1. Hoe kies je als webshop de juiste verzendpartij
Bijna de helft van de online shoppers kiest snelheid boven kosten. Ze zijn bereid meer te betalen voor het eerder ontvangen van een pakketje. Houd hier rekening mee bij het kiezen van een verzendpartij, maar wees voorzichtig. Kom je die belofte van snelle levering niet na, dan moet je zelf op de blaren zitten.
Begin bij het begin, aldus ShopsUnited. Kijk naar wat jouw webshop nodig heeft:
- Hoeveel pakketten verzend ik gemiddeld per maand?
- Wat zijn de afmetingen en het gewicht van mijn pakketten meestal?
- Verstuur ik veel internationaal of voornamelijk binnen Nederland?
- Wat vinden mijn klanten belangrijk? Snelheid, opties, duurzaamheid?
Ga vervolgens met die gegevens het aanbod van verschillende verzendpartijen om te achterhalen waar je het beste aanbod voor de scherpste prijs krijgt.
Daarnaast zijn er verschillende criteria waar je naar kijkt bij het kiezen van de beste verzendpartij. Naast de standaard onderdelen zoals kosten, levertijd en locatie heb je ook nog specifieke eisen die voor jouw webshop van toepassing kunnen zijn.
E-Commerce platform Shopify haalt de volgende criteria aan:
- Werktijden: houd er rekening mee dat niet alle verzendpartijen in het weekend, feestdagen of vaste vakanties werken. Is dit een probleem?
- Duurzaamheid: Is dit een belangrijk onderdeel van jouw webshop? Dan is het verstandig om een verzendpartij te kiezen die hier hetzelfde instaat.
- LTL of FTL: als je grote hoeveelheden per keer verzendt, is full truckload (FTL) interessant voor jouw webshop. Lukt het je niet om vrachtwagens vol te krijgen? Kies dan voor less-than-truckload (LTL).
- Tracking, dekking en planning: veel verzendpartijen bieden tegenwoordig tracking en verzekeringen aan voor pakketten, maar het is nog lang niet overal mogelijk om een eigen bezorgtijd te selecteren.
- Specifieke wensen: heb je producten die stuk kunnen gaan, gekoeld moeten blijven, aan veiligheidseisen moeten voldoen of over datum kunnen raken? Bekijk per verzendpartij wat zij hierin kunnen betekenen.
Is het mogelijk om bij verzendpartijen te testen met verzendingen? Probeer het eens.
Voor diepgaande inzichten in de prestaties en tekortkomingen van jouw verzendpartij(en) heb je een betrouwbaar trackingsysteem nodig. Hiermee krijg je toegang tot de data die je echt verder helpt. Zo zie je waar verzendingen mislopen en waar specifieke verbeterkansen liggen.