Wat is een goed conversiepercentage voor jouw webshop?

Door Bart Rietjens 22 augustus 2024
Conversiepercentages top 3

Een veelgestelde vraag waar ik vaak een teleurstellend antwoord op geef: ‘it depends’. Als je al iets langer binnen de online marketing zit, dan is dit niet de eerste keer dat je dat antwoord hoort. Het hangt af van allerlei zaken, zoals producttype, prijsstrategie, type websiteverkeer en marketingstrategie.

Betekent dit dat we deze vraag maar volledige moeten negeren? Zeker niet. Het conversiepercentage is namelijk een cruciale KPI die we het liefst oneindig optimaliseren. Daarom vertel ik in deze blog meer over wat een conversiepercentage (CVR) is en hoe je deze het beste vergelijkt met de beschikbare data.

Inhoudsopgave:

  1. Wat is een conversiepercentage?
  2. Gemiddeld en goed CVR voor webshops
  3. Conversiepercentage per land
  4. Conversiepercentage per industrie
  5. Conversierpercentage per kanaal
  6. Conversiepercentage per device
  7. CVR door de jaren heen
  8. Welke factoren beïnvloeden het conversiepercentage?
  9. En nu jij!

Wat is een conversiepercentage?

Een conversiepercentage, of in het kort CVR, is het percentage bezoekers dat een bepaalde actie onderneemt, zoals het plaatsen van een bestelling, ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Dit wordt berekend door het aantal conversies (aankopen) te delen door het totale aantal bezoeken aan de website, en het resultaat te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen.

Voorbeeld: 1.000 websitebezoekers leveren in totaal 50 aankopen op. 50 / 1000 x 100 = een conversiepercentage van 5%.

Hoe meet je je conversiepercentage?

Goed dat je weet hoe je de CVR berekent, maar hoe pas je dit toe in je eigen bedrijf? De meeste bedrijven analyseren het conversiepercentage via Google Analytics. Hier meet je je sessies, bestellingen en andere relevante data. Het is belangrijk dat je bepaalt of je jouw conversiepercentage meet aan de hand van de unieke bezoekers of de sessies. Het gebruik van sessies is gangbaarder en is voor Google Analytics de standaard. Mijn advies is om dit aan te houden.

In Google Analtyics heb je de mogelijkheid diepgaandere analyses te maken. Denk aan conversiepercentage per productcategorie, verschil in CVR tussen nieuwe en terugkerende bezoekers en gemiddeld CVR per bron. Houd hierbij altijd rekening met externe invloeden zoals seizoensveranderingen of promotionele periodes zoals Black Friday.

Gemiddeld en goed CVR voor webshops

Wat is een gemiddeld conversiepercentage voor webshops?

De meerderheid van de e-commerce websites hebben een conversiepercentage tussen de 2.5 en 3%. Volgens Dynamic Yield is het internationale gemiddelde in 2024 3,52%.

Belangrijke kanttekening is dat deze cijfers sterk variëren per land en sector. In de Verenigde Staten is het gemiddelde bijvoorbeeld 2,57%, terwijl het in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk hoger ligt op 4,1%​. In Nederland is het gemiddelde conversiepercentage 1,78%​. Italië bevindt zich aan de lage kant van het spectrum met een gemiddeld CVR van 0,99%.

Niet alleen het land, maar ook de periode heeft veel invloed op de hoogte het conversiepercentage. Dynamic Yield toont aan dat de feestdagmaanden november en december (zoals te verwachten) voor een hoog gemiddeld conversiepercentage zorgen.

Gemiddelde CVR laatste 12 maanden

Wat wordt beschouwd als een goed conversiepercenage voor webshops?

Het is belangrijk om te beseffen dat een conversiepercentage van 1% tot 4% gemiddeld als goed wordt beschouwd, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van de webshop​. Webshops die minder dan 0,5% converteren, hebben waarschijnlijk genoeg ruimte voor verbetering.

Hoe verschilt de CVR per land?

Verkoop jij enkel binnen Nederland of heb je ook klanten in het buitenland? Hoe boks jij, en Nederland in zijn geheel, op tegen buitenlandse concurrentie?

Eerlijk gezegd, wij in Nederland  doen het goed. Het gemiddelde conversiepercentage in ons land per kwartaal kwam in 2023 nooit onder de 2,6%. Het eerste kwartaal van 2024 dalen we naar 2,3%, maar deze daling is bij meer landen te zien. Duitsland is naast Nederland het enige ‘grote’ Europese land dat in 2023 een CVR boven de 2% heeft. Bij onze oosterburen start het nieuwe jaar met een daling naar 1,7%. België zit al vijf kwartalen lang net onder een gemiddeld CVR van 2%, terwijl Italië juist met moeite boven de 1,0% blijft.

Gemiddeld CVR per land

Wat is het verschil in conversiepercentage per industrie?

Tijd om concreet te zijn. Wat is het gemiddeld per industrie en waar valt jouw bedrijf onder? In het staafdiagram hiernaast heb ik ze op een rijtje gezet voor je.

De verschillen tussen de industries zijn voornamelijk te onderbouwen met twee punten: de prijs en de noodzaak. Producten met een hogere prijs worden minder snel verkocht en wanneer producten regelmatig opnieuw gekocht moeten worden, verhoogt dit de CVR ook. Dat verklaart waren etenswaare het hoogste conversiepercentage hebben en luxe goederen het laagste.

Conversiepercentage per industrie

Hoe verschilt het conversiepercentage per kanaal?

Het conversiepercentage fluctueert ook tussen verschillende online marketingkanalen. De kwaliteit van bezoekers die vanuit deze kanalen varieert, net als hun koopintenties. Hierdoor verschillen de benchmarks per kanaal.

Een voorbeeld ter verduidelijking: bezoekers die via betaalde advertenties op een site komen, hebben – afhankelijk van de targeting en het kanaal – actief aankoopinteresse getoond door te klikken op een advertentie. Dat is anders dan iemand die zonder enige interesse een organisch social media-bericht voor zijn neus krijgt.

Hier is een overzicht van de e-commerce conversiepercentages in 2024 van een aantal marketingbronnen volgens Varos.

  • Meta Ads: 4,3%
  • Google Ads: 2,8%
  • TikTok Ads: 3,3%
  • Direct naar website: 3,1%

Uit het onderzoek van Varos komen nog een aantal interessante inzichten naar voren:

  • Merken die zich vooral richten op lage CPC’s en hoge CTR’s hebben lagere conversiepercentages op Meta en Google Ads. Bedrijven met hoge conversiepercentages, hebben gemiddeld hogere CPC’s.
  • Op Tiktok gebeurt juist het tegenovergestelde.

Als ik kijk naar ons klantenbestand, zie ik andere percentages. Google Ads heeft bijvoorbeeld een veel hoger conversiepercentage dan Meta en TikTok Ads.

Conversiepercentage per kanaal

Wat is het gemiddelde conversiepercentage per device?

Het zal je niet verbazen dat desktop het hoogste conversiepercentage heeft, namelijk 4,8%. Mensen die vanuit hun computer of laptop een websitebezoeken, doen dit vaak met een doel. Mobiele bezoekers klikken vaker meer rond uit interesse dan direct koopintentie. Het mobiele conversiepercentage is dan ook het laagste met 2,9%. Tablets behalen een conversiepercentage van 3,4%.

Conversiepercentage per device

Hoe heeft het conversiepercentage zich gedurende de jaren ontwikkeld?

Het conversiepercentage is nogal onderhevig aan verandering. Vanaf het jaar 2000 zat het gemiddelde rond de 1,5-2,5%. Er waren nog veel minder webshops, niet overal was het internet even goed, webshops waren nog zeer basic en er waren weinig betaalopties. Dit komt conversies allemaal niet ten goede. Vanaf 2010 werd dit steeds beter. Het internet ontwikkelde zich razendsnel, en daarmee ook de aankoopmogelijkheden. Bovendien werd er steeds meer (online) marketing ingezet. Conversiepercentages stegen richting de 2.5 tot 4%. Rond de Covid-periode piekte de gemiddelde CVR zelfs richting de 5%, om vervolgens wel weer te dalen naar 3 tot 4.2%.

Gemiddelde CVR vanaf 2000 tot 2023

Welke factoren beïnvloeden het conversiepercentage van een webshop?

Nu hebben we een duidelijk beeld bij de huidige benchmarks en de ontwikkeling door de jaren heen. Met onze blik op de toekomst gericht, is het pas echt belangrijk om te weten hoe we hier zelf invloed op uitoefenen. Verschillende factoren kunnen het conversiepercentage van jouw webshop beïnvloeden:

  1. Bron van verkeer: verkeer afkomstig van bestaande klanten heeft doorgaans hogere conversiepercentages dan verkeer van advertenties of blogs, die vaak eerste bezoekers aantrekken zonder directe aankoopintentie. Het is alleen maar de vraag hoe lang je het volhoudt met enkel terugkerende klanten.​
  2. Productprijs: websites die duurdere producten verkopen, hebben over het algemeen lagere conversiepercentages. Dit komt door de langere overwegingstijd en hogere financiële verplichtingen van de consument​. De gangbare opvatting in marketingpsychologie is dat gemiddelde conversiepercentages eerst beginnen af te nemen na $50, vervolgens opnieuw na $150 en $500.
  3. Gebruikerservaring: een gebruiksvriendelijke website met snelle laadtijden en duidelijke informatie vergroot de kans op conversie aanzienlijk​. Volgens Shopify behalen de beste landingspagina’s conversiepercentages van 11,45% of hoger. 30% van de toplandingspagina’s bevatten bijvoorbeeld een video. Daarnaast zorgt personalisatie voor 40% meer omzet, volgens Growth Collective.
  4. Andere USP’s: onderscheidend vermogen zorgt voor een hogere conversie. Dit komt in allerlei smaken. Denk aan de volgende zaken:
  • Een breed scale aan betaalopties verhoogt je CVR. Uit onderzoek van Payments Ecosystem blijkt dat 50% van de consumenten afhaakt als ze hun voorkeursbetaalmethode niet vinden. Meer opties is dus minder kans op afhaken.
  • Uit onderzoek van VWO blijkt dat slechts drie regels aan testimonials al zorgt voor 34% hogere conversiepercentages. Bezoekers leggen vertrouwen in de ervaringen van anderen.
  • Growth Collective heeft in een onderzoek aangetoond dat gratis verzending bij 93% van de bezoekers meer verkopen stimuleert.
  • Goede reviews hebben, net als testimonials, een positief effect op je CVR.
  • Niet alleen betaalmogelijkheden, maar ook retouropties zijn belangrijk. Als er weinig zekerheid is voor mensen dat zij hun geld terugkrijgen, vermijden zij dit risico eerder.
  • Keurmerken drukken die extra stempel op de professionaliteit en betrouwbaarheid van jouw webshop.

En nu jij!

Zoals ik al zei, er is geen perfect antwoord op de vraag. Met de informatie in deze blog kun je wel een start maken. Ga eens kijken naar jouw conversiepercentages en leg ze naast de benchmarks. Zijn er positieve of negatieve uitschieters en waar komt dat door?

Wees niet bang om je webshops aan te passen en nieuwe dingen te proberen. Dan kom je er pas echt achter of het beter kan. Wil je hier een keer over sparren? Dan weet je me te vinden!

Wil je meer weten over het conversiepercentage van jouw webshop?

We staan voor je klaar. Laten we samen kijken naar de mogelijkheden voor jouw winkel. Vul het formulier hiernaast in en we nemen spoedig contact met je op.

 

Ovaal wit Gert en Eddie

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Guided selling header
Online Marketing
Week-33-QR-codes-quote
Online Marketing
QR-codes verbinden offline en online in jouw winkel
Door Bart Rietjens 12 augustus 2024