Online marketing ontwikkelingen die je in 2018 niet wilt missen!

Door Gonect 9 januari 2018
Online marketing trends 2018

Terugblik op de online marketing trends van 2017

Een nieuw jaar begint vaak met een terugblik op het voorgaande jaar. Wat hebben we bereikt en waar moeten we komend jaar op letten? In deze blog blikken we kort terug op onze blog online marketing trends van 2017. Zijn onze voorspellingen uitgekomen en nemen we bepaalde ontwikkelingen mee naar 2018? We gaan even de huidige stand van zaken bekijken, voordat we gaan vertellen waar we in 2018 rekening mee moeten gaan houden. Alleen op die manier krijgen we een duidelijk beeld van de ontwikkelingen die nog komen gaan. Laten we bij het begin beginnen!

1. Social search

Zoekmachines begrijpen tegenwoordig waar wij naar zoeken en wat wij belangrijk vinden. Dit komt onder andere dankzij het sociale aspect, wat ook wel social search wordt genoemd. Bij social search worden de zoekresultaten gepersonaliseerd door gebruik te maken van de ‘social circle’ van de gebruiker. Simpel gezegd; hoe meer het zoekresultaat leeft in jouw sociale netwerk, hoe hoger deze komt te staan in de zoekmachine. Google is echter niet de enige zoekmachine die wordt gebruikt bij aankopen. Zo wordt er vaak ook gezocht naar informatie (en meningen) op platformen zoals Facebook, Youtube en Pinterest. Veel consumenten laten zich op al deze platformen onder andere beïnvloeden door reviews en reacties. Vooral als het de meningen van bekenden betreft. Volgens de statistieken van Bright Local hebben online reviews ook écht impact gehad in het afgelopen jaar. Maar liefst 97 procent van de consumenten hebben online reviews voor lokale bedrijven gelezen. Hiernaast vertrouwde 85 procent van de consumenten online reviews in dezelfde mate als persoonlijke aanbevelingen in 2017. Deze reviews van bekenden worden dan ook een ranking factor in de zoekresultaten. Social search zou een van de belangrijkste online marketing trends voor 2017 worden. 

2. Mobile-first

Veel bedrijven hebben al een mobielvriendelijke website, toch zijn er ook nog genoeg bedrijven die dat niet hebben. Het aantal mobiele zoekopdrachten groeit nog altijd, waardoor Google er ook steeds meer aandacht aan besteedt. In 2017 werd verwacht dat de Google Mobile-first index uitgerold zou worden om daarmee in te spelen op het groeiende mobiele verkeer. Google indexeert momenteel eerst de content op je desktopversie en vervolgens de mobiele versie van je website. Met de mobile-first-index is dit precies andersom. Google indexeert dan eerst de mobiele versie en vervolgens pas de desktopversie van je website. Dat is echter nog niet gebeurd. Naar verwachting wordt in 2018 de Mobile-first index uitgerold. Dus is je website nog niet mobielvriendelijk? Dan moet je daar toch snel mee beginnen.

3. Featured snippets en Voice Search

Featured Snippet Google

Direct antwoord krijgen van Google door middel van featured snippets (blokken informatie boven de zoekresultaten in Google) en snel wat opzoeken met Voice Search, twee trends die in 2017 een flinke groei hebben doorgemaakt en in 2018 nóg belangrijker worden. In 2020 wordt verwacht dat meer dan 50% van de zoekopdrachten spraakgestuurd is.  De verwachting is dat in 2020 deze persoonlijke assistenten zo slim zijn dat ze weten welke informatie je nodig hebt, zonder dat je er om vraagt. Het betekent zelfs dat het informatie laat zien waar je nog niet eens aan gedacht hebt, maar wel relevant is.

Dit jaar krijgt de spraakassistent van Apple ‘Siri’ haar eigen speaker: Apple HomePod. Een speaker die door middel van je stem bediend kan worden. Naast deze speaker volgen Google Home en Amazon Echo naar verwachting ook in het jaar 2018 met een Nederlandse uitvoering. Deze speakers beantwoorden je vragen, lezen het nieuws voor, geven je updates over economie, entertainment, sport en ga zo maar door. Een aantal bedrijven, zoals BNR met haar nieuwsradio, zijn al aan het investeren in content toegespitst op deze trend. Houd jij het ook in de gaten?

4. Social Selling en Google Rankbrain

De consument was begin 2017 nog wat terughoudend als het ging om producten kopen via social media kanalen. Toch speelde verschillende grote spelers zoals Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram er al op in met de shopknop. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de Marketplace van Facebook. In 2018 blijft deze trend zich voortzetten, dat geldt ook voor Google Rankbrain. Door middel van Google Rainbrank worden zoekopdrachten beter begrepen, waardoor er meer relevante zoekresultaten worden getoond. Zet daarom ook aankomend jaar de gebruiker op de eerste plaats door in te spelen op de zoekwoorden die zij bedenken. 

Wat zijn de online marketing ontwikkelingen voor 2018?

Je wilt met je onderneming altijd inspelen op de laatste ontwikkelingen. Ook 2018 heeft veel nieuws te bieden op het gebied van online marketing. Enkele trends van 2017 worden meegenomen naar 2018, maar er komen ook nieuwe dingen bij. So, what’s next? Wij zetten de 10 belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rijtje!

1. Augmented reality

Pokémon GO creëerde in 2016 een hype rondom Augmented Reality, een technologie die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbindt. Op de voet volgde Snapchat met Snapchat-filters in 2017 en met de komst van ARKit van Apple en ARCode van Google wordt Augmented Reality in 2018 nog tastbaarder. Verschillende bedrijven zijn er snel bij en spelen al in op deze trend. Zo werkt Facebook aan het platform Facebook Spaces en heeft IKEA al een mobiele AR-strategie klaarstaan die gebruik gaat maken van ARKit: IKEA Place. Een App waarmee je met behulp van Augmented Reality je kamer kan inrichten met meubels van IKEA.

Ikea place Augmented Reality

Foto: IKEA

2. Personalisatie

Met alle keuzes die consumenten tegenwoordig hebben, moet je van goede huize komen om op te vallen. Personalisatie is daarvoor erg krachtig. Dit zie je duidelijk terugkomen op websites. Zo heb je vast wel eens gemerkt dat wanneer je een account hebt op een website, deze website vervolgens producten laat zien die voor jou éxtra relevant zijn. Of wellicht krijg je nieuws te zien over onderwerpen waar jij al eerder over hebt gelezen. Dit zijn typische voorbeelden van de trend personalisatie. Ik hoor de MKB’ers al denken; ‘dat is niet te betalen voor mij met mijn WordPress-website’. Nou, dat valt reuze mee. Met plugins zoals Contextly Recommends waarmee je via machine learning gerelateerde content kunt laten zien of Greet Box waarmee je pop-ups kunt laten zien, gerelateerd aan de bron waarvan bezoekers komen, kun je op een gratis manier gemakkelijk een eerste stap in personalisatie zetten. Ook zijn er steeds meer aanbieders zoals Kentico, die je helpen een website te maken die volledig gepersonaliseerd is. Wat zijn de mogelijkheden? Bekijk dit filmpje:

Dit geldt niet alleen voor websites, maar ook voor e-mailmarketing. Waar basic templates voor e-mailmarketing campagnes er voorgaande jaren nog mee door konden, is het in 2018 een no-go. Hoe persoonlijker, hoe beter. Tegenwoordig beschikken bedrijven over genoeg data die kan worden gebruikt om gericht een-op-een communicatie te leveren. Naast e-mailmarketing krijgt persoonlijke content, ook wel smart content genoemd, op social media kanalen een nog belangrijkere rol. De social media-gebruiker wordt tegenwoordig overspoeld door content op hun tijdlijn. Je moet als bedrijf dus de aandacht van je doelgroep trekken door ze te prikkelen. Mensen voelen zich eerder aangesproken en dit bevordert de interactie op het kanaal. Dus wil jij bij blijven in 2018 met je content strategie? Creëer dan content waar je doelgroep écht iets aan heeft. Onthoud; kwaliteit boven kwantiteit.  

Nieuwsbrief personalisatie trend 2018

3. Location Based Marketing

Location based marketing werd al enige tijd geleden geïntroduceerd, een trend die gebruik maakt van de locaties van je doelgroep om contact te leggen via een online device. Een marketingmethode die aansluit bij de personalisatie trend en waarin online en offline gecombineerd wordt. Loop je langs de Bijenkorf? Dan kan de Bijenkorf precies op dat moment via een pushbericht laten weten dat er een actie geldt vandaag. In 2018 zal deze ontwikkelingen vast en zeker vaker in de praktijk worden gebracht.

4. LivestreamingInstagram livestreaming trend

Videocontent is al een aantal jaren populair. Video-advertenties op Facebook en vlogs vliegen voorbij op social media kanalen. Mensen willen dingen zien in plaats van lezen en als het even kan zoveel mogelijk live meemaken. In 2018 mag je daarom de trend livestreaming niet missen. Facebook Live en Instagram Live maakten het in 2017 al mogelijk om live te gaan, in 2018 zullen steeds meer bedrijven er gebruik van gaan maken. Ben jij live in 2018?

5. Vloggend personeel

Vloggen, een inmiddels bekend fenomeen, neemt de stap naar het bedrijfsleven. 2018 wordt namelijk het jaar van vloggend personeel, een nieuwe content trend. De doelgroep krijgt hiermee een kijkje in de keuken van bedrijven. Op deze manier wordt de interactie een stuk persoonlijker en wordt de doelgroep nog meer aan je merk gebonden. Twijfel je over het beginnen van een vlogkanaal? Test met Stories van Instagram of Facebook (Op Facebook wordt deze functie de komende maanden voor bedrijfspagina’s uitgerold). Dit hoeft echter geen hele documentaire te zijn. Een korte video van maximaal 15 seconden is ook al goed. Ook via LinkedIn kun je sinds kort als persoon al via native video video’s uploaden, dit wordt in 2018 ook voor bedrijfspagina’s uitgerold. Daar wordt al flink mee getest. Dit kan onder andere ingezet worden voor employer branding. Laat je medewerkers bijvoorbeeld vertellen wat een functie inhoudt, dat zegt veel meer dan een standaard vacaturetekst.

Vloggend personeel trend

6. Messenger platformen

Verwacht wordt dat er in 2018 nog meer verbinding wordt gezocht met de consument via Messenger platformen zoals Whatsapp en Facebook Messenger. Consumenten willen namelijk steeds sneller en directer geholpen worden en verwachten daarnaast dat je bijna altijd online bent om vragen te kunnen beantwoorden. Is contact zoeken met jouw bedrijf al laagdrempeliger?

Whatsapp Messenger Platformen trend

7. Allesomvattende platformen

Platformen zetten steeds meer in op het creëren van een allesomvattend platform. Waar je voorgaande jaren moest switchen tussen verschillende platformen blijf je in 2018 langer op één kanaal hangen. Zo kwam Facebook in 2017 met Facebook Marketplace, een plek om tweedehands spullen te kopen/verkopen en wordt Facebook Watch, een platform om shows te bekijken, getest in Amerika. Met deze platformen concurreert Facebook met Marktplaats, Netflix en Youtube. Google blijft ook niet achter en gaat aan de slag met Google for Jobs waarin vacatures in de zoekresultaten worden getoond. Hiermee wordt met LinkedIn geconcurreerd. Als bedrijf is het belangrijk om in de gaten te houden wat er allemaal speelt op deze platformen en welke mogelijkheden er voor jou tussen zitten.

Allesomvattende platformen trend

8. Influencer Marketing

Influencer marketing bleek de afgelopen jaren erg succesvol. Hoe bekender de influencer, hoe beter voor je merk. Althans, dat werd gedacht. Waar voorheen de macro-influencers (bekende sporter, acteurs, vlogger of blogger) erg populair was, wordt in 2018 verwacht dat deze wordt ingeruild voor de micro-influencers. Dit zijn niet de alom bekende Hollywoodsterren, maar dit kunnen ‘’gewone’’ mensen zijn die liefde en passie delen voor een bepaalde niche. Deze micro-influencers zijn vaak relevanter voor jouw merk, omdat zij zeer betrokken zijn bij hun volgers. Op die manier creëer je dus meer engagement en kun je je beter onderscheiden van je concurrenten. Heb jij al een micro-influencer op het oog?

Influencer Marketing trend

9. Aangepaste meta descriptions

Eind 2017, verhoogde Google de toegestane hoeveelheid tekens van de meta description  tot maar liefst 320 tekens! Voorheen werd de meta description door Google – op de desktop – afgebroken als deze langer was dan 160 tekens.

Ondertussen is dit alweer aangepast door Google, lees meer over de nieuwe lengte van de metabeschrijving.

 10. Nieuwe Europese Wet Databescherming (GDPR)

Geen trend, maar wel een belangrijke ontwikkeling is de nieuwe Europese wet databescherming die op 25 mei 2018 in werking treed. De nieuwe wet verscherpt regels rondom het opslaan en gebruiken van persoonlijke gegevens. Voor bedrijven die gegevens verwerken erg belangrijk. Meer weten over de nieuwe Privacy wet? Lees dan onze blog over de GDPR. Stay tuned!

Dit waren de 10 online marketing trends van 2018 die jij goed in de gaten moet gaan houden. Wil jij graag weten welke ontwikkelingen belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Laat je dan goed adviseren! Wij sparren graag over een goede online marketing strategie.

Andere blogs

Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse-liggend
Online Marketing