Wat is er anders aan de nieuwe interface van Google AdWords?

Door Bart Rietjens 24 augustus 2017
Google AdWords Alpha
De afgelopen periode is Google druk bezig geweest met het verjongen van verschillende platformen, zoals Google Analytics en Google Tag Manager. Medio 2016 kregen we al de eerste signalen van een aankomende grote verandering in de interface van Google AdWords. De verandering had als doel; meer productiviteit en gemak voor gebruikers. Eind januari 2017 werd duidelijk dat Google de Beta-versie van de nieuwe interface op korte termijn al zou gaan testen bij een select aantal AdWords-accounts. Op dit moment hebben die accounts al toegang tot de nieuwe interface van Google AdWords en eind 2017 wordt dit beschikbaar voor iedereen. Enkele van onze klanten hebben al toegang. Hetgeen wij daar zien, delen we in deze blog.

Inhoud van dit artikel:

  1. Sneller duidelijkheid rondom je AdWords resultaten
  2. De verschillende widgets in de nieuwe Google AdWords interface
  3. Nieuwe lay-out en mogelijkheden van Google AdWords
  4. De nieuwe Google AdWords interface al proberen?

Sneller duidelijkheid rondom je Google AdWords resultaten

De nieuwe layout is volledig gericht op het zo snel mogelijk inzichtelijk maken van de resultaten die voor jou belangrijk zijn. In het algemene overzicht kun je snel vinden waar je naar op zoek bent. Marketingfacts maakte hiervan een handige GIF:

Animated Gif adwords alpha interface

Naast de effectieve inrichting, is de nieuwe Google AdWords interface 20 procent sneller.

De verschillende widgets in de nieuwe interface van Google AdWords

Via ‘overzicht’, kom je bij een aantal handige widgets. De belangrijkst noem ik hieronder:

Grootste wijzigingen

Hierin worden de campagnes en advertentiegroepen getoond waarin (binnen de geselecteerde periode) de grootste wijzigingen hebben plaatsgevonden. Het gaat hier zowel om stijgingen als dalingen. Hieronder zie je links een voorbeeld van de grootste wijzigingen in conversies en rechts in kosten.

Actieve campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden

Hierin worden je actieve campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden weergegeven. Dit kun je dan weer filteren op verschillende variabelen. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk zien welke campagne, advertentiegroep of zoekwoord het meeste kost, de meeste conversies heeft of juist het minste kost per conversie.

Actieve campagnes adwords

Zoekopdrachten, zoektermen en woorden

Een van de widgets onder ‘overzicht’ laat zien welke zoektermen er daadwerkelijk zijn ingetypt. Al is dat natuurlijk niet ‘nieuw’. Wat wel nieuw is, is de tab ‘woorden’ onder zoekopdrachten. Hierin zie je welke losse woorden het meeste zijn gebruikt en in combinatie met welke zoektermen ze ingetypt zijn. In ons AdWords account wordt bijvoorbeeld vaak de term ‘online’ als woord gebruikt, bijvoorbeeld in combinatie met de zoekterm ‘online marketing bureau’.

Meest vertoonde advertentie

Met deze widget krijg je inzicht in welke advertentie het meest wordt vertoond binnen je account of campagne, maar ook welke sitelinks of highlight extensies daar het meeste bij worden vertoond.

Locaties

Wat zijn nu de meest relevante locaties op basis van vertoningen, conversies etc.? Dat zie je met deze widget in één oogopslag. Per provincie, per plaats, per land… je ziet het allemaal. Je ziet dus gemakkelijk waar voor jou mogelijk nog potentie zit, of juist niet. Hoe donkerder de kleur van de provincie, hoe meer klikken, conversies etc. er zijn geweest.

Adwords widget locaties

Apparaten

Met de widget ‘apparaten’ zie je snel via welk apparaat je de meeste kosten, conversies, klikken etc. krijgt. Je ziet dus snel hoe je campagnes presteren op verschillende apparaten.

Verschillende apparaten Google Adwords Alpha

Dag en tijdstip

Met deze widget zie je op welke dagen en op welk tijdstip je advertenties het beste presteren (hoe donkerder de kleur, hoe meer). Je kunt dit instellen op klikken, vertoningen, CTR, kosten, CPC, conversies, kosten per conversie etc. Hieronder heb ik het ingesteld op conversies. Hier is dus ook duidelijk te zien dat deze adverteerder vooral doordeweeks veel verkoopt, met name tijdens werkuren.

Adwords widget dag en tijdstip

Inzicht in de veiling

In dit gemakkelijke overzicht, zie je hoe hoog je vertoningspercentage in vergelijking met de concurrentie is. Ook kun je hier bijvoorbeeld zien wat het percentage waarop je bovenaan de pagina staat is in vergelijking met je concurrentie. Je kunt er zelfs zien wat de gemiddelde positie in vergelijking met de concurrentie is. Rechts van het overzicht, zie je welke concurrent, welk kleurtje heeft.

Adwords widget inzicht in de veiling

Nieuwe lay-out en mogelijkheden van Google AdWords

Ja, de lay-out is écht anders! Je hebt naast de nieuwe vormgeving en widgets, ook een aantal andere interessante mogelijkheden:

Alle tabs zijn verplaatst naar de linkerkant en worden verticaal weergegeven

Bij de ‘oude’ versie, staan de navigatietabs horizontaal (campagnes, advertentiegroepen, instellingen). In de nieuwe interface van Google AdWords  hebben ze ervoor gekozen om de tabs verticaal te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat het midden en de rechterkant van je scherm vrijkomen voor het tonen van grafieken en tabellen.

Daarnaast zijn advertenties en advertentie-extensies samengevoegd tot één tab (zie de afbeelding onder ‘campagnetypen’).

Campagnetypen

Je ziet in de nieuwe interface ook welke soorten actieve campagnes je hebt. Zoals in onderstaande afbeelding is weergegeven, kun je dus direct naar alle display- of YouTube-campagnes doorklikken. Dit wordt alleen weergegeven wanneer je ook daadwerkelijk deze type campagnes hebt.

Adwords Alpha campagnetypen

Scrollen door tijdsperiode

Bij de ‘oude’ versie moet je nog klikken op de pijl en de maanden één voor één selecteren, maar bij de nieuwe Google AdWords interface is het mogelijk om te scrollen door de tijdsperiode van je AdWords-gegevens.

Google AdWords Alpha tijdsperiode

Kleurgebruik en meerdere lijnen

Bij de huidige interface kun je slechts 2 lijnen toevoegen aan de grafieken bovenaan de pagina. Bij de nieuwe Google AdWords interface zijn dat er 4. Zo kun je bijvoorbeeld klikken, conversies, kosten en kosten per conversie met elkaar vergelijken. Al deze grafieken staan in één overzicht en hebben ook een duidelijke hardere kleur.

Adwords Alpha statistieken

Gebruikte extensies

Een handig nieuwtje, is dat je in één overzicht kunt zien welke actieve extensies er zijn. Vroeger kon je enkel per extensiecategorie zoeken, zoals sitelinks apart en highlight extensies apart. Nu kun je alle extensies in één klik bekijken. Dit kun je doen door onder ‘advertenties en extensies’ te filteren op ‘Alle extensietypen’. Wat nóg duidelijker zou zijn, is wanneer je ook direct (aangevinkt) ziet welke extensies er daadwerkelijk actief zijn.

Adwords alpha extensietype

Gemakkelijk vanuit de campagnes segmenteren

In de nieuwe interface kun je enorm gemakkelijk segmenteren. Je ziet per campagne met één klik op de knop wat de prestaties van de afgelopen maanden zijn of wat de prestaties per device waren in een tijdsperiode.

Adwords Alpha Campagnes segmenteren

Het combineren van filters

Een zeer handige update in de nieuwe interface, is het combineren van filters. Je kunt nu bijvoorbeeld filteren op campagnes met een bepaalde gemiddelde conversiewaarde en een minimaal aantal vertoningen. Voorheen kon je slechts één filter gebruiken.

Nieuwe campagnes aanmaken

Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, heb je de mogelijkheid om een doel aan te geven. Google geeft vervolgens tips hoe je dat doel kunt bereiken. Buiten het feit dat het maken van een campagne er zeer gelikt uitziet, is er verder niet zoveel veranderd.

Adwords nieuwe campagne aanmaken

De nieuwe Google AdWords interface al proberen?

Helaas is de interface nog niet voor iedereen te gebruiken. Een beperkt aantal accounts heeft toegang tot de beta-versie. Wil je weten of jij al toegang hebt? Kijk dan rechtsonder in je Google AdWords-account. Daar verschijnt dan deze pop-up: Adwords Alpha testen

Heb jij deze pop-up niet, dan zul je helaas nog een tijdje moeten wachten! Google geeft aan de keuze te maken uit de geselecteerde accounts, gebaseerd op een aantal factoren zoals het aantal features dat wordt gebruikt. Google gaat in de komende maanden steeds meer mensen toegang geven tot de versie. Heb je wel al toegang? Dan ben jij een van de gelukkigen! Probeer het gerust uit, want als het je niet bevalt kun je voor nu nog terugkeren naar de ‘normale’ versie. Dit doe je door te klikken op de drie puntjes rechtsboven en daaronder klik je op ‘terug naar vorige versie van AdWords’, zoals hieronder te zien is:

Adwords terug naar oude versie

Via deze puntjes kun je overigens ook naar de gedeelde bibliotheek, die dus ook van plek is veranderd.

Conclusie

Het ziet er enorm veelbelovend uit, maar er missen nog altijd wel een aantal dingen. Google zal echter steeds meer features uitrollen.Meer weten over de mogelijkheden van Google AdWords, neem dan contact met ons op!

Contactformulier invullen

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024