Wat zijn de voordelen van het opstellen van een persona?
Het opstellen van een persona vraagt een tijdsinvestering, maar deze investering betaald zich op de lange termijn zeker terug. De belangrijkste voordelen zijn:
Met een duidelijke persona kun je content creëren die specifiek gericht is op jouw ideale doelgroep. Door in te spelen op hun behoeften, interesses en vragen vergroot je de kans op hogere betrokkenheid, meer omzet en hogere klanttevredenheid.
- Ongepaste content vermijden
Als je weet wie je ideale klant is, dan weet je ook wie dat niet is. Zo kun je voorkomen dat je content maakt die niet aansluit bij jouw ideale doelgroep. Dit bespaard tijd, geld en middelen, en verkleint de kans dat je jouw ideale doelgroep afschrikt met verkeerde informatie.
- Verhoogde conversiepercentages
Een goed opgestelde persona helpt je om je website, productpagina’s en advertenties zo in te richten dat ze de problemen en behoefte van je doelgroep aanspreken. Dit vergroot de kans dat ze overgaan tot een aankoop, wat uiteindelijk leidt tot een hogere omzet.
- Marketingbudget efficiënt besteden
Als je als ondernemer weet wie je doelgroep is dan weet je ook in welke groep je je marketingbudget moet investeren. Door budget te besteden aan de kanalen en momenten die je doelgroep het meeste aanspreken, verspil je geen geld en verhoog je je ROI.