Waarom is display adverteren interessant?

Door Bart Rietjens 22 augustus 2018
Display Adverteren
Je kent het wel; of je nu op Marktplaats, Buienradar of de Telegraaf zit, op enorm veel websites kom je advertenties tegen. Vaak zijn dit ook nog verrassend relevante banners. Ben je bijvoorbeeld aan het zoeken naar een geschikte vakantie voor de zomer, dan zie je alleen maar advertenties van vakantieaanbieders, ben je kleren aan het kopen, dan komt Zalando de hele tijd tevoorschijn.

Dat is nu display advertising!

Inhoud van de blog

  1. Wat is display advertising?
  2. Wat zijn de mogelijkheden met display advertising?
  3. Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wat is display advertising?

Display advertising is het maken van reclame op internet met video’s, tekstadvertenties en banners. Net zoals dat vroeger in een krant, poster of tijdschrift gebeurde. De advertenties worden bijvoorbeeld geplaatst op websites die jouw doelgroep bezoekt. Wij focussen ons in dit artikel op display adverteren via Google Ads middels banners.

De collectie aan websites en apps waarop display advertising binnen Google mogelijk is – variërend van blogs, nieuwssites tot YouTube – staat bekend als het Google Display Netwerk (GDN). Het bestaat volgens Google uit meer dan 1 miljoen websites, apps en video’s die samen meer dan 90% van de internetgebruikers bereiken.

De banners die je daarop kunt plaatsen, zijn er in nogal wat soorten en maten. Hieronder zie je de meest voorkomende formaten:

De meeste banners worden in GIF of HTML-5 gemaakt, meestal zijn het dan ook bewegende banners.

Display Advertising

Wat zijn de mogelijkheden van display advertising?

Zoals hierboven al uitgelegd, kun je je banners dus verspreiden in het Google display netwerk. Hierbij kun je targetten op specifieke doelgroepen. Bij het inrichten van een campagne is dat onderverdeeld in drie hoofdcategorieën, namelijk:

1. Doelgroepen:

Dit is dan weer onderverdeeld in drie subcategorieën, namelijk: ‘Interesses en gewoonten’, ‘In-market en aangepaste intentie’ en ‘Remarketing en vergelijkbare doelgroepen’ (zie afbeelding hieronder). Hieronder lichten we deze mogelijkheden verder toe.

display advertising mogelijkheden

1.1. Interesses en gewoonten (oftewel Affiniteitsdoelgroepen en aangepaste affiniteitsdoelgroepen)

Affiniteitsdoelgroepen:

Affiniteitsdoelgroepen waren er ook al voor de nieuwe Google AdWords interface. Dit is te vergelijken met het adverteren op TV. Het is dus vrij breed, maar wél beter meetbaar dan een TV-reclame. Het bereik is hierbij het hoofddoel. Je kunt hierbij kiezen uit meer dan 80 doelgroepen.

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen:

In tegenstelling tot de brede ‘affiniteitsdoelgroepen’, kun je met ‘aangepaste affiniteitsdoelgroepen’ échte niche doelgroepen bereiken die aangepast zijn op jouw merk of bedrijf. Je kunt dus niet kiezen uit 80 vaste doelgroepen, maar je kunt zelf de doelgroep bepalen die past bij jouw bedrijf. Je geeft dit in middels zoekwoorden, apps of URL’s (Bij video’s heb je weer andere mogelijkheden zoals ‘plaats’). Je kunt dus bijvoorbeeld URL’s van concurrenten ingeven. Vervolgens schat Google direct het bereik in. Zo krijg je ook inzichten in de leeftijd, geslacht, etc. (zie de afbeelding hieronder).

aangepaste affiniteitsdoelgroepen

1.2. In market en aangepaste intentie

Deze mogelijkheid is pas mogelijk sinds de nieuwe Google Ads Interface is uitgerold. Hiermee kun je doelgroepen bereiken die meer dan gemiddeld de intentie hebben om jouw product of dienst aan te schaffen. Daarbij kun je kiezen uit twee targettingmethodes:

  • Via machine learning: Google stelt je aangepaste doelgroep samen middels machine learning. Google gebruikt hierbij data van je Google Ads-campagnes, de website en bijvoorbeeld YouTube. Op basis daarvan maakt Google een nieuwe display-doelgroep waarvan Google denkt dat die binnenkort tot aankoop overgaan. Je hoeft hier dus zelf vrijwel niets aan te doen.
  • Zelf een aangepaste intentiedoelgroep samenstellen; dit heeft onze voorkeur. Door je eigen onderzoek kun je zelf bepalen welke zoekwoorden of URL’s voor jou relevant zijn.

1.3. Interesses en gewoonten

Met deze doelgroepen kun je mensen die al op je website zijn geweest targetten. Ook analyseert Google deze doelgroep en bouwt een eigen doelgroep op met hetzelfde online zoekgedrag, ook wel vergelijkbare doelgroepen genoemd. Deze kun je los van elkaar inzetten.

2. Demografie:

Daarbij valt te denken aan leeftijd, geslacht, gezinsinkomen, etc.

3. Content:

Dit zijn de mogelijkheden die voor de nieuwe Google Ads interface ook al bestonden. Je kunt hierbij adverteren op websites met specifieke content. Hieronder zijn de mogelijkheden kort beschreven:

Plaatsingen: 

Er zijn vast en zeker een aantal websites op te noemen waarop jouw doelgroep zich bevindt. Met de targetting op plaatsingen, kun je jouw banners op die specifieke websites plaatsen.

Onderwerpen:

De meer dan 1 miljoen mogelijke plaatsingen heeft Google in verschillende onderwerpcategorieën gesegmenteerd. Welke categorieën sluiten aan bij jouw doelgroep? Bekijk het en test het uit!

Zoekwoorden:

Met deze target-vorm gaat Google op zoek naar pagina’s waarbij de uitgekozen zoekwoorden in de content van de webpagina staan.

Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten of simpelweg een enorm bereik wilt hebben:

Naamsbekendheid en bereik vergroten is leuk, maar dat wil je wel doen bij personen met een (toekomstige) interesse in je product of dienst. Als jouw doelgroep online aan het surfen is, hebben ze niet altijd direct een koopintentie. Toch wil jij – zodra ze die koopintentie wel krijgen – al top of mind zijn. Dit bereik je door al naamsbekendheid op te bouwen in de see-fase. Oftewel de fase waarin de potentiële klant de manifeste behoefte voor jouw product of dienst nog niet heeft, maar in een latere fase wel kan krijgen.

In de see-fase, lezen zij ook blogs en nieuws of kijken ze video’s, spelen ze games en ga zo maar door. Om in die see-fase de aandacht te trekken, moet je hoofd (oftewel je banner) boven het maaiveld uitsteken op de online plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.

Google weet tegenwoordig perfect te achterhalen welke personen in de toekomst interesse kunnen krijgen in jouw producten of diensten. Jij kunt die personen dan bereiken met banners om ze direct naar de website te krijgen of naamsbekendheid op te bouwen. Hiervoor zijn bijvoorbeeld affiniteitsdoelgroepen interessant.

Wanneer je doelgroep specifieke websites uit het Google Display Netwerk bezoekt:

Aangezien het GDN zo enorm groot is, biedt het veel kansen voor adverteerders om met hun doelgroep in contact te komen. De grootte van het Google Display Netwerk houdt niet in dat je ook daadwerkelijk op 1 miljoen websites hoeft te adverteren. Google Ads biedt een grote verscheidenheid aan target-opties. Variërend van managed placements (specifieke plaatsingen op zelfgekozen websites via plaatsingen) tot plaatsingen op basis van doelgroepkaraktereigenschappen (adverteren op onderwerp bijvoorbeeld) en nog veel meer.

Het moge duidelijk zijn dat je je populariteit kunt verhogen wanneer je op websites adverteert die populair zijn bij je doelgroep.

Wanneer je salesproces erg lang is:

Neemt (meer dan) 2% van je websitebezoekers contact met je op of kopen zij direct een product bij het eerste websitebezoek? Dan doe je het erg goed. Een conversiepercentage (oftewel slagingspercentage) van 2%, is namelijk al helemaal niet slecht. Dat houdt alsnog in dat 98% van je websitebezoekers je website verlaat na het eerste websitebezoek. Dat wil echter niet zeggen dat 98% geen interesse meer heeft: zij vergelijken, denken na of overleggen om vervolgens een keuze te maken. In die fase moet je ervoor zorgen dat je constant top-of-mind blijft voor die potentiële klanten.

Via remarketing laat je je display advertenties zien aan personen die al eerder op je website zijn geweest. Lees hier meer over de mogelijkheden van remarketing.

Wanneer je een ‘sexy’ product hebt:

Aangezien het display netwerk ervoor zorgt dat je visuele advertenties kunt laten zien, is het ideaal voor adverteerders die ‘luxury goods’ verkopen en een product hebben dat ‘in het oog springt’. Vertel ons niet dat je de advertentie hieronder niet even wat aandacht gaf.

sexy ads 2

Wanneer je naast je search advertising campagnes nóg meer mensen met een koopintentie wilt bereiken:

Met in market-doelgroepen verschijnen jouw banners bij diegenen die een koopintentie hebben. Dus ze zijn wellicht op dat moment niet direct in Google search aan het zoeken, maar hebben wel al laten zien dat ze diep in de koopcyclus zitten. Het vertonen van je banners op dat moment is erg effectief!

Conclusie

Display adverteren biedt veel mogelijk om met je doelgroep in contact te komen. Is het nog niet helemaal duidelijk? Bekijk dan het filmpje hieronder. Wil jij meer weten over de mogelijkheden van Display Advertising of naar andere mogelijkheden van Google Ads? Klik dan op Google AdWords uitbesteden.

Andere blogs

RLSA
Google Ads
Remarketing
SEA
Google ads budget
Google Ads
Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?
Door Bart Rietjens 23 juli 2024