Wat zijn Google Store Visits en hoe zet je ze in?

Door Bart Rietjens 25 juni 2024

Met online marketing bereik je jouw doelgroep op een meetbare manier. Je ziet concreet hoeveel website- of webshopbezoekers er binnen komen, hoeveel omzet dat bijvoorbeeld in je webshop genereert en van welke campagnes je bezoekers afkomen. Ingevulde formulieren en telefoontjes zijn ook goed te herleiden naar diverse marketingcampagnes. Maar hoe meet je hoeveel fysieke winkelbezoekers je krijgt uit je online marketingcampagnes? Hiervoor verstrekt Google sinds 2014 een meetinstrument in Google Ads genaamd ‘Store Visits’ oftewel: winkelbezoeken.

Wat zijn Google Store Visits?

Store Visits van Google zijn schattingen van het aantal mensen dat je fysieke winkel bezoekt na interactie met je campagnes binnen Google Ads. Voorheen was dit inzichtelijk in Google Analytics, maar sinds 2022 is Google gestopt met het zichtbaar maken van Store Visits.

Het meten van winkelbezoeken biedt inzichten in het effect van je Google Ads campagnes op het offline gedrag van (potentiële) klanten. Hiermee kun je je campagnes optimaliseren en je budget inzetten op hetgeen dat het meeste oplevert.

Hoe worden deze store visits gemeten?

Matt Lawson, voormalig Director of Performance Ads Marketing van Google zei hierover:

“Simply being near a store doesn’t automatically count as a visit. There are additional considerations. We know that a one minute visit isn’t the same thing as a thirty minute visit. One minute could simply mean that a shopper passed through a store on the way to get a hot pretzel from Auntie Anne’s at the food court. There’s even such a thing as too much time spent in one location. Employees who spend time at stores in long, discernible patterns aren’t counted as store visitors.”

Om eventueel winkelbezoek goed te kunnen beoordelen, gebruikt Google locatiegegevens van miljoenen bedrijven die ze combineren met verschillende technologieën zoals:

  • Kaarttechnologie.
  • Analyse en patroonherkenning via machine learning.
  • Enquêtes: Google controleert steekproefsgewijs door gebruikers te vragen of ze daadwerkelijk in een winkel zijn geweest.
  • Locatiegegevens van mensen die ingelogd zijn in Google accounts en hun locatiegeschiedenis delen.

Nu komt het vaak voor dat meerdere winkels dichtbij elkaar gevestigd zijn. We krijgen daarom geregeld de vraag van eigenaren van winkels op zulke locaties hoe Google ervoor zorgt dat ze zeker weten dat hun winkel bezocht is en niet de naastgelegen supermarkt. Dit hebben we aan een medewerker van Google gevraagd en zij noemde de volgende manieren:

  • Gedetailleerde plattegronden: data van Google Earth en Street View.
  • Wifi-verificatie: Google stuurt mensen langs om te checken hoe het wifi-signaal binnen en buiten je winkel is.
  • Wifi-signaalsterkte: hiermee bepaalt Google of iemand écht jouw winkel bezocht of die van de buurman. Je hoeft niet ingelogd te zijn in dit Wifi-netwerk.

Best een beetje creepy, toch? Het is belangrijk om te weten dat Google ‘geaggregeerde data’ gebruikt om het aantal visits te modeleren waardoor het nooit terug te leiden is naar één klik of één persoon. Dit aggregeren doen ze met AI. Kortom: we moeten deze statistieken met een korreltje zout nemen. Google garandeert echter 99% accuraatheid.

Meet iedere winkelier met een Google Ads-account Store Visits?

Niet elke winkel kan meteen gebruikmaken van deze functie. Google hanteert de volgende drempelwaardes zodat het op een volgens Google privacy-vriendelijke manier gebeurt:

  • Meerdere locaties: je bedrijf moet meerdere fysieke locaties hebben.
  • Voldoende gegevens: je campagnes moeten voldoende klikken en impressies genereren. Hoewel Google geen exacte cijfers openbaar maakt, gaat het om duizenden klikken en impressies per maand.
  • Google Mijn Bedrijf-account: je moet een geverifieerd Google Mijn Bedrijf-account hebben gekoppeld aan je Google Ads-account.
  • Gebruikersconsent: bezoekers moeten consent (akkoord) gegeven hebben om hun gegevens te gebruiken.
  • Je winkel moet in een land zijn gevestigd waarbij Google deze gegevens bijhoudt. Hier vind je welke landen dit zijn.
  • De winkel moet gevestigd zijn op een ‘gepaste’ locatie. Je kunt je wel wat locaties voorstellen die niet gepast zijn.
  • Je moet werkende locatie-extensies hebben.

Let op: Google bepaalt of je in aanmerking komt voor Store Visits per campagnetype. Het kan dus zijn dat er geen Store Visits gemeten worden voor je display-campagnes maar wel voor je shoppingcampagnes.

Als je aan deze voorwaarden voldoet, maak je kans om Store Visits-data te ontvangen. Heb je alles ingesteld zoals het moet en voldoe je aan bovenstaande punten maar komt de data alsnog niet binnen? Wacht dan rustig af. Het kan namelijk tot 60 dagen duren voordat de info binnenkomt. Daarna komt het vanzelf binnen en hoef je niets handmatig te activeren.

Overige tips om in aanmerking te komen voor Store Visits

De meeste info heb ik hierboven al gegeven. Hier toch nog wat extra tips:

  • Focus je meer op de lokale/regionale doelgroep aangezien zij eerder je fysieke winkel bezoeken.
  • Een goede wifi-verbinding met eventuele wifisignaalversterkers is geen overbodige luxe.
  • Gebruik campagnes die veel klikken genereren. Dit zorgt er sneller voor dat je voldoende data hebt. Doe dit natuurlijk wel op een interessante manier. Campagnes die niet voldoende opleveren, leveren ook geen winkelbezoekers op.

Waar kan ik Store Visits vinden?

Je Store Visits zijn op meerdere locaties zichtbaar, zoals in je campagnedata. Om te zien of Store Visits al gemeten worden, ga je in Google Ads naar Doelen à Overzicht en daar zie je onder ‘winkelbezoek’ Store Visits staan. Onder ‘status’ zie je of de metingen actief zijn.

Upscale winkelbezoek conversie

Staat daar bij jou ‘inactief’? Klik dan rechts op ‘diagnostische gegevens’ om te bekijken waar dit aan ligt. Meestal voldoet het account niet aan de privacy drempelwaardes en heb je dus meer klikken en/of vertoningen nodig in het account.

Een ander interessant rapport is het tabblad winkels/stores onder ‘campagnes’ en dan ‘winkels’. Hier vind je informatie over het aantal winkelbezoeken, telefoonnummerklikken, aangevraagde routebeschrijvingen en websitebezoekers naar diverse locaties. Je kunt in dat overzicht bijvoorbeeld ook view through conversions toevoegen. Dit zijn mensen die naar je winkel zijn gegaan zonder te klikken op een advertentie maar wél een advertentie gezien hebben, zoals een video of banner.

 

Privacy en gegevensbescherming

Vanwege privacy-redenen zijn Store Visits gebaseerd op anonieme gegevens. Een conversie kan niet worden gekoppeld aan een individuele advertentieklik zodat het zeker niet naar een specifiek persoon te herleiden is.

Zorg er zelf voor dat je via je cookiebanner en privacy statement duidelijk bent naar je websitebezoekers over wat je meet en bijhoudt.

Wat is een winkelbezoek nu waard?

Leuk, zo’n cijfertje in je statistieken, maar welke waarde hang je hieraan? Dan pas is het mogelijk een winkelboek af te wegen tegen een ingevuld formulier of een online aankoop? En hoe stuur je jouw campagnes op deze data?

Dit doe je door de ROI van zo’n winkelbezoek te berekenen voor bijvoorbeeld Google Ads.

  • Bekijk wat de totale winkelomzet is in een bepaalde periode. Eventueel kun je dit zelfs per productcategorie doen. Je kunt nóg een stapje verder zetten door de winst te pakken in plaats van de omzet.
  • Houd het aantal winkelbezoekers bij. Dit kun je lekker ouderwets turven, maar je kunt ook werken met een bezoekersteller.

Door de totale omzet/winst van die fysieke winkel in een bepaalde periode te delen door het aantal winkelbezoekers, weet je hoeveel omzet/winst je per winkelbezoeker hebt. Vervolgens kun je in Google Ads die waarde aan een store visit toekennen. Dit doe je ook weer via het tabblad ‘doelen’. Deze waarde wordt dan meegestuurd in je campagnes, iedere keer als Google een winkelbezoek meet.

Vervolgens bereken je de ROI als volgt:

Voorbeeld:

  • Totale marketingkosten: €10.000
  • Aantal gemeten winkelbezoeken via Google Ads: 1.000
  • Gemiddelde omzet per winkelbezoek: €50

Totale omzet van winkelbezoeken: 1.000 winkelbezoeken x €50 per bezoek = €50.000

Dit betekent dat voor elke euro die je hebt uitgegeven aan je Google Ads-campagnes, je €5 aan omzet hebt gegenereerd uit winkelbezoeken.

Natuurlijk zijn hier allerlei kanttekeningen bij te plaatsen. Wie zegt dat een winkelbezoeker die door Google Ads op je website is gekomen evenveel oplevert als een winkelbezoeker via mond-tot-mondreclame? Hiervoor zijn tal van oplossingen waar ik graag een keer met je over spar.

Advies

Alhoewel ik nooit adviseer om helemaal te sturen op deze cijfers, geloof ik er wel écht in dat het gebaseerd is op waardevolle data. Google presenteert meerdere cases met bedrijven die concreet resultaat merkten. Zo kwam Nissan erachter dat 6% van hun mobiele advertentieklikken resulteerde in een store visit.

Gebruik het als een KPI, of als één van je doelen, maar niet als enige doel. Zeker voor kleinere winkels is het namelijk ook risicovol. Je zult niet de eerste zijn die van de één op de andere dag geen winkelbezoeken meer meet omdat je volgens Google niet meer aan de drempelwaarden voldoet. Zijn winkelbezoeken op dat moment je enige doel, dan zit je met de gebakken peren.

Wil je meer weten over het meten van Store Visits?

We staan voor je klaar. Laten we samen kijken naar de mogelijkheden voor jouw winkel. Vul het formulier hiernaast in en we nemen spoedig contact met je op.

 

Ovaal wit Kristy & Julian

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Online Marketing
Social Media
De kracht van social media op aankoopbeslissingen
Lisa Marinus - Online Advertising Specialist
Door Lisa Marinus 8 oktober 2024
De goedkoopste zijn
Online Marketing