Nieuwe lengte Google Meta Descriptions

Door Gonect 16 februari 2018
Nieuwe lengte Google Meta Description
Schrijf je altijd zelf jouw meta descriptions? Dan herken je het volgende probleem vast en zeker. Je probeert alle belangrijke informatie van je pagina binnen de 160 tekens van de meta description te proppen. Vaak met succes, maar het komt ook wel eens voor dat je alles alsmaar niet passend krijgt. Erg frustrerend, en eventjes leek dit probleem verleden tijd. Waar Twitter het aantal maximale karakters van een Tweet al had verhoogd, had Google in december 2017 ook het aantal karakters van de meta description verhoogd. Dit tot maar liefst 300/320 karakters! Echter heeft Google deze verhoging onlangs weer teruggeschroefd naar ongeveer 150/160 karakters. Ben je benieuwd naar de reden waarom Google dit heeft gedaan en wat de consequenties voor jou zijn? Lees dan zeker verder. Bovendien maken we in deze blog kennis met een nieuwe meta description tool die ook voor jou erg bruikbaar is! Deze tool is namelijk afgestemd op de nieuwe lengte van de meta descriptions waardoor het maken van goede descriptions een fluitje van een cent is.

  1. Wat is een meta description ook alweer?
  2. Waarom zijn de meta descriptions verlengd?
  3. Hoe lang mogen de meta descriptions nu zijn?
  4. Waarom is het belangrijk om zelf een meta description in te vullen?
  5. Lengte meta descriptions op mobiel
  6. Meta description tool
  7. Meta beschrijvingen aanpassen, ja of nee?

Wat is een meta description ook alweer?

Voordat we dieper op de theorie in kunnen gaan is het goed om nog even te kijken wat de meta description ook alweer is. De meta description, ook wel meta beschrijving genoemd, is de omschrijvingsregel van een landingspagina zoals deze verschijnt in Google. Met dank aan de meta descriptions geef je de potentiële bezoekers van jouw pagina een indruk van wat ze kunnen verwachten op de pagina. Dit resultaat wordt soms ook wel ‘snippet’ genoemd, maar eigenlijk is de snippet het hele blokje met informatie over de website in de lijst met zoekresultaten zoals te zien is in onderstaande afbeelding. Je kunt er voor kiezen om zelf een meta description te maken, maar je kunt dit ook laten doen door Google. Wanneer je niet handmatig een meta description aanmaakt, dan genereert Google deze automatisch uit de tekst op je pagina. Wanneer je zelf een meta description schrijft, wordt deze weergegeven in de broncode van de website. Een meta description ziet er als volgt uit:

Nieuwe meta description

Waarom zijn de meta descriptions verlengd en vervolgens weer verlaagd?

Het blijft een beetje gissen naar de reden waarom Google de meta descriptions langer heeft gemaakt en vervolgens weer heeft verlaagd. Het feit is wel dat Google de missie heeft om zoveel mogelijk informatie te laten zien op de zoekresultatenpagina, waardoor consumenten zelfs in de zoekresultaten het antwoord op hun vraag al kunnen vinden. Het groter maken van de meta descriptions komt deze missie naadloos tegemoet. Door langere meta descriptions is de kans groter dat iemand het antwoord op zijn vraag al vindt zonder van de zoekpagina af te gaan. Echter, kunnen lange meta descriptions er ook voor zorgen dat het minder overzichtelijk wordt. Het blijft dus gissen wat de gedachte van Google is achter de wijzigingen.  

Hoe lang mogen de meta descriptions nu zijn?

Waar de verlengde meta description op de desktop pas werd afgebroken wanneer deze langer was dan 300 tot 320 karakters, wordt nu de meta description op de desktop afgebroken wanneer deze langer dan 150/160 tekens is. Als een meta description wordt afgebroken door Google, wordt het door Google afgebroken met ‘…’ op het einde. De precieze grens voor het maximale aantal karakters blijft een beetje gissen en is daarnaast dynamisch. Er is namelijk geen vaste lengte voor de meta description. De lengte van de meta description varieert op basis van wat Google nuttig acht. Google geeft daarom ook geen grens voor een bepaald aantal maximaal karakters omdat de meta descriptions dynamisch worden gegenereerd. 

lengte meta description

Waarom is het belangrijk om zelf een meta description in te vullen?

Ondanks dat het niet noodzakelijk is om zelf een meta description in te vullen, is het wel echt aan te raden om dit te doen. Wanneer je zelf geen meta description invult, dan zal Google dit voor je doen. Google zal de getoonde meta description dan zo goed mogelijk proberen te matchen met de zoekopdracht van de consument. Dit klinkt wellicht nog niet zo slecht, maar het is toch echt stukken beter wanneer je zelf jouw meta descriptions invult. Het zelf invullen van de meta description heeft als grote voordelen dat je zelf grip hebt op wat de potentiële pagina bezoeker te zien krijgt. Zo kun je bij het invullen van je meta description zorgen dat de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt terugkomen in de meta description. Wanneer jouw doelgroep zoekt op deze zoekwoorden, dan zullen de zoekwoorden dik worden gedrukt in de meta beschrijving wat zal zorgen voor herkenning bij de potentiële paginabezoeker. Een ander voordeel van het zelf invullen van de meta description is dat je de potentiële bezoekers op jouw manier kunt verleiden om te klikken op het zoekresultaat. Door zelf een meta description in te vullen kun je er voor zorgen dat potentiële paginabezoekers écht worden aangezet tot actie. Daarnaast geeft het zelf invullen van de meta description je ook de mogelijkheid om jouw meta description beter op te laten vallen ten opzichte van de andere meta descriptions. Dit kun je bijvoorbeeld doen door icoontjes te gebruiken. Wanneer je zelf een meta description invoert, kan het echter alsnog zo zijn dat Google er voor kiest om een andere meta description te tonen.

Het is niet verplicht om de meta description te vullen met 300/320 karakters. Als jij vindt dat je in de meta beschrijving alles hebt beschreven, hoef je geen onnodige teksten te schrijven om het maximaal aantal toegestane karakters vol te maken. De meta descriptions kunnen tegenwoordig langer zijn, maar dat moeten ze niet.

Lengte meta descriptions op mobiel

Oké, het is nu dus duidelijk hoe het zit met een meta description op de desktop, maar hoe ziet de meta description eruit op mobiele apparaten? Worden de meta descriptions op deze apparaten op dezelfde manier weergegeven of niet? Het antwoord op deze vraag is nee, uit de statistieken van RankRanger blijkt dat meta descriptions op mobiel korter worden weergegeven dan op desktop. Dit is erg belangrijk om te weten, omdat volgens similarweb tegenwoordig meer dan de helft van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd op mobiele apparaten. Het is moeilijk om een uitspraak te doen over het maximale aantal karakters op mobiel. Het scheelt namelijk erg per toestel. Op toestellen met grotere schermen wordt namelijk een langere meta description weergegeven dan op toestellen met een kleiner scherm. Over het algemeen kan gezegd worden dat het aantal maximale karakters van de meta description op mobiel ligt rond de 120 karakters. Dit is erg belangrijke informatie om rekening mee te houden. Wil je dat de belangrijkste informatie zowel op mobiel als desktop wordt getoond? Dan is het belangrijk dat je de belangrijkste informatie van je pagina vóóraan in de meta description zet, waardoor dit zowel op mobiel als op desktop zal worden vertoond.

In de onderstaande tabel wordt het maximale aantal karakters van de title en het maximaal aantal karakters van de meta description weergegeven voor desktop en mobiele apparaten.

[indeed_ipt id=2]

Meta beschrijvingen aanpassen, ja of nee?

Het is aan te raden om rustig op deze verandering in te spelen. Uit deze blog blijkt namelijk dat Google zelf ook nog zoekende is naar de perfecte lengte van de meta description. Dit omdat de verlenging die in december 2017 was doorgevoerd, nu (mei 2018) alweer is teruggedraaid. Voordat je al jouw huidige meta descriptions aanpast, is het belangrijk om te achterhalen via welke apparaten jouw websitebezoekers bij jou op de website komen. Komen jouw websitebezoekers met name via mobiele apparaten binnen, dan zul je extra goed op moeten letten dat de belangrijkste informatie vooraan in de meta description staat. Het is aan te raden om een meta description op te stellen die zowel voor mobiel als desktop prima geschikt is. Dit doe je door de belangrijkste informatie van je pagina in het begin van de meta description te zetten. Op deze manier wordt de belangrijkste informatie van jouw pagina op alle mogelijke apparaten weergegeven.

Omdat deze aanpassing recentelijk is doorgevoerd door Google en het dus nog niet 100% zeker is dat de wijzigingen op deze manier voortzetten, is het aan te raden om rustig op de recente wijzigingen in te spelen. Dit omdat de snippets die Google kiest over het algemeen dynamisch zijn. Yoast heeft recentelijk nog een onderzoek uitgevoerd en dit bewees dat de meeste snippets dynamisch worden vertoond. Wil je echter zelf de controle houden, dan is het aan te raden om te beginnen met de belangrijkste en de best presterende pagina’s. 

Let op. Wanneer je er voor kiest om je meta descriptions aan te passen dan kun je de door jou ingevoerde wijziging niet meteen in Google controleren. Het duurt namelijk altijd een tijdje voordat Google je website heeft gecrawld en de nieuwe meta description oppikt. Het duurt dus altijd een paar dagen (soms langer), voordat de nieuwe descriptions zichtbaar zijn in Google.

Het is dus zonde om je al te veel te focussen op de recente wijzigingen. Wanneer je er toch voor kiest om de meta descriptions aan te passen, begin dan met de best presterende pagina’s. Houdt bij het aanpassen goed in je achterhoofd op welke manier jouw pagina’s gevonden worden en gebruik voor het aanpassen de meta descriptions de nieuwe meta description tool. Wij wensen je veel succes!

Mocht je nog vragen hebben over de veranderingen rondom de meta descriptions of heb je hulp nodig bij het schrijven van een goede meta description? Neem dan gerust contact met ons op. Maar ook wanneer je andere vragen hebt op online marketing gebied, stel ze ons gerust!

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing