Corona (noodgedwongen) maakten. Er zijn nog veel meer voorbeelden. Denk aan Lego, Philips, Fatboy, Brabantia, BMW, Nestlé, Kärcher en Quick Step. Bij de meeste bedrijven was het een tijdje kritiek en werd het vanzelf rustiger toen bleek dat de strategie goed was. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Nike besloot rechtstreeks aan consumenten te verkopen via eigen merkwinkels en de webshop. Dit zorgde voor spanningen bij multibrandstores die o.a. Nike verkochten. Nike loste dit conflict op door exclusieve producten en ervaringen aan te bieden aan retailpartners.
  • Apple is zeer streng op de partijen die de producten mogen verkopen en controleert streng op prijzen en klantervaringen. Hierdoor ontstaan er geen prijzenoorlogen en conflicten.
  • Dyson heeft directe verkoopkanalen zoals een webshop opgezet, maar ook investeringen gedaan in exclusieve partnerschappen met geselecteerde retailers om conflicten te minimaliseren.
  • Heineken koos ervoor om de webshop Beerwulf te lanceren. Het doel is om de verbinding tussen de brouwer en de consument te verbeteren. Ze weten dat dit een kanaalconflict en dus omzetverlies voor Heineken op de korte termijn kan opleveren. Dat accepteren ze.

Samen sta je sterker

Kanaalconflicten hoeven geen drama te zijn. Het draait allemaal om communicatie, strategie en samenwerking. Of je nu een fabrikant bent die een webshop wil starten of een zakelijke klant die wil blijven groeien, de sleutel is om waarde te blijven bieden – aan elkaar én aan de klant. Natuurlijk zit een distributeur of retailer er in eerste instantie niet op te wachten dat een merkfabrikant rechtstreeks aan hun klanten gaat verkopen. Daar moeten we ook gewoon realistisch in zijn.

Naar mijn mening draait allemaal om centraal stellen van de doelgroep. Als een webshop bijdraagt aan de waardepropositie, dan is dit het overwegen waard. Als (merk)fabrikant moet je aan je eigen toekomst en toegevoegde waarde denken. Ook jij hebt concurrenten en ook zij zitten niet stil. Ga jij niet mee met deze marktkansen, dan ben je vast en zeker heel vriendelijk geweest voor je zakelijke klanten, maar ben jij uiteindelijk degene die de concurrentiestrijd verliest.

Dus, wat wordt het? Concurreren of samenwerken? Eén ding is zeker: de wereld van e-commerce zit vol kansen. Het is aan jou om ze te grijpen.

Ovaal wit Gert en Eddie

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Wat zijn de mogelijkheden van Amazon adverteren
Amazon adverteren
Webshop
Amazon advertising. Wat zijn de mogelijkheden?
Door Bart Rietjens 12 mei 2020
Verkopen op Amazon
Amazon adverteren
Webshop