Heel eerlijk: klanten met ‘de laagste prijs’ klinkt voor een online marketingbureau best lekker. Het maakt op korte termijn resultaat behalen een stuk makkelijker. Toch ben ik erop tegen. Waarom? Dat leg ik je hieronder uit.
Concurreren op prijs gebeurt in vrijwel iedere markt, zeker bij winkels en webshops. Dat is niet gek. Uit onderzoek van DPG Mediagroup blijkt namelijk dat bijna driekwart van de Nederlanders prijzen vergelijkt voor een aankoop en dat 62% zich laat leiden door aanbiedingen. De laagste prijs geniet dus de voorkeur boven luxe.
De opkomst van discountwinkels, marktplaatsen zoals Alibaba en Amazon en market disruptors (bedrijven die de huidige markt volledig veranderen) zoals AirBNB en Uber, zet dit nog eens extra in de spotlight.
Als startend bedrijf lijkt het dus bijna voor de hand liggend om van de laagste prijs een belangrijke USP te maken. Ik vertel je waarom dit in de meeste gevallen niet verstandig is.
Inhoudsopgave
- De goedkoopste zijn klinkt mooier dan het is
- Een kansloze race naar de bodem
- Stabiliteit en groeikansen
- Lage prijzen ten kosten van investeringen
- Minder vertrouwen en minder binding
- Is er ruimte voor duurzaamheid en ethiek
- Zijn er voorbeelden waar het wél werkt?
- Welke prijsstrategie moet jij hanteren?