- Wat zijn GIF’jes eigenlijk?
- Animated GIF op social media
- Animated GIF in e-mailmarketing
- Animated GIF op je website
- Gebruik GIF’jes via WhatsApp
- Hoe ga jij gebruik maken van animated GIF?
Wat betekent GIF?
GIF staat voor Graphics Interchange Format en is in de jaren 80 geïntroduceerd om afbeeldingen uit te wisselen tussen computernetwerken. Deze afbeeldingen werden gecomprimeerd (kleiner gemaakt qua bestandsformaat) waardoor ze beter geschikt waren voor weergaven op bijvoorbeeld websites. Helaas heeft een GIF beperkingen. Vooral wat betreft het gebruik van kleuren. Daarom wordt JPG of PNG vaker gebruikt.
Naast de oorspronkelijke GIF hebben we ook nog de animated GIF. Hierin worden diverse GIF’jes over elkaar heen gelegd en achter elkaar geplakt zodat je een korte animatie krijgt. Door deze steeds weer te herhalen zodra het GIF’je is afgespeeld, krijg je een animated GIF. Dit is dan ook de vorm van GIF die we tegenwoordig zoveel digitaal gebruiken. Denk aan GIF’jes zoals hieronder:
Animated GIF op social media
Op social media kan een animated GIF op verschillende manieren gebruikt worden. Denk aan het plaatsen van een GIF als bericht op een Facebookpagina, in een Tweet op Twitter, of aan het reageren met een GIF op een bericht.
Zodra je binnen Facebook een GIF uploadt, wordt het automatisch omgezet naar een filmpje. Dit filmpje herhaalt zich telkens, zodat het effect van een GIF blijft behouden. Voor het uitzoeken en delen van animated GIF wordt veelal de website Giphy gebruikt. Hier staat een enorme verzameling van leuke animated GIFs. De link kan dan vervolgens simpel in een bericht op Facebook gedeeld worden, hier wordt dan automatisch een GIF van gemaakt.
Een GIF wordt verder ook vaak als reactie gebruikt onder berichten. Vooral op Facebook is dit populair. Tip: gebruik dit ook in de webcare van je Facebookpagina.
Waarom een animated GIF op social media zo populair is? Dat komt vooral omdat het voor velen herkenbare beelden zijn en omdat ze veelal erg leuk zijn om naar te kijken.
Animated GIF in e-mailmarketing
Ook in e-mailmarketing is het leuk, handig en effectief om gebruik te maken van animated GIF’jes. Het voordeel is dat deze GIF’jes – in tegenstelling tot video’s – wel werken in een e-mail. Gebruik een GIF bijvoorbeeld om een mail leuker te maken. Of gebruik een GIF om iets uit te leggen zodat de gebruiker door het kijken van het GIF’je begrijpt hoe iets werkt. Dit soort animaties brengen de inhoud van een e-mail tot leven.
Hieronder een voorbeeld van een mailing waarin een nieuw boek werd gepresenteerd. De animated GIF geeft alvast een sneak preview van het boek!
Het voorbeeld hieronder maakt een vrij commerciële mailing toch leuk door de producten als een animated GIF in de mail te verwerken.
Werkt een GIF altijd in een e-mail?
In de meeste gevallen werkt een GIF gewoon goed in een e-mail. Vooral bij webclients (zoals Gmail) en op mobiele apparaten werkt het goed. Alleen Outlook op de desktop heeft er moeite mee. Hier moeten afbeeldingen namelijk altijd eerst toegestaan worden voordat de mail inclusief afbeeldingen en dus ook GIF’jes goed wordt weergegeven. Verder heeft Outlook de gewoonte om GIF’jes niet altijd af te spelen. Zorg er daarom voor dat het laatste frame van de GIF een geschikte afbeelding is voor het geval de GIF niet afgespeeld wordt. Wees verder niet bang, de GIF wordt door de meeste e-mailprogramma’s gewoon ondersteund.
Tip: overdrijf niet bij het gebruik van GIF in e-mailmarketing. Teveel is niet goed. Bedenk altijd of het van toegevoegde waarde is voor de e-mail. Is het nuttig?
Animated GIF op je website
Je kunt op diverse manieren gebruik maken van animated GIF op je website. Hieronder worden een paar veelgebruikte manieren beschreven.
- Je kan je homepagina opleuken door met een GIF meer sfeer mee te geven. Verander de headerafbeelding bijvoorbeeld eens in een animated GIF zoals hieronder.
- We kennen het allemaal, je klikt op een link en komt op een 404-pagina terecht omdat de pagina niet (meer) bestaat. Balen! Door op deze pagina een animated GIF toe te voegen, is de pagina al snel minder vervelend. Zie hieronder een voorbeeld:
- Deel kennis en informatie met een animated GIF! Laat bijvoorbeeld zien hoe je product werkt. Of deel stukjes kennis en feiten in een geanimeerde infograpic (ook wel een InfoGIF genoemd). Verkoop je stropdassen, dan is een onderstaande GIF wellicht leuk om te maken/gebruiken:
Gebruik GIF’jes via WhatsApp
Tegenwoordig wordt WhatsApp steeds vaker ingezet als communicatiemiddel met (potentiële) klanten. Zowel voor het verkopen van producten als het bieden van service. Wist je dat je via WhatsApp ook GIF’jes kan sturen? Je kan hier kiezen uit eigen GIF’jes of je kunt zoeken in de bibliotheek door een toepasselijke zoekterm in te typen.
Op een iPhone telefoon vind je dit door te klikken op het versturen van een foto uit de foto- en videobibliotheek. Normaal gesproken kies je dan de foto of video uit, maar nu klik je op het icoontje met het woordje ‘GIF’ erbij. Daar kun je zoeken naar leuke GIF’jes.
Voor Android toestellen lijkt het veel op de manier zoals je ook een emoticon stuurt. Onderaan het scherm heb je de keuze voor het weergeven van emoji’s of GIF’jes.
Hieronder een paar voorbeelden:
- Je wilt een klant bedanken:
2. De klant vraagt om een bevestiging:
3. Om je te verontschuldigen:
Zelf een GIF maken?
Wil je graag zelf een GIF maken? Kijk dan eens naar de app Boomerang. Dit is een app wat eigendom is van Facebook en is oorspronkelijk gemaakt voor het creëren van mooie content voor Instagram. Het leuke van deze app is dat je zeer eenvoudig zelf GIF’jes kan maken. Deze GIF’jes kun je ook buiten Instagram gebruiken op kanalen zoals Facebook en Twitter.
Hoe ga jij gebruik maken van animated GIF?
Hopelijk heeft bovenstaande je een beter beeld gegeven van wat de mogelijkheden van GIF’jes zijn. Ga voor jezelf eens na of je van jouw producten of voor jouw bedrijf gebruik kan maken van GIF’jes. Naast het feit dat het leuk en grappig is, kan het ook zeer informatief zijn. GIF’jes dragen daarom bij aan een betere usability van bijvoorbeeld je website.