De 7 redenen in deze blog:
- Doelgroep leren kennen via social media.
- Zeer specifiek bereiken van de doelgroep met advertenties.
- Verhogen van naamsbekendheid en het versterken van het imago/merk (branding).
- Werven van websitebezoekers en verhogen van de vindbaarheid in zoekmachines.
- Het bieden van klantenservice via social media.
- Het verkrijgen van een groot bereik tegen lage kosten.
- Creëren van een groep loyale fans/ambassadeurs.
1. Social media is een ideale plek om de doelgroep te leren kennen.
Voor ieder bedrijf vergroot het kennen van de doelgroep, de kans op succes. Facebook geeft bijvoorbeeld door middel van statistieken veel informatie over je fans (geslacht, leeftijd, wanneer ze online zijn, locatie). Door de reacties van je doelgroep op je berichten te bekijken, kan er een goed beeld gevormd worden van aspecten die zich afspelen in het hoofd van jouw potentiële klanten wanneer zij in aanraking komen met jouw content zoals producten en diensten. Test verschillende berichten uit en analyseer de reacties. Gebruik deze kennis dan ook bij het ontwikkelen van producten/diensten en content.
2. Zeer specifiek bereiken van de doelgroep met advertenties op social media.
Doordat social media platformen, veel informatie over personen bevatten, biedt dit veel kansen voor adverteerders. Vooral Facebook is hiervoor zeer interessant. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties richten op locatie, leeftijd, geslacht, interesses, functie, taal enzovoorts. Adverteren op Facebook kost tevens weinig geld in vergelijking met andere media en heeft een groot en zeer specifiek bereik. Bekijk hiervoor ook: 7 belangrijke factoren om succesvol te adverteren op Facebook.
3. Verhogen van naamsbekendheid en het versterken van het imago/merk (branding).
Doordat mensen vaak op social media te vinden zijn, is dit een ideale plek om naamsbekendheid te verhogen en je merk te positioneren. Door met regelmaat effectieve berichten te plaatsen, gaan zij het bedrijf/merk onbewust steeds meer zien als een autoriteit in de markt.
Consumenten bekijken vaak social media profielen bij het maken van een keuze. Zo blijkt uit een onderzoek van Invesp, dat 78% van de respondenten zeggen dat social media berichten van bedrijven de aankoop beïnvloeden. Een professionele en goede social media strategie in dan belangrijk. Veel bedrijven hebben een statische website die weinig verandert en vooral laat zien dat een bedrijf bestaat en wat het doet. Social media daarentegen bevat continue updates en laat zien dat een bedrijf actief en actueel is.