1. Content marketing blijft King!
Je denkt nu vast; ‘dat is er al jaren zo’. Dat klopt! Echter, ook dit jaar blijft het belang van content marketing enorm groeien (zie bovenstaand citaat uit de enquête van Marketingprofs en het Content Marketing Institute). Grote bedrijven zijn al jaren met content marketing bezig maar we zien kleinere bedrijven nu ook steeds vaker gebruik van deze trend.
Maar is content marketing niet iets voor alleen grote bedrijven? Zeker niet! Juist kleine bedrijven kunnen hun onderscheidend vermogen hierdoor verhogen en de naamsbekendheid laten stijgen (zie onderstaande afbeelding uit het onderzoek van Marketingprofs en het Content Marketing Institute). Daarnaast is een groot budget geen vereiste. Je maakt gebruik van blogpagina’s of je eigen website om je content te plaatsen en verspreid het via bijvoorbeeld social media. Matt Cuts (directeur bij Google) gaf echter in begin 2014 al aan dat bloggen op andere websites (guest blogging) in effectiviteit zou verminderen. Toch heeft het nog altijd toegevoegde waarde.
Enkele tips bij het schrijven van een blog:
- Schrijf blogs over jouw UPS’s en laat je expertise zien.
- Schrijf eens over anderen. Want als je iemand een gunst verleent, voelt diegene zich schuldig en is de kans groter dat je iets terug krijgt.
- Koppel artikelen met elkaar, zo zijn bezoekers eerder geneigd door te linken naar andere artikelen.
- Geef je bezoekers de kans om je artikelen te delen via social media.
- Vraag je lezers wat ze willen weten of denk na over de meest gestelde vragen van je klanten. Dit zijn ideale blogonderwerpen.
2. Mobiele ervaring wordt steeds belangrijker
Op dit moment komt al rond de 40% van het webverkeer in Nederland van tablets en mobiele telefoons. Dit wordt alleen maar meer want volgens Forbes is in 2017 87% van de op het web aangesloten apparaten, tablets en smartphones. Het frappante is dat meer dan 80% van de websites nog niet geschikt is voor mobiele bezoekers. Heb je jouw website al eens door Google laten testen op onder andere smartphone-vriendelijkheid? Wellicht denk je nu; ‘ik heb weinig mobiele bezoekers’. Meten is weten, dus test dit even in je Google Analytics account.
Bedrijven moeten dus naar een mobielvriendelijke website toe. Onze verwachting is dan ook dat een stijgend aantal bedrijven in 2015 aan de slag gaat met responsive websites.
3. Online kwaliteit boven kwantiteit
Iedereen die al wat langer meeloopt in het SEO-wereldje kent het wel. Vooral enkele jaren geleden waren er legio bedrijven die op onorthodoxe manieren trachtten hun website hoger in Google te krijgen. Onzichtbare teksten vol met relevante keywords, linkruil, overmatig keyword-gebruik en ga zo maar door. Veel van deze werkwijzen zijn tegenwoordig nutteloos door goed werk van Google. Google streeft naar relevantie en gebruiksvriendelijkheid door websites te straffen voor bovenstaande ‘slimmigheidjes’.
Ook op social media merk je dat kwaliteit steeds meer boven kwantiteit komt te staan. Duizende likes uit Oostbloklanden of bergen aan promotionele berichten worden genadeloos door onder andere Facebook afgestraft en dit wordt middels het nieuwe beleid van Facebook alleen maar versterkt. Like share en winacties zijn illegaal en Facebook doet er alles aan om persoonlijke bedrijfspagina’s op Facebook om te zetten naar bedrijfspagina’s. Dit is maar goed ook want wat heeft dit nu eigenlijk voor toegevoegde waarde voor jouw doelgroep?
Daarnaast wordt er steeds meer transparantie verwacht. Een online kijkje in de keuken. Dit verhoogt het vertrouwen in je bedrijf.
4. Meer focus van E-mailmarketing op mobiel
E-mail wordt steeds meer op mobiele telefoons gelezen. Nu al wordt meer dan 60% van de e-mails op de telefoon geopend. E-maildiensten zoals Gmail proberen het gebruiksgemak van mobiele gebruikers steeds verder te verbeteren.
Dit heeft grote gevolgen voor e-mail marketeers. Mailingen moeten gemakkelijk leesbaar zijn op mobiele telefoons. Dit maakt lange stukken tekst nog minder interessant maar gelukkig zijn e-maildiensten zoals Gmail al druk doende om de functionaliteit rondom afbeeldingen in mails te vergemakkelijken en te verbeteren.
2014 was een goed jaar voor e-mailmarketing. Veel bedrijven hebben het herontdekt. Het grote voordeel is dat je de aandacht van je doelgroep niet hoeft te delen met andere bedrijven aangezien je één op één communiceert met je doelgroep. Hoe specifieker jouw boodschap is voor de doelgroep, hoe effectiever het is blijkt uit onderzoek van Wheelhouse Advisors.
5. Samenwerking online en offline
Buiten het feit dat bedrijven steeds meer online en offline marketing gaan combineren om bijvoorbeeld social media fans richting de winkel te krijgen en andersom, komen er steeds meer ‘connected devices’ oftewel ‘wareables’. ‘Wareables’ is voor veel mensen vast nog een onbekend begrip maar toch veroveren ze de wereld. Zo hebben steeds meer huishoudens een van onderstaande producten. Links de iKettle en rechts de thermostaat van Essent. Ook wordt de introductie van de ‘portemonnee om de pols’ in de komende tijd verwacht, gemakkelijk betalen via je horloge dus.
Er is echter nog een flinke inhaalslag te maken om het gat te dichten tussen de offline- en online klantervaring. Een van de eerste applicaties die hier een verandering in probeert te maken is de Apple iBeacon. Apple iBeacon probeert met microlocatietechnologieën offline en online te combineren.
6. Adverteren op social media wordt steeds belangrijker
Door de enorme toename aan berichten op bijvoorbeeld Facebook en daardoor de afname in views per bericht, gaan steeds meer bedrijven adverteren om alsnog het gewenste bereik te behalen. Dit wordt versterkt doordat Facebook in 2015 puur promotionele posts gaat afstraffen en gaat korten in bereik.
Steeds meer bedrijven ontdekken daardoor de toegevoegde waarden van adverteren op social media. Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is relatief betaalbaar en daarnaast kun je ook nog eens zeer specifiek targetten op jouw doelgroep en dat zorgt dan weer voor een hogere effectiviteit, blijkt uit onderzoek van Wheelhouse Advisors.
Ook voor webshops wordt adverteren steeds belangrijker. Zowel Facebook als Twitter introduceren ‘Buy buttons’ waardoor social commerce steeds harder zal gaan groeien.